"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2019 Брой 45, 7 – 13. XI. 2019 г.

Роботите настъпват

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-11-2019
in Брой 45, 7 – 13. XI. 2019 г.
A A
Снимки ЦЕРН
TIM изпълнява различни задачи
в дългия
27 км тунел на Големия адронен колайдер

А главният компютър е иззел изцяло властта и управлява света. За щастие, не сме кино сценаристи. И роботите нямат нито властта, нито желанието да доминират над хората. Единствените машини, които причиняват зло, за съжаление, са създадени с такава цел именно от хора. Но хиляди пъти повече техни събратя работят в момента в полза на човечеството в изключително опасна и вредна среда или на места, където е необходим тежък физически труд – като бояджийски, заваръчни, леярски или изкопни процеси. Примери за това можем да видим всекидневно. Самото им наименование също не предполага изземване на властта, а извършване на дейности, за които са проектирани. Терминът „робот“ произлиза от славянската дума „робота“ (работа) и е използван за пръв път през 1924 г. в пиесата Rossum’s Universal Robots на чешкия писател фантаст Карел Чапек.

Роботи, макар и не всички със славянски корен, вършат страхотна работа и в редица експерименти на най-големия изследователски център в сферата на енергиите на елементарните частици – ЦЕРН. На това бяха свидетели и група български преподаватели по информационни и комуникационни технологии, които проведоха едноседмично обучение в Женева.

Един от примерите е TIM (The Train Inspection Monorail), който неуморно обикаля дългия 27 км тунел на Големия адронен колайдер – може би най-известния ускорител на елементарни частици в света. TIM всъщност е свързано чрез wi-fi или 4G връзка автономно минивлакче, движещо се по закачена на тавана на тунела монорелса. То е оборудвано със свръхпрецизна апаратура за наблюдение и мониторинг – камери с висока резолюция и разнообразни сензори, с чиято помощ следи в реално време какво се случва в тунела – неговата структура и здравина, нивото на кислорода, състоянието на комуникационните канали, температурата… TIM не само осигурява визуален и инфрачервен образ от обхожданите сектори, но е в състояние да превозва с минивагоните си части или роботизирани манипулатори, които да извършват определени дейности, без да е необходимо присъствието на инженер на място.

Your Image Description

Свързани статии:

Снимка Институт по физикохимия – БАНТайните на кристалите Default ThumbnailИзследователски център за 30 млн. евро Default ThumbnailИнформатици в борбата с рака Как промените в климата за сягат пчелите*

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Тайните на кристалите

Next article

По следите на Медуза Горгона

Next article
Снимка Владимир Риболовски

По следите на Медуза Горгона

„Неолекс” знае що е смути и гуглирам

Защо огънят се кладе?

Вестник "Аз-буки"

(Не)видимо у дома

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"