"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025

Модернизацията на висшето образование изисква задълбочаване на партньорството между университетите

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
14-11-2025
in Новини 2025
A A
Снимки Пресцентър на МОН

Модернизацията на висшето образование изисква сътрудничество и създаване на партньорства между университетите. Това е и приоритет, залегнал в новата процедура „Модернизация на висшите училища 2.0“ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, обявена от Изпълнителна агенция „Програма за образование“ към МОН, съобщава Пресцентърът на Просветното министерство.

„Усилията на Министерството винаги са били в посока да пазим авторитета на българското висше образование и да насърчаваме качественото, а не лесното висше образование“, каза заместник-министърът на образованието и науката Петър Николов при откриването първия практически семинар по Процедурата.

Събитието събира в Софийския университет представители на висшите училища в страната, Изпълнителната агенция „Програма за образование“ и инициативата на Европейската комисия JASPERS („Съвместна помощ за подкрепа на проекти в европейските региони“). То се провежда по препоръка на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие под формата на т.нар. партньорска мрежа (community of practice).

„Партнирайте, обменяйте добри практики и инвестирайте в изграждането на вдъхновени и смели хора, които са способни да направят иновация и пробив“, призова Петър Николов.

Той отбеляза, че новият проект е насочен към висшите училища по професионални направления, в които имат най-висока рейтингова оценка.

„Модернизация на висшите училища 2.0“, с финансиране от 200 млн. лева, е втората голяма процедура по Програма „Образование“ за системата на висшето образование.

Очаква се да бъдат финансирани 39 проектни предложения, а 16 висши училища са определени за водещи партньори по съответните приоритетни професионални направления. Като партньори могат да участват всички висши училища, като във всяко предложение могат да бъдат включени общо три университета. Проектните предложения ще се базират на Логическа матрица, която обосновава нуждите за модернизиране на обучението по водещото направление, идентифицира предизвикателствата, пред които са изправени висшите училища, и мерките за тяхното преодоляване.

Изпълнителният директор и ръководител на Управляващия орган на Програма „Образование“ 2021 – 2027 Иван Попов акцентира върху интердисциплинарните програми, дигиталните компетентности и споделянето на ресурси между университетите.

„Процедурата е съобразена и с препоръките на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, насочени към осигуряване на резултатно ориентирана подкрепа във висшето образование, директно предоставяне на безвъзмездни средства за висшите училища и възможност за по-голяма гъвкавост при изпълнението на дейности“, отбеляза Иван Попов.

По време на събитието водещи експерти от JASPERS представиха на участниците нови методи на преподаване и факторите за успех на университетското образование, добри международни практики, включително дигитални инструменти и модели за партньорство с бизнеса. Акцент беше поставен върху бъдещето на работните места в области като киберсигурност, социални услуги, дигитални умения и зелена енергия.

Към момента

в партньорство с висши училища МОН изпълнява проект „От висше образование към заетост“ на стойност малко над 187 млн. лв.

Той е насочен към осигуряване на подкрепа за допълнително практическо обучение на студенти и за пилотно въвеждане на дуално обучение във висшите училища, припомнят от Министерството.

Общият ресурс на Програма „Образование“ е 1,887 млрд. лева (европейско и национално финансиране), от които 40% са насочени към връзката на образованието с пазара на труда. От общо 516 млн. лв., планирани за подкрепа на университетите, 200 млн. лв. ще бъдат насочени към модернизация на висшето образование.

Ръководителят на Представителството на Европейската комисия в България Йорданка Чобанова подчерта, че висшето образование е „сърцето на Европа“ и ключов двигател на развитието.

„В новите времена университетите имат мисията да съчетават академичната среда с връзката между образование, наука и бизнес. Именно върху тази основа стъпва Европа“, заяви Йорданка Чобанова.

Тя посочи, че Европейската комисия насочва усилията си към обединяване на науката и предприемачеството, към инвестиции в иновации, технологии и научни изследвания, които определят бъдещето на континента. И призова висшите училища да се превърнат в „място за стратегическо мислене за бъдещето на висшето образование и за това, което пазарът очаква от университетите“.


Your Image Description

Свързани статии:

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обсъди приоритетите във висшето образование на среща с ректорите, синдикатите в сектора и представители на студентските съветиМинистър Красимир Вълчев обсъди с ректорите приоритетите във висшето образование Зам.-министърът на образованието и науката акад. Николай Витанов и министърът на висшето образование, науката и иновациите на Кралство Мароко проф. Азедин Мидауи обсъдиха в Рабат засилване на сътрудничеството между двете страни в областта на висшето образование и наукатаБългария и Мароко засилват сътрудничеството във висшето образование и науката Започва първият етап от международния проект за модернизация на учебните програми в V - VII клас с участието на България и Румъния и с подкрепата на ОИСРПърви дебати по проекта за модернизация на учебните програми в V – VII клас Зам.-министър Петър Николов подкрепи иновативен училищен проект в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags JASPERSбезвъзмездна финансова помощвисше образованиезам.-министър Петър НиколовИА „Образование“Ivan PopovмодернизацияОИСРпартньорстваРепортеруниверситети

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Модел за прилагане на подхода на игровизация във висшето образование

Next article

Над 9000 ученици със специални потребности и с изявени дарби са подкрепени по проекта „Успех за теб“

Next article
Повече от 9000 ученици със специални образователни потребности, в риск, с хронични заболявания и с изявени дарби са получили допълнителна подкрепа от учители и специалисти в групи, финансирани по проект „Успех за теб“

Над 9000 ученици със специални потребности и с изявени дарби са подкрепени по проекта „Успех за теб“

„Центровете за подкрепа за личностно развитие са естествен партньор на училищата за възпитание на учениците и разгръщане на талантите им“, каза заместник-министърът на образованието и науката Наталия Михалевска при откриването на Националното съвещание на директорите на центровете

Зам.-министър Наталия Михалевска: Центровете за подкрепа са партньор на училищата във възпитанието на учениците и разгръщането на таланта им

Perceptions of Social Networking through the Prism of Teacher Education Students

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2025, година XXXIII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2025, Volume 33
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"