"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 4, 2021

Три нови програми в подкрепа на образованието

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-01-2021
in Брой 4, 2021
A A

Три нови Национални програми за образование за 2021 г. прие на редовното си заседание Отрасловият съвет. Така действащите програми за тази година стават 24, заедно с НП „Изграждане на училищна STEM среда“ (приета през 2020 г., а изпълнението продължава и през 2021 г.). Първата нова програма е „Профилактика и рехабилитация“. „За нея вече има създадена работна група, която ще разработи съответните дейности и модули“, уточни главният секретар в МОН Албена Михайлова. Втората е Национална програма за изследване на историческото минало на българската армия и тържествено отбелязване на Деня на храбростта и българската армия – 6 май. Отпуснатите средства по нея са общо 500 000 лв. Дейностите ще бъдат осъществявани съвместно между Министерството на образованието и науката и Министерството на отбраната, които финансират Програмата съответно с 300 000 лв. и с 200 000 лв. Третата нова програма е „Професионално образование и обучение“, събрала в едно действащите към момента модули по НП „Модернизиране на материало-техническа база“, „Модернизиране на учебното съдържание“ и „Разработване на учебни помагала за професионално образование и обучение“. Бюджетът е в размер на 2 800 000 лв.
Освен нови програми разработени са и нови модули към вече съществуващи национални програми.
Модулът „Учители в условия на обучение от разстояние в електронна среда“ обединява дейностите, договорени в Колективния трудов договор за допълнително възнаграждение на учителите в размер на 30 лв. – компенсация за разходите за консумативи. Модулът е в НП „Без свободен час“. В НП „Заедно за всяко дете“ се предвижда разширяване на информационната система по Механизма за обхващане на деца и ученици. Идеята е да могат да бъдат включени и общините, за да се проследява движението на учениците между училищата в отделните територии. В НП „Роден език и култура зад граница“ е предвиден нов модул за оценяване на резултатите от обучението. В НП „Информационна и комуникационна технология“ са предвидени средства за изграждането на дигитален център на МОН по проекта „Образование за утрешния ден“.
Разработено е и допълнение на модула „Сигурност“ в НП за достъпна архитектурната среда, като са обхванати и общежитията. Най-голямо намаление в средствата на Националните програми в сравнение с миналата година е предвидено в НП за подпомагане на общините за реализиране на дейности за образователна десегрегация и превенция на недопускането на вторична сегрегация. Причината е в това, че вече втора поредна година сумите по тази програма не се усвояват напълно.
Останалите програми в списъка на МОН за 2021 г. са НП „Система за национално стандартизирано външно оценяване“ с бюджет от 7 000 000 лв., НП „Ученически олимпиади и състезания“ –
4 100 000 лв., НП „Заедно в грижата за всеки ученик“ – 500 000 лв., НП „Успяваме заедно“ – 400 000 лв.,
НП „Обучение за ИТ кариера“ – 770 000 за 2020/2021 учебна година, НП „Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в системата на предучилищното и училищното образование“ –
12 000 000 лв., НП „Квалификация“ – 1 100 000 лв., НП „Заедно за всяко дете“ – 2 583 410 лв., НП „Оптимизация на вътрешната структура на персонала“ – общо 98 000 000, като 60 000 000 са от централния бюджет, НП „Създаване на достъпна архитектурна среда и сигурност в училище“ –
1 200 000 лв., НП „Роден език и култура зад граница“ – 2 240 000 лв.,
НП „Без свободен час“ – 3 090 000 лв.,
НП „Мотивирани учители“ – 1 250 000 лв., НП „Бизнесът преподава“ – 700 000 лв., НП „Иновации в действие“ – 2 000 000 лв., НП „Подпомагане на общините за реализиране на дейности за образователна десегрегация и превенция за недопускане на вторична сегрегация“ – 1 000 000 лв.,
НП „Участвай и променяй – родителят, активен партньор в училищния живот“ – 500 000 лв., и НП „Предоставяне на подкрепа за личностно развитие на деца и ученици в институции в системата на предучилищното и училищното образование“ – 2 080 000 лв.
