"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Mathematics and Informatics Contents of Mathematics and Informatics, 2016

Mathematics and Informatics, Number 2/2016, Volume 59

от
07-04-2016
in Contents of Mathematics and Informatics, 2016
A A


CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

EDUCATIONAL MATTERS / 
EDUCATIONAL ISSUES

Развитие математического образования в Росии XVIII века
[Development of the Mathematical Education in Russia in the XVIII Century]
/
Татьяна Буторина / Тatyana Butorina – стр. 111

icon Open the full text

 

EDUCATIONAL RESEARCH /
EDUCATIONAL MATTERS

Програмни експерименти със задачи от тип Heron
[Programming Experiments with Problems of Heron Type]
/
Павел Азълов / Pavel Azalov  – стр. 121

icon Open the full text

 

Ойлер-Вен диаграми или MZ-карти в началната училищна математика
[Euler-Venn Diagrams or MZ-Cards in Primary School Mathematics]
/
Здравко Лалчев, Маргарита Върбанова, Ирина Вутова, Иван Душков /
Zdravko Lalchev, Margarita Varbanova, Irina Voutova, Ivan Doushkov – стр. 143

icon Open the full text

 

EDUCATIONAL TECHNOLOGIES /
EDUCATIONAL TECHNOLOGIES

Още една идея за решаване на тригонометрични уравнения
[One More Idea to Solve Trigonometric Equations]
/
Диана Стефанова, Пламен Пенев / Diyana Stefanova, Plamen Penev  – стр. 170

icon Open the full text

 

RESEARCH, SURVEYS, RESULTS /
ПРОУЧВАНИЯ, РЕЗУЛТАТИ

Обвързване на обучението по алгебра и геометрия
[Connecting the Education in Algebra and Geometry]
/
Румяна Маврова, Пенка Рангелова / Rumiyana Mavrova, Penka Rangelova – стр. 183

icon Open the full text

 

Comparative Analysis Regarding the Use of Complex Numbers in Secondary School /
Katerina Anevska, Sava Grozdev, Risto Malčeski – стр. 193

icon Open the full text

 

Методическа и технологична реализация на дидактическо проектиране в обучението по математика
[Methodical and Technological Realization of Didactical Design in Mathematics Teaching]
/
Наталия Павлова / Nataliya Pavlova – стр. 204

icon Open the full text

 

CONTEST PROBLEMS /
CONTEST PROBLEMS

Contest Problems of this Issue
[Contest Problems of the Issue] – стр. 215

icon Open the full text

 

Решения на конкурсните задачи от брой 6, 2015
[Solutions of the Contest Problems from issue 6, 2015] – стр. 216

icon Open the full text

 

READINTHELATESTISSUESOF „AZBUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 218

 

GUIDEFORAUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 220

нагоре


РАЗВИТИЕ МАТЕМАТИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В РОССИИ XVIII ВЕКА

 

Татьяна Буторина

Ломоносовский институт САФУ

 

Реэюме. В данной статье рассмотрены традиции математического образования в России ХVIII века. Они основаны на образовании классического образца, основными показателями которого являются светскость образования, фундаментальность и научность.

Keywords: education, university, tradition, science, fundamental knowledge


DEVELOPMENT OF THE MATHEMATICAL EDUCatION IN RUSSIA IN THE XVIIICENTURY

 

Аbstract. The present paper considers the traditions of the mathematical education in Russia in the ХVIII century. They are based on a classic type of education, whose main characteristics are secularity, fundamentality and scientific content.

 

Prof. Tatyana Butorina, DSc

Director

Lomonosov Institute, NAFU


ПРОГРАМНИ ЕКСПЕРИМЕНТИ СЪС ЗАДАЧИ ОТ ТИП HERON

 

 

Dr. Pavel Azalov

Пенсилвански държавен университет

 

Резюме. Задачата на Heron е древна математическа задача, която има точно и елегантно решение.

В статията са формулирани задачи, които представляват обобщение на задачата на Heron, но за които не са известни точни математически решения. Тези задачи имат практическо приложение и за тях са представени приближени решения чрез програми на C++ и MATLAB.

 

Keywords: Heron type problems, Generalized Heron problems

 

PROGRAMMING EXPERIMENTS WITH PROBLEMS OF HERON TYPE

 

Abstract. The Heron’s problem is an ancient mathematical problem, which has a precise and elegant solution. The paper discusses generalizations of the Heron problem that have a variety of practical applications. Nowadays, it is still unknown if such problems have precise mathematical solutions. Approximate solutions to similar problems written as programs in C++ and MATLAB are presented in this paper.

 

Dr. Pavel Azalov

Assoc. Prof. of Computer Science

Pennsylvania State University


ЙЛЕР-ВЕН ДИАГРАМИ ИЛИ MZ-КАРТИ В НАЧАЛНАТА УЧИЛИЩНА МАТЕМАТИКА

 

Маргарита Върбанова

Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

 

Здравко Лалчев, Ирина Вутова, Иван Душков

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

 

Резюме. Предметът на статията е построяване на математически модели на проблемни ситуации, породени от адитивни операции (обединяване, пресичане и допълване) с крайни множества в началната училищна математика. Направен е сравнителен анализ на два методически подхода за моделиране и решаване на задачи от адитивни операции с множества и естествени числа. Става дума за добилия вече известност метод на „Ойлер-Вен диаграмите“ и за иновативния метод на „MZ-картите“. Прокарана е идеята, че решението може да бъде намерено по-лесно, ако при съставяне на математически модел на задачата двата подхода се допълват.

