"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025 Брой 15, 17-23.04.2025 г.

Мъжете не умеят да слушат толкова добре, колкото жените

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
19-04-2025
in Брой 15, 17-23.04.2025 г.
A A
Снимка Unsplash

Учени потвърждават, че мъжете наистина не умеят да слушат толкова добре, колкото жените, съобщава „Мейл онлайн“, цитирано от БТА.

Това може да обясни донякъде защо те не чуват молбите да се измият чиниите или да се изхвърли боклукът. Експертите открили, че мъжете имат значително по-слабо чувствителен слух от жените в целия диапазон от честоти на звука, независимо в коя част от света живеят.

Международен екип от учени провел тестове на слуха на 450 души от 13 държави, сред които Еквадор, Англия, Габон, Южна Африка и Узбекистан. Те изследвали чувствителността на кохлеята в ухото, като проверили как тя реагира на различни амплитуди и честоти на звука. Кохлеята е част от вътрешното ухо с космени клетки и нервни окончания, които преобразуват звука от вибрация в средното ухо в електрически заряд, който се насочва към мозъка за обработка.

Вече е добре известно, че хората обикновено чуват по-добре с дясното си ухо в сравнение с лявото и че слухът обикновено намалява с възрастта.

Учените обаче били изненадани от откритията си относно влиянието на пола върху възприемането на звуци. Анализът разкрил, че полът оказва по-голямо влияние върху слуха, отколкото възрастта, като при всички изследвани народности жените имали средно с два децибела по-чувствителен слух от мъжете.

Проф. Тури Кинг, съавтор от Университета в Бат, Великобритания, разказва: „Бяхме изненадани да открием, че жените имат с два децибела по-чувствителен слух. Това може да се дължи на различното излагане на хормони по време на развитието в утробата на майката, както и на малки структурни различия в анатомията на кохлеарната система при мъжете и жените. Освен че имат по-висока чувствителност на слуха, жените се представят по-добре и при други тестове за слух и възприемане на реч, което показва, че като цяло, мозъкът им обработва по-добре звуковата информация“.

Екипът установил също така, че заобикалящата среда на човека е второто най-значимо влияние върху неговия слух след пола. Учените открили, че хората, живеещи в гористи местности, имат най-висока чувствителност на слуха, а тези, обитаващи голяма надморска височина – най-ниска.

Те предполагат, че хората, живеещи в горите, имат по-висока чувствителност, защото са се приспособили към среда с много нечовешки звуци, където бдителността е от съществено значение за оцеляването. „Или пък може да се дължи на това, че са изложени на по-ниски нива на замърсяване“, обясняват те.

Хората, живеещи на по-голяма надморска височина, имат намалена чувствителност поради редица причини, включително влиянието на по-ниското атмосферно налягане върху измерванията, потенциалното намаляване на звука в среда на голяма надморска височина или физиологичните адаптации към по-ниски нива на кислород.

Екипът установил също разлика между градското и селското население. При живеещите в градовете се наблюдава изместване на чувствителността към по-високи честоти, което вероятно се дължи на филтриране на нискочестотния шум от трафика.

Д-р Патрисия Балареск, ръководител на проучването в Центъра за изследване на биоразнообразието и околната среда в Тулуза, Франция, посочва, че откритията им оспорват съществуващите предположения и подчертават необходимостта да се вземат предвид както биологичните, така и екологичните фактори при изучаването на слуха. „Идентифицирането на факторите, които стоят зад естествените вариации на слуха, ще подобри разбирането ни за загубата на слуха и индивидуалните различия в шумовата поносимост“, допълва още тя.

Констатациите от настоящото изследване са публикувани в списание Scientific Reports.

Your Image Description

Свързани статии:

Ролята на генетиката при много заболявания е около 50% Как се гради музей с 1,5 млн. експоната Тайните на градския топлинен остров Стълбовете на Сътворението

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags възприемане на звуциНауканаучни проучванияслух

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Гората на децата

Next article

Картини на Ван Гог и Густав Климт оживяват върху мебели

Next article
Картини на Ван Гог и Густав Климт оживяват върху мебели

Картини на Ван Гог и Густав Климт оживяват върху мебели

От животновъдство се печели, стига да нямаш крави

От животновъдство се печели, стига да нямаш крави

Млади изследователи в действие

Млади изследователи в действие

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"