"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2019 Брой 45, 7 – 13. XI. 2019 г.

Tърсени диалози

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-11-2019
in Брой 45, 7 – 13. XI. 2019 г.
A A
Снимка Владимир Риболовски
Министър Красимир Вълчев

Татяна ДИКОВА

 

През 2020 г. ще заработи национална програма, която ще подкрепи финансово добри политики и инициативи за партньорство между родители и училище. Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той се включи в инициативата на асоциация „Родители“ за представяне на резултатите от нейно проучване, чиято цел е да се картографират социалната среда в училище и взаимоотношенията между училище и родители. Инициативата стана повод и за дискусия, в която се включиха зам.-министър инж. Таня Михайлова, началникът на РУО – София-град, д-р Ваня Кастрева, директори на училища, учители, родители.

Екипът, провел изследването, търси отговор на въпросите как основни участници в образователния процес възприемат общуването помежду си; как оценяват социалната среда в училище и кои са факторите, които я формират; кои са добрите практики на взаимодействието родители – учители.

Министър Вълчев сподели, че редица изследвания категорично показват, че две трети от родителите вярват на учителя и на училището. Разбира се, има и незаинтересовани родители. Но партньорството ще бъде полезно, когато вниманието се насочи към онези, които искат да работят с училището. „За съжаление, липсва онази база от ценности, на която да стъпи взаимодействието училище – родители“, коментира министър Вълчев. И допълва, че съблюдаването на правилата и дисциплината са сърцето на училищната общност. И трябва да се говори за тях непрекъснато.

А темата за дисциплината, за реда и правилата и тяхното прилагане трябва да бъде обект на разговор на всяко училище с родителската общност.

Проблемът е в това, че учител и родител най-често си комуникират, когато възникне проблем. Точно проблемите обаче най-често са повод за конфликт между тях. На практика т.нар. проблемни ученици не надхвърлят десетина процента, но с тях учителят ангажира 90 на сто от усилията си.

Другият проблем са т.нар. родители от дистанция, а това означава, че детето расте без реална семейна среда. Следва групата на незаинтересованите родители. И за щастие, най-многобройна е тази на типичните родители – те искат да работят и да бъдат партньори на училището, но то не ги използва.

„Трябва да насърчаваме добрите практики за съвместна работа на родители и училище. Инструментите, с които МОН може да въздейства, са два – нормативен и финансов. Записът в един нормативен акт често избива във формализъм. Не искаме да се попълват документи, а да има реална училищна политика, да има индивидуален разговор с всеки родител. Формално може да има n на брой родителски срещи, а всеки учител – консултации. Но родителят очаква личен разговор с учителите“, напомня министър Вълчев. И добавя, че от родителите се очаква те да подкрепят педагозите.

Към последните е насочен и най-големият ресурс от бюджет 2020, както и към най-добрите ученици, за да се мотивират и да изберат учителската професия. Министър Вълчев припомни, че става дума за ръст от 360 млн. лв. за възнагражденията на днешните учители. Средното увеличение на възнагражденията ще бъде около 18%. Или 1,380 млрд. лв. в повече спрямо 2017 г. за четиригодишния период, за да се достигне двойното увеличение на възнагражденията. 1085 лв. трябва да стане през 2020 г. минималната учителска заплата.

Новата 2020 г. ще донесе и национални програми за висшето образование. Част от десетмилионния бюджет ще бъде насочена към програма в подкрепа и модернизиране на педагогическите специалности, нови учебни програми и нова визия за подготовката на учители, умението да се прилага компетентностният подход в обучението на учениците, както и да се работи в среда на билингви.

Your Image Description

Свързани статии:

Лидери на промяна в професионалното Проф. д.х.н. Юрий Кълвачев, управител на Фонд „Научни изследвания“: Подаването на проекти вече ще е само електронно 25 млн. лв. за изкуства и спорт в училищата МОН поиска още средства в Бюджет 2024

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share48Tweet
Previous article

Парите за образование и наука растат

Next article

От възрожденска класна стая до „Модел 1:1“

Next article
Снимка ОУ „Яне Сандански“

От възрожденска класна стая до „Модел 1:1“

Снимка ПГГСД – Варна

Делници и празници

Снимка Владимир Риболовски

Школо, по-старо от Третата българска държава

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"