Това казва проф. Велизара Пенчева, новият ректор на Русенския университет. За нея е важно студентите и докторантите да имат глас при управлението на висшето училище.
Предизвикателства пред университета и на днешния ден – ограничени финансови ресурси, икономическа и културна глобализация, развитие на научното знание, нови технологии и начини на работа, демографски промени, безработица, силна конкуренция в национален и в световен мащаб. Това изисква системен и целенасочен подход на управление, който да изведе висшето училище до университет на бъдещето, а не просто университет в бъдещето. „Винаги съм вярвала, че младите хора са носители на новото, което означава, че колкото по-бързо бъдат подготвени за своята мисия, толкова повече дадената институция ще може да разчита на тях. Затова още през 2010 г. бях инициатор и създадохме Школа на младите преподаватели, където те се обучават по въпроси, свързани с управлението на Университета и на системата на висшето образование. Включването на студентите и докторантите в управлението е много важно, защото, на практика, те са ползвателите на образователната услуга и е редно да имат глас за развитието на процесите. Както и досега, подкрепата на студентските инициативи и доброто партньорство със Студентския съвет ще бъде мой приоритет. Към Академичния съвет ще създадем консултативен студентски орган, който да предлага решения, пряко свързани с обучението. Да бъде канал за обратна връзка за удовлетвореността на младите хора от пребиваването им в университета. Колкото до алумните – те са живият пример за успелия човек, подготвен в нашия университет!”, пояснява ректорът. Според нея качеството гарантира добрите позиции на българските висши училища в националното и в европейското образователно и научно пространство. Поддържането на качеството има дисциплиниращ ефект, без да ограничава академичната автономия на университетите. РУ има призната водеща позиция в областта на системите по качество на образованието и научните изследвания у нас и в чужбина. Активно развива парадигмата „Система по качество на висшето образование“, базирана на системния подход. Динамиката на образователните процеси (глобални, европейски, национални, вътрешноуниверситетски) мотивира развитието на тази парадигма в нови направления – консолидация на звената, професионалните направления и специалностите; партньорство с бизнеса; практическо обучение; електронни форми на дистанционно обучение; чуждоезиково обучение и много други, които времето налага.
Четете повече в бр. 9, 2 – 9 март 2016 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg