Първият STEM център в столичния район „Искър“ отвори врати в 69. СУ „Димитър Маринов“
С въвеждането на нов учебен предмет „Аз, природата и математиката“ в III и V клас през учебната 2021/2022 г. 69. СУ „Димитър Маринов“ в столичния квартал „Дружба“, става иновативно училище. Предметът интегрира учебното съдържание между „Математика“, „Човекът и природата“, „География и икономика“ и „Информационни технологии“. „Аз, природата и математиката“ ще се преподава по 1 час седмично в избираемите учебни часове по учебен план за всички класове, включени в иновацията. Това е една от новините, които пристигат от 69. СУ. В края на завършилата учебна година училището, благодарение на неуморния си педагогически екип, става и първото в район „Искър“ със спечелен проект за STEM център.
„За база ни послужи добре разработеният кабинет по химия. Нашият център вече е обзаведен. В него се провеждат часове, лабораторни упражнения по природни науки и математика“, разказва директорката Теодора Гочева. Самата тя е биолог. Признава, че центърът коренно променя образователната среда, но най-вече оставя отпечатък върху мотивацията на учениците.
Училището е най-старото в район „Искър“ – създадено е през 1938 г. и дълги години няма „съперници“ в района. Днес за децата, а те намаляват дори и в един такъв многолюден столичен район, си съперничат не едно и две училища. Затова политиките на педагогическия екип коренно се променят – търси се новото, добре обоснованото, което със сигурност ще мотивира децата, но и родителите, които могат и са в правото си да избират къде да учат техните наследници. Но ползите от STEM средата тепърва ще стават ясни.
„Промяната в начина на преподаване предстои от новата учебна година с въвеждането на иновативния предмет „Аз, природата и математиката“, който ни нареди сред иновативните училища. Той ще се провежда именно в новия кабинет. Иновацията е за III и V клас с тенденция да продължи и в следващите години – петокласниците да завършат VI и VII клас с иновативния предмет, а третокласниците –
IV клас и после да надграждат в прогимназиалната степен“, пояснява Гочева. Уроците ще бъдат разработени така, че да бъдат интегративни – в един и същи час ще могат да влизат едновременно преподаватели и по природни науки, и по математика, и по информатика в зависимост от това как е подредена учебната програма.
Как се стига до тази иновация – възможностите са две: продиктувана е от изявения интерес на учениците или от степента на активност на предметчиците по природните науки? „Отправната ни точка е мнението на родителите и децата. Всъщност водещ е детският интерес. А той се проявява още в часовете по „Човекът и природата“. Много е интересен за децата и те влизат в часа с желание. Най-вече им харесват практическите упражнения. А идеята на един STEM кабинет е в него детето да опознае материала и чрез опити. Затова в края на изминалата учебна година седмиците за проектни дейности посветихме на заниманията по интереси. Петокласниците с голям интерес провеждаха лабораторни упражнения“, разказва Теодора Гочева. И подчертава, че детският интерес се увеличава и с възможностите да се работи по проекти. Затова именно на проектната дейност акцентират учителите от СУ „Димитър Маринов“ по време на онлайн обучението. „Децата бързо навлязоха в този начин на обучение. Изградиха си собствен маниер на работа и в срок предаваха проектите“, пояснява събеседничката ми. Наблюденията ѝ са, че колкото са по-малки децата, толкова по-успешно се справят и са по-активни в обучението от разстояние.
Училището в „Дружба“ се посещава от пъстра целева група. За едни това е кварталното училище, в което са учили родителите им, дори бабите и дядов-
ците. При тях може да се каже, че е налице приемственост. За съжаление, за отлив също може да се говори. Немалко семейс-
тва избират децата им да пътуват, понякога с часове, за да учат в някое от централните училища. „Все още не можем да обърнем тази тенденция. Но и това ще се случи, когато знаем какво целим и как да го постигнем“, казва Теодора Гочева.
Редом с любознателните деца, кварталното училище се посещава и от такива, които нямат интерес към ученето. Тук причината е като на много други места – семейната среда. Нещата, макар и трудно, се променят благодарение на учителя. Когато детето се радва на вниманието му, това провокира интерес към училището. „Веднъж натрупало самочувствие, че и то може, започва самò да търси начини за изяви. Тогава спокойно казваме: успяхме, приобщихме го, научихме го да учи“, казва директорката.
