EDUCATIONAL TECHNOLOGIES / ОБРАЗОВАТЕЛНИ ТЕХНОЛОГИИ
Информатика в школах России [Informatics in the Schools of Russia] /
С. А. Бешенков, Э. В. Миндзаева / Sergei Beshenkov, Etery Mindzeva – стр. 447
Математически модели на реални процеси и приложения на системите за компютърна алгебра за тяхното изследване [Mathematical Models of Real Processes and Applications of Computer Algebra Systems to Their Study]
Тихомир Иванов / Tihomir Ivanov – p. 462
Още евристики с Excel [More Heuristics by Excel] /
Пламен Пенев / Plamen Penev – стр. 472
Използване на графичния конструктор на комбинационни схеми LC при изучаване на пълни множества от Булеви функции [Using the Graphic Constructor of Combinational Schemes LC in the Study of Complete Sets of Boolean Functions] /
Вилислав Радев / Vilislav Radev – стр. 480
EDUCATIONAL RESEARCH / НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКИ СТАТИИ
Теоретико-методологические аспекты проектирования концепции математического образования [Theoretical and Methodological Aspects of the Mathematics Education Concept Design] /
Г. Х. Гайдаржи, А. А. Русаков/ Georgi Gaidarji, Alexander Rusakov – стр. 492
Два подхода за изучаване на уравнения в началната училищна математика [Two Approaches to Study Equations in Primary School Mathematics] /
Здравко Лалчев, Маргарита Върбанова, Ирина Вутова / Zdravko Lalchev, Margarita Varbanova, Irina Voutova – стр. 502
Машинен подход към Евклидовата геометрия: триъгълници на Ойлер, произведения на Ойлер и трансформации на Ойлер [Machine Approach to Euclidean Geometry: Euler Triangles, Euler Products and Euler Transforms] /
Сава Гроздев, Деко Деков / Sava Grozdev, Deko Dekov – стр. 519
CONTEST PROBLEMS / КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ
Конкурсни задачи на броя [Contest Problems of the Issue] – стр. 541
Решения на задачите от брой 6, 2013 [Solutions of the Contest Problems from Issue 6, 2013] – стр. 542
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 545
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 547
С. А. Бешенков, Э. В. Миндзаева
Институт содержания и методов обучения Российская академия образования
Abstract.. В данной статье показывается, что представляет собой современный общеобразовательный курс информатики, и каковы перспективы его развития в России в плане решения ключевых задач современного образования.
Keywords: Informatics, curriculum, Computer science competency, general-educa- tional subject, meta-subject.
INFORMATICS IN THE SCHOOLS OF RUSSIA
Abstract. The present paper considers the contemporary general-educational content of Informatics and the perspectives of its development in Russia in the context of solving the key problems of modern education.
Prof. Sergei Beshenkov, DSc,
Dr. Etery Mindzeva, Senior Researcher
Laboratory on Didactics of Informatics
Institute for Content and Teaching Methods Russian Academy of Education
Moscow, Russia
МАТЕМАТИЧЕСКИ МОДЕЛИ НА РЕАЛНИ ПРОЦЕСИ И ПРИЛОЖЕНИЯ НА СИСТЕМИТЕ ЗА КОМПЮТЪРНА АЛГЕБРА ЗА ТЯХНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ
Тихомир Иванов
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Abstract.. В настоящата статия са представени два приложни проблема от областта на екологията и от компютърната графика. Целта е да бъдат дадени някои примери, позволяващи да се демонстрират приложения на математиката за моделиране на реални процеси. Показано е как системите за компютърна алгебра могат да бъдат използвани като много удобно средство за визуализация и за технически пресмя- тания, поради което би било полезно да намерят своето място в гимназиалното обучение по математика. Подчертан е обаче фактът, че математическият софтуер не бива да се използва като заместител, а като допълнение към „класическата“ подготовка по математика.
Keywords: mathematical modeling, computer algebra systems, education
MATHEMATICAL MODELS OF REAL PROCESSES AND APPLICATIONS OF COMPUTER ALGEBRA SYSTEMS TO THEIR STUDY
Abstract. In this paper, we present two applied problems—from the fields of ecology and computer graphics. Our goal is to give some examples that can be used to show applications of mathematics for modeling real processes. Also, we show that computer algebra systems can be used as an invaluable tool for visualization and for technical calculations and, thus, they should find their place in high school education in mathematics. We emphasize the fact that mathematical software, however, should not be treated as a substitution, but as an addition to “classical” math training.
Mr. Tihomir Ivanov
Institute of Mathematics and Informatics
Bulgarian Academy of Sciences
Пламен Пенев
СОУ „П. Волов“ – Шумен
Abstract.. Статията информира за развитието на експерименталната среда на Excel, описана в бр. 1 от 2014 г. на „Математика и информатика“. Обосновава се откриването на рубрика „Математика с компютър“.
Keywords: problem solving, equation, numbers, tables, macros
MORE HEURISTICS BY EXCEL
Abstract. The paper informs about the development of the experimental platform of Excel, described in issue 1, 2014 of “Mathematics and Informatics” journal. Reasons are given for the start of the new heading “Mathematics with computer” in the journal.