Keywords: primary school mathematics, MZ-card, Euler-Venn diagram, mathematical model

 

EULER-VENN DIAGRAMS OR MZ-CARDS IN PRIMARY SCHOOL MATHEMATICS

 

Abstract. The subject of the paper is the mathematical model construction of problem situations, caused by additive operations (union, intersection and supplement) with finite sets in primary school mathematics. A comparative analysis of two methodological approaches for modeling and solving problems for additive operations and natural numbers is done. It is about the already known „Euler-Venn diagram“ method and the innovative „MZ-card“ method. An idea is drawn that a solution could be found easier, if the two approaches complement one another in the construction of the mathematical model of the problem.

 

Prof. Dr. Zdravko Lalchev

Faculty of Preschool and Primary Education

University of Sofia

 

Prof. Dr. Margarita Varbanova

Faculty of Mathematics and Informatics

University of VelikoTarnovo

 

Dr. Irina Voutova, Assist. Prof.

Faculty of Mathematics and Informatics

Sofia University

 

Dr. Ivan Doushkov, Assist. Prof.

Faculty of Preschool and Primary Education

University of Sofia


ОЩЕ ЕДНА ИДЕЯ ЗА РЕШАВАНЕ НА ТРИГОНОМЕТРИЧНИ УРАВНЕНИЯ

 

Диана Стефанова, Пламен Пенев

 

Резюме. В статията се използва експерименталната среда на Excelза проверка на идеи, хрумвания и догадкив проблемни ситуации, които възникват при решаването на тригонометрични уравнения.

 

Keywords: problem solving, trigonometric equation, number, table, macros

 

ONE MORE IDEA TO SOLVE TRIGONOMETRIC EQUATIONS

 

Abstract. The experimental environment Excel is used in the paper to check ideas, occurring and guesses in problem situations, which appear in solving trigonometric equations.

Dr. Diyana Stefanova, Mr. Plamen Penev


ОБВЪРЗВАНЕ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО АЛГЕБРА И ГЕОМЕТРИЯ

 

Румяна Маврова, Пенка Рангелова

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“

 

Резюме. В настоящата статия показваме приложението на безкрайно малка геометрична прогресия в геометрията. За целта предлагаме система от задачи, илюстриращи тази връзка.

Keywords: interdisciplinary relations, infinitely small geometric series

 

CONNECTING THE EDUCATION IN ALGEBRA AND GEOMETRY

 

Abstract. It is shown in the present paper the application of infinitely small geometric progressions in geometry. A system of tasks is proposed for the purpose, that illustrate the corresponding relation.

 

Dr. Rumiyana Mavrova, Assoc. Prof.

Faculty of Mathematics and Informatics

Plovdiv University “Paisiy Hilendarskiy“

 

Prof. Penka Rangelova, DSc
Faculty of Mathematics and Informatics

Plovdiv University “Paisiy Hilendarskiy“


COMPARATIVE ANALYSIS REGARDING THE USE OF COMPLEX NUMBERS IN SECONDARY SCHOOL

 

Abstract. The study of Euclidean plane geometry is compulsory for high school students. Practice shows that even the most advanced students face difficulties when learning this material, and especially the content related to the metric characteristics of the geometric figures and their use. On the other hand, the high school syllabus also includes complex numbers, characterized by an analytical apparatus, which is adequate for learning Euclidean plane geometry. This paper presents the results of a comparative analysis of the scores of the students related to the metric characteristics of the geometric figures in the Euclidean plane and their use, when studied with the use of complex numbers (Malcheski, Grozdev & Anevska, 2015), and when studied in a standard way (Mitrović & al., 1998).

 

Keywords: complex number, triangle, circle, test, hypothesis.

 

Dr. Katerina Anevska

Faculty of Informatics

First Private University – FON

Skopje, Macedonia

 

*Prof. Sava Grozdev, DSc

University of Finance, Business and Entrepreneurship

 Sofia, Bulgaria

 

Prof. Risto Malcheski, DSc

Faculty of Informatics

First Private University – FON

Skopje, Macedonia


8 МЕТОДИЧЕСКА И ТЕХНОЛОГИЧНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ДИДАКТИЧЕСКО ПРОЕКТИРАНЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА

 

DSc. Nataliya Pavlova, Prof.

University of Shumen

 

Резюме. В статията е представена идея за паралелно формиране на умения за дидактическо проектиране в електронна и традиционна форма. Предложен е концептуален модел за осъществяване на тази идея в методически курс за бъдещи учители. Посочени са някои конкретни примери на платформи за
описание на план-конспекти и софтуер за създаване на отделни дидактически материали за обучението по математика, които могат да се използват при прилагане на описания модел.

 

Keywords: education, mathematics, digital materials, learning design

 

METHODICAL AND TECHNOLOGICAL REALIZATIONOF DIDACTICAL DESIGNIN MATHEMATICS TEACHING

 

Abstract. The paper presents the idea of parallel formation of skills for didactic design in electronic and traditional form. A conceptual model is proposed to realize this idea in a methodological course for future teachers. Some concrete examples of platforms are shown to describe teaching scenarios and software to create didactic materials for mathematical teaching, which can be used in applying the described model.

 

Dr. Nataliya Pavlova, Assoc. Prof.

Shumen University „Konstantin Preslavski“

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 3/2016, Volume 59 Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 4/2016, Volume 59 Default ThumbnailMathematics and Informatics, Number 6/2016, Volume 59 Default ThumbnailAnnual contents of Mathematics and Informatics, 2016

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Обръщение или обращение?

Next article

History, issue 2/2016, Volume 24

Next article

сп. "История", книжка 2, година XXIV, 2016

Foreign Language Teaching, Number 2/2016, Volume 43

Новите учебници – под лупа

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"