"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2016 Брой 44, 2016

Изборът да е качеството, а не финансовоизгодните специалности

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-11-2016
in Брой 44, 2016
A A

По думите й през 2007 г. без обсъждане е направена промяна в ПМС № 162, с което медицинските науки са отделени в нов ред с коефициент 9,4. А както показва проучване на НАЦИД по поръчка на МОН съотношението в коефициентите по професионални направления в нито една страна от ЕС не надвишава 1:5. Затова и Националният синдикат „Висше образование и наука“ към КНСБ внася през годините мотивирани искания за корекция на коефициентите. Вълчева отбелязва, че от диспропорцията най-много от това са пострадали професионалните направления с нисък коефициент, сред които са педагогическите и инженерните специалности, както и други направления, необходими на икономиката и обществото. В същото време за някои направления (като „Медицина“ например) финансирането надвишава нуждите на съответните висши училища и те формират непрекъснати излишъци. „За предходната година те са в размер на 250 млн.лв. преходен остатък, като 2/3 от тези средства са акумулирани само в медицинските университети“, съобщава Вълчева. Затова по думите й някои висши училища започват да разкриват специалности от професионални направления с високи коефициенти, защото са финансовоизгодни. Но това става, без да са налице съответната база и най-вече квалифицираният академичен състав. „Нашият синдикат настоява най-много за увеличаване на коефициента за педагогическите и за техническите специалности. Ако приемем, че най-ниският коефициент стане 1.6, а най-високият – 8.8, ще имаме съотношение 1:5,5, близо до средното за ЕС – 1:5, без да има финансови проблеми в сектора на висшето образование. Ще продължим да имаме диференцирано финансиране по професионални направления, но без разликите да са драстични“, заявява доц. Вълчева. Докато течеше подготовката на интервюто, станаха ясни резултатите от дейността на работната група, сформирана към МОН с участието на финансови експерти, ректори и синдикат „Висше образование и наука“ – КНСБ. След много анализи и изчисления бяха актуализирани коефициентите по групи професионални направления, както следва: педагогическите специалности – от 1.05 на 1.25; обществените науки – от 1.6 на 1.85; природните и инженерните – от 2.4 на 2.8; аграрните – от 4.3 на 4.8; изкуствата – от 5.0 на 5.3; национална сигурност – от 7.81 на 2.8, и медицина – от 9.4 на 8.5.

Четете повече в бр. 44, 3 – 9 ноември 2016 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Целта е 4% от БВП да бъдат за образование и наука Когато започнем все по-рядко да говорим за елитни училища, а по-често за нашите училища, тогава ще можем да кажем, че системата е успяла За изследователя най-важна е научната инфраструктура Обществото ни има нужда от разнообразни знания

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Личности

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Mathematics and Informatics, Number 6/2016, Volume 59

Next article

Foreign Language Teaching, Number 6/2016, Volume 43

Next article

Foreign Language Teaching, Number 6/2016, Volume 43

Професионално образование, година XVIII, книжка 6, 2016

Стратегии на образователната и научната политика, година XXIV, книжка 6, 2016

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"