"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 15, 2020

Майсторство на педагога е да „запали“ и трудното дете

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-04-2020
in Брой 15, 2020
A A
Бъдещите производители на облекла са много търсени кадри
в региона на Дупница

В нашия град, а и в региона, професията на производител на облекло от текстил е много търсена. По неофициална информация има фирми, които възнамеряват да „внасят“ работници от съседни и по-далечни страни. Фирмите в Дупница и областта имат крещяща нужда от среден персонал. В това отношение, като обучител на кадри, гимназията ни, на практика, е без конкурент. Не можем да си позволим и ден „да прескочим“ планираните уроци. В дистанционното обучение, което наложихме, впечатляващо добре се справят и учители, и ученици. Както и другите училища, използваме „Фейсбук“, „Месинджър“, имаме регистрация в Школо.бг. Имаме 3 – 4 деца, които в домовете си не използват интернет. За тях колегите подготвят материали на хартия и училищният медиатор ги оставя в пощенските кутии по домовете. Радвам се, че макар гимназистите да са големи хора, в новия стил на работа се включват и родителите им. Всеки ден търсят информация какво следва в онлайн обучението. Всички сме заинтересовани да преодолеем тежкото изпитание.“
Така започва разговорът ни с Борис Кръстев –директор на Професионалната гимназия по облекло и стопанско управление в Дупница.
Училището вече е договорило с местни фирми от бранша ученици от паралелка дуално обучение – за производство на облекла от текстил, да стажуват в техните цехове. Бъдещите специалисти по текстилни изделия, които ще бъдат в XI клас, два пъти седмично ще работят в реална производствена среда, а дванадесетокласниците – три пъти седмично.
„Търсен партньор сме от бизнеса. И заплащането вече никак не е малко. Освен това през изминалата година текстилни фирми ни дадоха 4 съвременни машини, за да практикуват учениците. Това е твърде добра възможност младите хора да вземат професия и да осигурят бъдещето си – смята заместник-директорът Денка Новачка, самата дизайн технолог и преподавател по специалните предмети. – Сега има и една паралелка в VIII клас – „Оператор на производството на облекло“, която подготвяме също за дуално обучение. Другата паралелка е за конструиране и моделиране на облекло от текстил, от която излизат моделиер технолози. Важно е учениците да са на стаж във фирмите. Да пипнат техниката, на която работи съвременният бизнес.
В противен случай, когато постъпи на работа новозавършилият специалист, той не е на мястото си. Това е страшно за младия човек. Но явно, гимназията добре се справя. Наши възпитаници са начело на фирми. Днес дори имаме повече от 40 ученици, които пътуват от други селища. За тях Общината е поела разходите за транспорта“, обяснява Новачка.
„Учениците от дуалната паралелка през следващата учебна година ще са в X клас и съответно ще се сключват договорите с тях за дните с изнесена практика. Ще видим как ще се получи – допълва Борис Кръстев. – След първата гимназиална степен – X клас, някои деца ще продължат в училището, други ще предпочетат да работят. Все пак те са получили, макар и на базово ниво, определени умения. В това са насочени сега усилията ни – да ги задържим и те да продължат образованието си във втората гимназиална степен.“ През изминалата учебна година отпадат двама ученици. Сега екипът на гимназията се бори да няма нито един.
Днес в старата, с над 90-годишна история професионална гимназия учат 205 ученици. Още 10 са предпочели самостоятелна форма на обучение. Две са професионалните направления – икономика със специалност „Икономика и мениджмънт“, и „Производство на облекло от текстил“, където е паралелката с дуална форма на обучение. Директорът е искал да върне и паралелката по обущарство, каквато е имало преди години. Била е една от силните, търсени специалности навремето, но малкият брой желаещи да овладеят този занаят днес, не дава възможност за формиране на паралелка.
От година гимназията е член на Националната академия на училищата по мода. Организацията на сродните гимназии в страната е ценна според Борис Кръстев, защото контактът с колегите означава обмен на информация, черпене на полезен професионален опит. Например той е учител повече от 15 години, но е директор едва от година. Признава, че има какво да научи: „Споделянето на опит е ценно, защото преподаването е едно, администрирането на образователния процес е доста по-различно. Голяма подкрепа за нас, педагозите и ръководителите в сферата на образованието, е държавната политика по отношение на професионалното образование.“
Важна тема, по която дискутират с колеги – директори на професионални училища, е организирането на извънкласни прояви, участия в състезания и европейски форуми. „Още не сме направили опити например да се включим в програмата „Еразъм+“, но започнахме подготовка. Важно е за учениците да видят как се случват нещата извън познатата им среда, да наберат опит извън „дома“ – допълва директорът. – Изключително важно е да се намери индивидуален подход към отделния ученик. Обсъждаме темата с колегите, даваме идеи как да грабнем вниманието на младия човек и да го задържим. Ако разчитаме на информацията, която можем да дадем на учениците, няма да успеем. Децата имат пребогата информация от мрежата и учителят остава назад, ако не прояви педагогическо умение, не прояви творчество. Трябва много, много да даде от себе си, за да бъде водещият, да е полезен.
Колегите разчитат на иновативно преподаване, в това отношение има много още да работим. Не е въпрос просто да се справиш – споделя Борис Кръстев. – Имаме 8 деца със СОП, усвояват професията шивач. За учебните практики и те използват шивашките работилници на училището. Помагат им другите ученици, обгрижват ги като приятели.
В гимназията работим с ресурсен учител, психолог и медиатор. На него разчитаме за контакт с родителите, със самите деца. При посещенията в домовете е добре дошъл, независимо дали заради проблем, или отсъствие по болест на ученик. Медиаторът не е измислена позиция за заемане на щата, а нещо изключително полезно.“

Your Image Description

Свързани статии:

100% реализация Как се гради умно училище Обучение по заявка на местния бизнес Посоката е вярна

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share95Tweet
Previous article

Родители с признание за онлайн обучението

Next article

Повсеместна подкрепа – равно на положителни резултати

Next article
Повсеместна подкрепа – равно на положителни резултати

Повсеместна подкрепа – равно на положителни резултати

Предай нататък!

Предай нататък!

Информатици се доказват в онлайн състезание

Информатици се доказват в онлайн състезание

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"