"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Bulgarian Language and Literature Съдържание на сп. "Български език и литература"

Български език и литература, книжка 5, година LV, 2013

от
20-10-2013
in Съдържание на сп. "Български език и литература"
A A

 СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS

ОТ РЕДАКЦИЯТА / EDITORIAL – стр. 407

МЕТОДИКА/ METHODOLOGY

Употреба на метакогнитивни стратегии в обучението по български език и литература – фактор за формирането на мислещо поколение
Application of metacognitive strategies in teaching Bulgarian language and literature – a factor in shaping the thinking generation

Деспина Василева / Despina Vasileva – стр. 408

Log in to read the full text

 

За някои прагматични особености на онлайн общуването във Фейсбук
Some Pragmatic Features Of Online Communication On Facebook

Фани Бойкова, Людмила Бойкова / Fani Boykova, Lyudmila Boykova – стр. 417

Log in to read the full text

 

ЕЗИКОЗНАНИЕ / LINGUISTICS

Специфика на ранния детски билингвизъм
Specificity of Early Child’s Bilingualism

Кристина Танева/ Kristina Taneva – стр. 425

Log in to read the full text

 

ПО СТЪПКИТЕ НА СЛАВЯНСКИТЕ ПЪРВОУЧИТЕЛИ / IN THE FOOTSTEPS OF THE FIRST SLAVIC APOSTLES

Литургическото творчество на Кирил Философ и Методий  
The Liturgical Creativity Of St. Cyril The Philosopher And Methodius

Веселин Панайотов / Veselin Panayotov – стр. 438

Log in to read the full text

 

The Prologue lives of st. Cyril Filosof in the manuscripts from the Holy Trinity-St. Sergius Lavra
Грета Стоянова / Greta Stoyanova – стр. 462

Log in to read the full text

 

Онтологични метафори за ума в Тихонравовия дамаскин
Ontological metaphors about mind in the Tihonravov damaskin

Йоанна Кирилова / Yoanna Kirilova –  стр. 474

Log in to read the full text

 

БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА / BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD

За езика и за езиковата ни политика зад граница (интервю с доц. д-р Ваня Кръстанова)
About our Language and linguistic policy abroad, an interview with Assos. Prof. Vanya Krastanova
Мая Падешка/ Maya Padeshka –  стр. 483

Log in to read the full text

 

РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ / REVIEWS AND INFORMATION

Иновативни насоки за изучаване на български език като чужд
Innovative directions for learning Bulgarian as a foreign language
Ангел Петров/Angel Petrov –  стр. 488

Log in to read the full text

 

Оценяването в обучението по български език
Assessment in Bulgarian Language Teaching
Гергана Дачева/ Gergana Dacheva –  стр. 492

Log in to read the full text

 

Демократичните залози на обучението по Европеистика
European Studies and Its Demographic Stakes
Наталия Христова – Пеева –  стр. 496

Log in to read the full text

 

Оригинален принос в съвременната българска лексикология
Original contribution to contemporary Bulgarian Lexicology
Кирил Димчев/ Kiril Dimchev –  стр. 499

Log in to read the full text

 

Национална научна конференция по повод 100-годишнината от рождението на Асен Босев  „Как 21. век чете Асен Босев”
National Scientific Conference on the Occasion of the 100-th Anniversary of Assen Bosev’s Birth
Александра Антонова/ Alexandra Antonova –  стр. 503

Log in to read the full text

 

В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS –  стр. 507

УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS –  стр. 509


  

 УПОТРЕБА НА МЕТАКОГНИТИВНИ СТРАТЕГИИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА – ФАКТОР ЗА ФОРМИРАНЕТО НА МИСЛЕЩО ПОКОЛЕНИЕ

Dr. Despina Vasileva
University of Sofia“ 

Absract. Предлаганият кратък текст разглежда понятието метакогнитивни стратегии, като ги вписва в контекста на обучението по български език и литература. Осъществени са съпоставки между когнитивните и метакогнитивните умения, за да се проследи степента на взаимосвързаност между тях.

Keywords: metacognitive strategies, cognitive development, metacognitive skills, cognitive skills, Bulgarian language learning

APPLICATION OF METACOGNITIVE STRATEGIES IN TEACHING BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE – A FACTOR IN SHAPING THE THINKING GENERATION


Abstract. This short paper explores the term metacognitive strategies during the Bulgarian language learning and literature. Comparisons are made between cognitive and metacognitive skills. The paper is aimed to see the differences and close aspects of them.

Despina Vasileva

нагоре


 

 ЗА НЯКОИ ПРАГМАТИЧНИ ОСОБЕНОСТИ НА ОНЛАЙН ОБЩУВАНЕТО ВЪВ ФЕЙСБУК

Dr. Fani Boykova
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski” 

Людмила Бойковa
Институт за напреднали социални изследвания – Нова Горица

Absract. Статията е насочена към изследване на комуникативните умения и особености на поведението при общуване в интернет базираната социална мрежа Фейсбук, както и да бъде проследено инкорпорирането на онлайн активностите във всекидневните рутинни речеви практики на ученици.

Keywords: Facebook, communicative competence, online communication, text 

SOME PRAGMATIC FEATURES OF ONLINE COMMUNICATION ON FACEBOOK

Abstract. This article aims to study the communication skills and behavioral characteristics of communication in the Internet-based social network site (SNS) Facebook, as well as to trace the incorporation of online activities into daily routine speech practices of students.

Fani Boykova, Lyudmila Boykova 

нагоре


 

 СПЕЦИФИКА НА РАННИЯ ДЕТСКИ БИЛИНГВИЗЪМ

Кристина Танева
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

Absract. Настоящата статия описва специфичните характеристики на ранния детски билингвизъм. Дискутирани са различните типове билингвизъм, както и някои възгледи за него. Чрез разглеждането на основните различия между монолингвите и билингвите текстът прави опит да осветли психолингвистичната и социолингвистичната природа на този езиков феномен. Представата е допълнена с помощта на трансфера, интерференцията и някои от предимствата на билингвизма.

Keywords: bilingualism, transfer, types of bilingualism, interference, metalinguistic awareness, monolinguals, bilinguals  

 

SPECIFICITY OF EARLY CHILD’S BILINGUALISM

Abstract. The present article describes specifi c features of early child’s bilingualism. The different types and views of bilingualism are discussed. The psycholinguistic and sociolinguistic nature of this phenomena is underlined through the key difference between monolinguals and bilinguals. Transfer and interference and some advantages of being bilingual are also commented.

Kristina Taneva

нагоре


 

 ЛИТУРГИЧЕСКОТО ТВОРЧЕСТВО НА КИРИЛ ФИЛОСОФ И МЕТОДИЙ 

Веселин Панайотов
University of Shumen (Bulgaria) 

Absract. Статията е посветена на проблема за литургическата дейност на св. Кирил и св. Методий. Тя представя хипотезата, че Кирил и Методий създават старославянската литургическа традиция на Постния триод и на Пентикостара. Аргументите, които са представени, свързват техните произведения с началните форми на тези книги. Коментирани са най-новите открития на акрофрази, които доказват авторството на св. Кирил и св. Методий.

Keywords: liturgical tradition, acrophrases, authorship

THE LITURGICAL CREATIVITY OF ST. CYRIL THE PHILOSOPHER AND METHODIUS 

Abstract. This article is dedicated to the problem of the liturgical activities of St. Cyril and Methodius. It presents the hypothesis that both create old Slavonic liturgical tradition of the Lenten Triodion and the Pentecostarion. Arguments are presented which link their works with the initial forms of these books. The latest discoveries of acrophrases which prove the authorship of St. Cyril and Methodius are commented upon.