Радва се, че още на първо класиране единствената паралелка от осмокласници е попълнена. Профилът е „Икономическо развитие“. Учебната програма включва повече часове по английски език, по география и по български език. Веднъж завършили средното си образование, голям процент от младите хора продължават в университети. Мнозина постъпват на работа във фирми за логистика. Това е обяснимо, ако си припомним, че кварталът се намира съвсем близо до летище София.
И понеже става дума за разширено изучаване на география, любопитно ми е да узная дали зрелостниците на столичното 69. СУ избират да се явят именно по този предмет на задължителната втора матура по избор. Дали учителите имат своето обяснение за ниските резултати по предмета на ДЗИ в национален мащаб.
„Зрелостниците от профил „Икономическо развитие“ основно избират география като втори ДЗИ. Тази година нямахме XII клас. Но до миналата година винаги се представяха добре. За наша радост, миналата година дванайсетокласниците ни показаха най-висок резултат на втория държавен зрелостен изпит и дори на БЕЛ от трите средни училища в квартала“, с гордост уточнява директорката.
Щастливо съвпадение е, че кварталното училище се намира само на няколко спирки с трамвая от Националния институт по геофизика, геодезия и география към БАН. Това предполага и учителите вече да са реализирали партньорство с учените. В класните стаи влизат и преподаватели от СУ „Св. Климент Охридски“.
„Нашите учители са завършили Алма матер и поддържат тесни отношения с бившите си преподаватели от Геолого-географския факултет. Всяка година участваме в географския фестивал. Тази година той се проведе онлайн. Организирахме флашмоб, който изпълнихме в училищния двор и изпратихме музикалния клип. През 2019 г. географският фестивал бе присъствен, а учениците ни се класираха на второ място“, споделя Гочева. От тази година младите географи ще се възползват от знанията и на новите партньори от WWF – природозащитна организация, която работи за опазването на дивата природа и биоразнообразието в страната. Нейни представители запознали децата с ползите от зелените енергии и това бил финалът на отминалата учебна година.
А дали учителите таят надежда, че новият STEМ център ще повиши успеваемостта по математика на НВО? „Силно се надявам и с тази идея работим. Другата цел, която сме си поставили, е по-активно участие на олимпиадите по математика. Обикновено децата от начален етап се включват с голям ентусиазъм в състезания и олимпиади. Но за V – VII клас трябва да намерим начин да стимулираме интереса на учениците и желанието за изява и участие“, завършва Теодора Гочева.
14 деца със СОП посещават столичното 69. СУ. Те са на ресурсно подпомагане от ресурсен учител, който също е дългогодишен преподавател в училището. Работи с децата по график. С някои се среща и по 2 – 3 седмично. „Имали сме дечица, които са били на ресурсно подпомагане и успешно са завършили XII клас. Имаме и такива, които сега вървят нагоре в класовете. Затова родителите ни вярват и ни поверяват децата си“, казва директорката Теодора Гочева.
В столичното 69. СУ „Димитър Маринов“ учат 270 деца от I до XII клас. С тях работят 35 квалифицирани и отдадени на професията си учители. Повечето от тях имат зад гърба си години опит. Но все по-често за свободните места кандидатстват млади хора. Особено подмладен е екипът, който обучава най-малките. Дори има учители само с година стаж. В прогимназиален и гимназиален етап от новото поколение педагози са преподавателите по БЕЛ, английски, физкултура и музика.
Но и тези с опит и младите им колеги, упорито се „катерят“ нагоре по квалификационната стълбица. Редовно участват във вътрешноинституционални квалификационни курсове. За последно „влизат“ в ролята на обучаеми по НП „Квалификация“, в рамките на проекта „Образование за утрешния ден“. 15 учители избират да надградят дигиталните си умения.
Подготовката за новата учебна година тече с пълна сила. Засега всички деца са с устройства за обучение от разстояние. А учителите се подготвят да влязат отново във виртуалните класни стаи, ако се наложи. Но си пожелават това да не се случи. Живата връзка с учениците е най-ценното и е сигурна предпоставка детето да успее.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg