"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2018 Брой 45, 2018

Уменията за смятане са добри за здравето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-11-2018
in Брой 45, 2018
A A

Това показва проучване на уменията за възрастни – част от Програмата на ОИСР за международна оценка на компетенциите за възрастни. Възрастните трябва да могат да използват широк спектър от математически умения в много всекидневни ситуации – например при вземане на решения, справяне с цифрова информация или опит за оценка на релевантността на цифри. Неотдавнашните промени в света на труда – например дигиталната революция и увеличаването на работните места в сектора на услугите и сферата на комуникациите, също означават, че работниците се нуждаят от добри математически умения, за да изпълнят правилно поставяните им задачи. Въпреки това не всички хора имат способността да разбират цифрите и да ги използват правилно. А владеенето на тези умения е свързано с други важни аспекти на индивидуалното благополучие, включително здравето. Затова и повишаването на средното равнище на уменията за смятане при възрастните, независимо дали са свързани, или не с пазара на труда, изглежда напълно оправдана цел. Нейното осъществяване наред с други неща изисква и по-добро разбиране на факторите, които влияят върху способността на хората да използват математическите изчисления в ежедневието или на работното място. Данните от PIAAC разкриват големи несъответствия в математическите умения не само между отделните страни, но и между различните подгрупи възрастни в рамките на отделните държави. Неумението да се смята, има вредни ефекти в много аспекти на живота, тъй като на възрастните им се налага да го използват в много ситуации и на работното си място, и във всекидневието.
В нов работен документ на ОИСР се анализират данните от „Проучване на уменията за възрастни“, за да се установят връзките между уменията им за смятане и интензивността на използването на смятането във всекидневието и на работното място. Документът показва, че в повечето страни интензивното ангажиране със смятане е от решаващо значение за подобряване или поддържане на този вид умение след напускане на образованието. Умението да се смята, изглежда, играе важна роля в желанието на възрастните да търсят адекватна информация, преди да вземат решение. Нещо повече, това умение е свързано с индивидуалното благосъстояние, като например здравето.
В повечето страни, участвали в изследването за уменията на възрастните, се подчертава силната връзка между здравето и академичните умения. Средно вероятността за деклариране на добро до отлично здраве е 22% по-висока за възрастни с 4-то или 5-о ниво по смятане, отколкото за възрастни с ниво 1 или по-ниско. Тази разлика е още по-голяма при най-възрастните – така например във възрастовата граница между 16 и 25 години разликата в здравното състояние между хора с добри и слаби умения за смятане е 5,5 процентни пункта, докато сред хората на възраст между 55 и 65 години тази разлика е 32%. Данните не показват до каква степен това несъответствие между отделните възрастови групи се дължи на различията между поколенията, а не на ефекта от застаряването.

Четете повече в бр. 45, 8 – 14 ноември 2018 г.

Your Image Description

Свързани статии:

В морето от цифрови технологии Школо с дълбоки корени Конвертируемите професии Адаптация в яслата и градината

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Ориентир

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

History, issue 6/2018, Volume 26

Next article

В лабораториите на Космоса

Next article
В лабораториите на Космоса

В лабораториите на Космоса

Педагогика, година XC, книжка 9, 2018

Chemistry, Number 6/2018, Volume 27

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"