Mr. Plamen Penev
Teacher in Informatics
Secondary school “P. Volov”
ИЗПОЛЗВАНЕ НА ГРАФИЧНИЯ КОНСТРУКТОР НА КОМБИНАЦИОННИ СХЕМИ LC ПРИ ИЗУЧАВАНЕ НА ПЪЛНИ МНОЖЕСТВА ОТ БУЛЕВИ ФУНКЦИИ
Вилислав Радев
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Abstract.. Статията е посветена на използването на графичния конструктор на комбинационни схеми LC в обучението по дискретна математика. Конструкторът представлява програмна система, позволяваща графично или таблично задаване, изчертаване и изчисляване на комбинационни схеми за представяне на булеви функции. С негова помощ е създадена примерна разработка за преподаване на пълни множества в един класически раздел от дискретната математика, каквато е теорията на булевите функции. Разработката е предназначена за учители и универ- ситетски преподаватели, преподаващи дискретна математика.
Keywords: logic circuits, boolean functions, graphic user interface
USING THE GRAPHIC CONSTRUCTOR OF COMBINATIONAL SCHEMES LC IN THE STUDY OF COMPLETE SETS OF BOOLEAN FUNCTIONS
Abstract. The paper considers the use of the graphic constructor of combinational schemes LC in Discrete mathematics teaching. The constructor is a program system, which helps graphics or table determination, drawing and computation of combinational schemes in Boolean functions representations. An exemplary working out is created by it to teach complete sets in a classic chapter of Discrete mathematics like the theory of Boolean functions. The paper is addressed to secondary school teachers and university lecturers, who teach Discrete mathematics.
Mr. Vilislav Radev
Faculty of Mathematics and Informatics,
University of Plovdiv
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ПРОЕКТИРОВАНИЯ КОНЦЕПЦИИ МАТЕМАТИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
1Г. Х. Гайдаржи, 2А. А. Русаков
1ПГУ им. Т. Г. Шевченко
2Московский государственный университет приборостроения и информатики
Abstract.. В данной статье обсуждается концепция математического образования на примере Приднестровской молдавской республики (ПМР).
Keywords: Mathematics, mathematical competency, general-educational curriculum.
THEORETICAL-METHODOLOGICAL ASPECTS OF THE MATHEMATICS EDUCATION CONCEPT DESIGN
Abstract. The paper considers the Mathematical education concept design on the example of the Pridnestrovian Moldavian Republic.
Prof. Dr. Georgi Gaidarji
Laboratory on Didactics of Mathematics
Pridnestrovian State University
Tiraspol, Pridnestrovian Moldavian Republic
Prof. Dr. Alexander Rusakov
ДВА ПОДХОДА ЗА ИЗУЧАВАНЕ НА УРАВНЕНИЯ В НАЧАЛНАТА УЧИЛИЩНА МАТЕМАТИКА
1Здравко Лалчев, 2Маргарита Върбанова, 3Ирина Вутова
1Софийски университет „Св. Климент Охридски“
2Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
3Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Abstract.. Авторите въвеждат понятието аритметично уравнение и правят ма- тематически и методически паралел между традиционния метод на неизвестния компонент и метода на аритметичните преобразувания (инверсията) за решаване на аритметични уравнения в началната училищна математика.
Keywords: primary school mathematics, arithmetical equation, arithmetical transfor- mation, inversion, mathematical model
TWO APPROACHES TO STUDY EQUATIONS IN PRIMARY SCHOOL MATHEMATICS
Abstract. The authors initiate the idea of arithmetical equation and draw a mathematical and didactical parallel between the traditional method of the unknown component and the method of arithmetical transformations (the inversion method) for solving arithmetical equations in primary school mathematics.
Prof. Dr. Zdravko
Lalchev Faculty of Preschool and Primary Education
University of Sofia
Prof. Dr. Margarita Varbanova
Faculty of Mathematics and Informatics
University of VelikoTarnovo
Dr. Irina Voutova, Assist. Prof.
Faculty of Mathematics and Informatics
University of Sofia
МАШИНЕН ПОДХОД КЪМ ЕВКЛИДОВАТА ГЕОМЕТРИЯ: ТРИЪГЪЛНИЦИ НА ОЙЛЕР, ПРОИЗВЕДЕНИЯ НА ОЙЛЕР И ТРАНСФОРМАЦИИ НА ОЙЛЕР
Сава Гроздев, Деко Деков
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Abstract.. Авторите представят резултати за произведения на Ойлер и трансформации на Ойлер. Резултатите са открити от компютърната програма „Откривател“.
Keywords: computer-generated mathematics, Euler triangle, Euler product, Euler transform, Euclidean geometry, Discoverer
MACHINE APPROACH TO EUCLIDEAN GEOMETRY: EULER TRIANGLES, EULER PRODUCTS AND EULER TRANSFORMS
Abstract. The authors present some results concerning Euler products and Euler transforms. The results are discovered by the computer program “Discoverer”.
Prof. Sava Grozdev, DSc
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Dr. Deko Dekov, Assoc. Prof.
ФОРМИРАНЕ НА ЗНАНИЯ ВЪРХУ КРИВИТЕ ОТ ВТОРА СТЕПЕН
1Сава Гроздев, 2Веселин Ненков
1Институт по математика и информатика – БАН
2Технически колеж – Ловеч
Abstract.. В статията се разглеждат криви от втора степен като естествени обоб- щения на окръжностите. Целта е формиране на знания, осигуряващи възможност за обобщаване на задачи от Евклидовата геометрия.
Кеуwords: circle, Apollonius circle, ellipse, parabola, hyperbola, conic
FORMATION OF KNOWLEDGE ON CURVES OF SECOND DEGREE
Abstract. Curves of second degree are considered in the paper as natural generalizations of circles. The aim is to form knowledge giving possibility of generalizing problems from Euclidean Geometry.
Prof. Sava Grozdev, DSc
Institute of Mathematics and Informatics – BAS
Dr. Veselin Nenkov, Assoc. Prof.
Technical College Lovech