Veselin Panayotov

нагоре


 

 ПРОЛОЖНОТО ЖИТИЕ ЗА СВЕТИ КИРИЛ ФИЛОСОФ В РЪКОПИСНАТА СБИРКА НА ТРОИЦКО-СЕРГИЕВАТА ЛАВРА 

Greta Stoyanova
University of Shumen (Bulgaria)

Absract. В статията се коментират някои жанрови особености на Проложното житие за Кирил Философ и се публикува един препис от Троицко-Сергиевата лавра с разночетения по още четири негови преписа: основно по № 726 Пролог от ХVІ в. и с разночетения по: № 723 Пролог, ХVI в; № 725 Пролог, 1562 г.; № 727 Пролог, 1632 г. и Прилуцки пролог от ХІV – ХV век (един от най-старите преписи на Проложното житие за Кирил – РНБ, ф. 573, СПб. Д. А. № А. І. 264). Представянето на преписите от Проложното житие за Кирил в Троицко-Сергиевата лавра допринася за по-ясната представа за разпространението на този текст в руската ръкописна традиция и може да бъде база за сравнение с други ръкописни сбирки в това отношение.

Keywords: Old bulgarian hagiography, The Prologue lives of st. Cyril Filosof, Old bulgarian manuscripts, The Holy Trinity-St. Sergius Lavra

THE PROLOGUE LIVES OF ST. CYRIL FILOSOF IN THE MANUSCRIPTS FROM THE HOLY TRINITY-ST. SERGIUS LAVRA

Abstract. The article comment on certain genre features of The Prologue lives of st. Cyril the philosopher and published four of his from the Holy Trinity-St. Sergius Lavra: № 726 Prolog from ХVІ c. and differences in: № 723 Prolog from ХVI c.; № 725 Prolog from 1562; № 727 Prolog from 1632 and Prilucky prolog from ХІV-ХV c. (RNB, f. 573, Sankt-Peterburg. Д. А. № А. І. 264). Presentation of the copies the Prologue lives of st. Cyril Filosof in the manuscripts from the Holy Trinity-St. Sergius Lavra contributes to a clearer idea of the spread of this text in the Russian manuscripts tradition and can be a basis for comparison with the other manuscript collections in this respect.

Greta Stoyanova

нагоре


 

 ОНТОЛОГИЧНИ МЕТАФОРИ ЗА УМА В ТИХОНРАВОВИЯ ДАМАСКИН

Йоанна Кирилова
Institute for Bulgarian language Bulgarian Academy of Sciences

Absract. Статията представя онтологичните метафори, чрез които умът, като абстрактна същност, се концептуализира в съзнанието на средновековния българин. В хода на изследването те са разделени на три подгрупи: първата включва случаите, когато умът метафорично се обяснява през признаците и свойствата на определена същнoст или субстанция, втората събира представите за ума като вместилище, третата обема метафори, представящи ума като човешко същество. Изведени са специфични особености в метафориката на разглеждания концепт, като например даряването на ума с полови белези и неговата андроцентричност. Статията завършва с изводи за спецификата на този концепт през Средновековието.

Keywords: metaphor, mind, concept, damaskin, Medieval, human, gender

ONTOLOGICAL METAPHORS ABOUT MIND IN THE TIHONRAVOV DAMASKIN

Abstract. The research represents the ontological metaphors with which the mind as an abstract essence is conceptualised in the Medieval Bulagarians’s mind. According to J. Lakoff and M. Johnson’s classification they are divided into three subgroups. The fi rst one includes the cases in which the mind is metaphorically explained as entity or substance. The second resumes the view of mind as a container and the third subgroup is composed by metaphors representing the mind as a human being. The specifi cs of the mind metaphorization are explained, too. For example – giving mind sex features or its androcentricity. The research ends with the conclusions which have been made for the specifi cs of the Medieval concept mind revealed in The Tihonravov Damaskin. 

Yoanna Kirilova

нагоре


 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 1, година LIV, 2012 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 2, година LIV, 2012 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 1, година LVI, 2014 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 4, година LVII, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

History, issue 5/2013, Volume 21

Next article

Стратегии на образователната и научната политика, година XXI, книжка 5, 2013

Next article

Стратегии на образователната и научната политика, година XXI, книжка 5, 2013

Чуждоезиково обучение, книжка 5, година XXXX, 2013

"Математика и информатика", книжка 6, година LVI, 2013

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"