„На първо място, трябва подробно да обясним на директорите, че участието в процедурите за изграждане на STEM центрове по Националния план за възстановяване и устойчивост не е нещо страшно – напротив, те трябва да бъдат насърчени и да бъдат обучени как сами, без участието на външни консултанти, биха могли да се справят. Включително и чрез изграждане на колективи от директори, които да споделят помежду си знания и опит.“ Това заяви министърът на образованието и науката проф. Сашо Пенов по време на изслушване в ресорната парламентарна комисия относно изпълнението на процедура „STEM центрове и иновации в образованието“ по Националния план за възстановяване и устойчивост и политиката за разширяване на приема и обучението по ИТ.
„Нашата идея е директорите свободно да могат да преценят, без всякакво влияние от търговски дружества, за това какво е необходимо за учебния процес в конкретното училище и за постигането на резултати“, отбеляза още министърът. По думите му общата цел на процедурата е повишаване на дигиталната грамотност и мотивацията за учене. А децата да придобият умения в дисциплини и области, свързани с природни и инженерни науки, роботика, ИТ, заедно с познания в сферата на изкуствата.
„С допълващата подкрепа по Програма „Образование“ 2021 – 2027 г. ще бъде разширен този комбиниран метод за преподаване, като целта ще бъде повишаване квалификацията на педагогическите специалисти чрез усъвършенстване на дигиталните им умения и на уменията им за иновативно преподаване. Защото всъщност цялото това оборудване ще има смисъл, ако е свързано с учебното съдържание и допринесе за по-добри резултати от обучението“, отбеляза още министър Пенов.
Той информира, че по време на общественото обсъждане на Концепцията за изграждане на училищна STEM среда са получени 45 предложения и становища, които вече са обобщени. Вече се работи и по подготовката на насоки за участие в процедурата, като вероятно кандидатстване по нея ще започне към края на първото тримесечие на 2023 г.
„Държа да отбележа, че и в проекта за насоки и за концепция бе подчертано, че става дума за минимални технически изисквания, тоест ние не ограничаваме директорите в избора. Относно специфично оборудване за някои гимназии, което попада извън полето на петте направления на STEM, то също ще бъде допустимо за финансиране. Колкото до друга тема в становищата – за изискванията за закупуване на конкретен софтуер, държа да кажа, че това е премахнато от насоките за кандидатстване“, заяви зам.-министър Надя Младенова. Тя информира още, че Националният STEM център е получил акредитация за координатор по проект по програма „Еразъм+“, по който български учители и ученици ще могат да се обучават допълнително във водещи в STEM обучението европейски държави.
Министър Пенов коментира, че темата за обучението по ИТ присъства като част от по-голямата тема за осъвременяването на учебните програми. „Има работна група, която обсъжда учебните програми по ИТ в гимназиален етап. Там може би се нуждаем от изцяло нов подход в създаването им и разполагането като часове, предвид бързото им развитие в практиката“, отбеляза той.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg