"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025

Изследователската среда задържа Оксфордския университет на върха за десета поредна година

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
13-10-2025
in Новини 2025
A A

 

Снимка Оксфордски университет

Оксфордският университет запазва първото си място за десета поредна година в престижната класация за най-добрите висши училища в света – Times Higher Education World University Rankings 2026. Това се дължи на високата оценка за научноизследователската среда, която предлага. За трета поредна година тя е оценена с максималните 100 точки.

Още в миналогодишното издание Оксфордският университет стана най-дълго царувалият на върха в историята на класацията. Преди това Калифорнийският технологичен институт я оглавява за пет години, а „Харвард“ я води за осем.

Класираният на първо място университет има минимален спад в точките си в цялостното си представяне от миналата година – от 98,5 на 98,2.

Оксфордският университет подобрява показателите си в две от петте ключови области. Ангажираността на индустрията, базирана върху приходите в бизнеса и патенти, продължава да се увеличава за трета поредна година. От 74,9 точки през 2023 г. тя достига 99,6 в предходното издание на класацията, а в сегашната само 0,1 пункта не достигат за пълен актив. Оценката на учебната среда също се подобрява – от 96,8 за 2025 г. на 97,2 за 2026 г. В същото време, продължава спад в областта на международната перспектива (от 97,3 на 96,4) и качеството на изследванията (98,8 на 97,7).

След като в миналогодишното издание на класацията Масачузетският технологичен институт (MIT) успя да се изкачи от трета на втора позиция и отбеляза най-доброто си представяне досега, той запазва мястото си с 97,7 точки (98,1 през 2025 г.).

Принстънският университет се изкачва от четвърто на трето място и е единственият университет в САЩ, който постига най-доброто си класиране досега. Той събира актив от 97,2 точки (97,5 миналата година). Американското висше училище дели третото място с „Кеймбридж“ (97,4 точки  през 2025 г.). Той отново се изкачва до позицията, която заемаше последно през 2023 г., след като две поредни години беше на пето място.

Петата позиция с актив от 97,1 точки също се поделя – между Харвардския и Станфордския университет.

Първият сдава третата позиция от миналогодишната класация и бележи спад с 0,6 пункта (от 97,7 точки), а вторият – шестото място (97,2 точки).

Без промяна са университетите, които допълват топ 10. Калифорнийският технологичен институт („Калтек“), запазва седмо място с миналогодишния актив от точки – 96,3.

Имперският колеж – Лондон, е единственият в топ 10, който бележи ръст в тазгодишното издание на Times Higher Education World University Rankings и си връща осмата позиция, след като миналата година бе на 9 място. Той има актив от 94,7 точки в класацията от 2026 г. при 97,4 през 2025 г.

Калифорнийският университет – Бъркли, отново слиза на девето от осмо място с 97,4 точки при 97,5 преди година. Йейлският университет остава на десета позиция с 94,1 точки.

Първият европейски участник в класацията отново е Швейцарският федерален технологичен институт в Цюрих (ETH Zurich) – той запазва 11 позиция за четвърта поредна година с 93,1 точки при 93 миналата година.

Сред акцентите в тазгодишното издание е, че Китай вкарва още два университета в топ 40 и през 2026 г. те вече са пет.

Новите попълнения са Университетът „Джъдзян“ и Шанхайският университет „Джао Тонг“, които заемат съответно 39-о и 40-о място. Останалите три запазват миналогодишните си позиции, въпреки че продължават да подобряват цялостното си представяне. Университетът „Цинхуа“ в Пекин запазва 12-о място, Пекинският университет е 13-и, а Университетът „Фудан“ заема 36-а позиция. Броят на китайските университети в топ 200 е стабилен – 13 университета за трета поредна година. Като цяло, 21% от китайските университети са се изкачили в класацията тази година, а средният резултат на страната се е повишил с цял пункт. Общо 18 китайски институции са постигнали най-добрата си позиция досега, повече от всяка друга страна.

Експертите спорят кога Китай може да достигне топ 10 в класацията. Според китайския учен Денис Саймън въпросът никога не е дали китайските университети могат да влязат в този елитен клуб, а по-скоро кога, но последните резултати от класацията показват, че преминаването на този праг не е лесно.

Въпреки че в много части на Азия се наблюдават отлични резултати в рейтинга, водещите университети в региона са в застой, отбелязват авторите на класацията. Не само някои китайски университети нямат изкачване в позициите си. Пекинският университет се е изкачил само с едно място през този период и сега е на 13-о място за втора поредна година, а Националният университет на Сингапур (NUS) също не е успял да подобри миналогодишната си 17-а позиция.