Бюджетътпо НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“ е в размер на 3 400 000 лв.,
като средствата са разпределени по модулите: „Подобряване на условията за експериментална работа по природни науки в профилираната подготовка“, „Подкрепа на целодневното обучение на учениците“, „Културните институции като образователна среда“ и „Площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата“. Предвиденият бюджет за НП „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплек-
ти“ е на стойност 1 575 000 лв. Парите са разпределени между модулите „Разработване на учебни помагала за обучение по общообразователни предмети на чужд език“ и „Оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“.
Членовете на Отрасловия съвет се обединиха около идеята за по-голяма публичност за резултатите и добрите практики, свързани с работата по националните програми.
Членовете на ОС дадоха висока оценка на бюджета за образование през последните години. Изключение не прави и бюджет 2021 г. Те оцениха високо както работата на министър Вълчев и екипа му, така и на правителството, че в тази криза изпълни обещанието си за увеличение на заплатите на работещите в сферата на образованието – педагогически и непедагогически персонал.
Към 31 декември 2020 г. средната заплата на педагогическите специалисти е 1561 лв.,
а на непедагогическия персонал – 934 лв. Общо средствата за образование, заложени в бюджет 2021, са в размер на 5 млрд. и 643 млн. лв.
„Големият ръст на разходите е заради увеличението на възнагражденията. Средствата по стандарти (делегираните средства на училищата) вече са над 3 млрд. лв.
– поясни министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. – Стандартите растат ежегодно заради политиката по доходите, която имаме в сектора“, каза още той.
Общо 14% е ръстът в средствата за издръжка на обучението в училищата и детските градини, поясни Соня Кръстанова – директор на дирекция „Финанси“ в МОН. По думите , ръстът на средствата за разходите за образование спрямо 2020 г. е в размер на 819,5 млн лв., като от тях 728 млн. лв. са бюджетни, а останалите
91 млн. лв. са от ЕС. Ръстът на разходите е насочен предимно към увеличаване на възнагражденията на педагогическите специалисти. 2021 г. е последният етап за двойно увеличаване на заплатите на педагогическите специалисти.
В бюджета приоритетно са изведени няколко дейности. Сред тях е програмата „Изграждане, дострояване и реконструкция на детски градини и училища“. По нея от централния бюджет са разчетени 70 млн. лв. годишно. Програмата е със срок на изпълнение 3 години и започна миналата година. През 2021 г. освен тези 70 млн. лв. са разчетени още 10 млн. лв. за национално съфинансиране на проекти по ОП „Региони в растеж“ за реконструкция на училищата.
Приоритетно голяма част от средствата през 2021 г. са насочени към подобряване на обхвата на децата в предучилищна подготовка. С 36 млн. лв. ще бъде обезпечена мярката за задължителна предучилищна подготовка на 4-годишните. В Закона за бюджета са осигурени и 38 млн. лв. за подпомагане на родителите за заплащането на таксите за храненето на децата от задължителното предучилищно образование, както и за компенсиране на разходите за отглеждане и обучение на децата, които са в предучилищна възраст, но не са приети в детски градини и училища.
Системата на образованието завърши 2020 г. с преходен остатък в размер на 220 млн. лв.

Your Image Description

Свързани статии:

Математическият елит на среща в Трявна МОН обмисля връщане на учителите методисти Удължиха три програми за сградния фонд в образованието 17,5 млн. лв. за задържане на уязвимите деца в училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

109 млн. лв. от REACT-EU за училищата

Next article

Милост

Next article
Вестник "Аз-буки"

Милост

Гущер дълголетник

Гущер дълголетник

Задава ли се край на антибиотиците?

Задава ли се край на антибиотиците?

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"