„Тази стабилност е в ярък контраст с траекторията на най-добрите университети в Азия през десетилетието, предшестващо изданието на класацията за 2024 г., през което време „Цинхуа“ се изкачи с 35 места, Пекинският университет – с 28 места, а NUS – със седем места. Тази година, за първи път от изданието за 2012 г., нито едно от трите висши училища не е подобрило позицията си“, отбелязват авторите на класацията.

В същото време, „Цинхуа“ и Пекинският университет вече получават максимален резултат от 100 точки за приходи от научни изследвания, научна компетентност (броя на най-добрите научни изследвания) и патенти.

Двете институции обаче получават много по-ниски резултати за международна перспектива в сравнение с британските и американските си колеги в световната топ 10, а също така са по-слаби по отношение на типичното качество на научните изследвания – и двете области е малко вероятно да се променят бързо.

Хонконг заема рекордните шест места в топ 200 в резултат на подобренията в репутацията на преподаването и съотношението между студенти и персонал, като и шестте институции, които са класирани както тази, така и миналата година, са се подобрили.

Индия за първи път е на второ място по брой класирани университети, изпреварена само от САЩ.

САЩ имат още шест места в топ 20 и общо 35 в топ 100 – с едно по-малко от 38-те места през миналата година. Въпреки че все още доминира в топ 500 със 102 класирани институции, това е най-ниският брой, отчетен досега. Средният им резултат е спаднал и 25 от институциите – повече, отколкото в която и да е друга страна, са се сринали до най-ниските си позиции, включително Университетът на Чикаго (15-о място), Колумбийският университет (20-о място) и Университетът „Дюк“ (28-о място).

„Тези резултати се отнасят до представянето на американските университети преди вълната от безпрецедентни атаки срещу висшето образование от страна на администрацията, като по-голямата част от данните в класацията се отнасят до академичната 2023 г., а само проучването за академичната репутация включва данни от тази година. Експертите се опасяват, че когато ефектите от тези атаки – по-ниски нива на финансиране за научни изследвания и потенциално по-малко международни студенти и учени – започнат да се отразяват в данните, на които се основават класациите, този спад ще се влоши и резултатите на водещите американски университети също ще пострадат“, посочват авторите на класацията.

Снимка Пловдивски университет
Пет български висши училища са част от класацията

България е представена в класацията от пет висши училища. Всички те попадат в групата 1501+ място, събирайки между 10,3 – 27,2 точки. За първи път в класацията е включен Пловдивският университет „Паисий Хилендарски“.

Медицинският университет в София, който в изданието от 2025 г. попадна в групата 1201 – 1500 място, тази година има спад в общото представяне и попада в групата с 26,4 точки (при 31,9 миналата година).

В групата 1501+ са класирани Софийският университет, Техническият университет – София, и Тракийският университет.

Още два български университета подават документи, но не са включени в класацията. Това са Университетът за национално и световно стопанство и Икономическият университет – Варна.

Your Image Description

Свързани статии:

Българският Институт за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет "Св. Климент Охридски" изпреварва по брой приети статии университети като "Харвард", "Оксфорд" и "Принстън" в един от най-престижните световни форуми в сферата на алгоритмите - ACM-SIAM SODA 2025Българският INSAIT изпреварва „Оксфорд“ и „Харвард“ на световен форум за алгоритми Държавата с мерки за приема във висши училища Средната такса за висше училище от есента ще бъде 1050 лв. 2780 лв. става минималната заплата за асистентите във висшите училища

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags "Оксфорд"Times Higher Education World University Rankings 2026висши училищаДенятпрестижна класация

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

„Фeрмата на Lidl” – образователна градина от ново поколение

Next article

Медицинският университет в Пловдив с Панаир на иновациите

Next article
Медицинският университет в Пловдив с Панаир на иновациите

Медицинският университет в Пловдив с Панаир на иновациите

Шестокласниците успешно разчитат диаграми, затрудняват се с проценти, десетични дроби и прилагане на формули

Шестокласниците успешно разчитат диаграми, затрудняват се с проценти, десетични дроби и прилагане на формули

INSAIT с научен пробив на световно ниво в областта на квантовите изчисления

INSAIT с научен пробив на световно ниво в областта на квантовите изчисления

Последни публикации

  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2025, Volume 33
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"