Албена РУСЕВА, майка на ученик в СПГЕ „Джон Атанасов“
На мнозина може да звучи пресилено, но летящият принудителен старт на дистанционното обучение се оказва доста по-успешен от очакваното.
Подобно мнение споделят преподаватели и родители не само от София, но и от страната. Сред тях и аз – майка на ученик от Софийската професионална гимназия по електроника „Джон Атанасов“. Свидетел съм на ежедневното участие в онлайн-часовете и реакциите на сина ми, който в никакъв случай не е бил отличен ученик. В електронната платформа обаче се включва активно и с интерес, участва в дискусиите, дава предложения, работи ежедневно по проектите и домашните, които им се дават, праща ги по мейл за проверка на учителите, коментира с нас случващото се… Изключително ме изненадва, но може би не трябва.
Дигиталният начин на живот и комуникация отдавна е основна форма на общуване за младото поколение.
И сякаш е логично учебният материал да се възприема по-лесно, когато го представят на децата по комуникационен канал, характерен за тяхното ежедневие.
Разбира се, ролята на учителите е изключително важна – най-малкото трябва да предложат атрактивни теми и форми, например различни аудио и видео клипове. Историята изглежда все по-интересен предмет за сина ми, след като учителят им от СПГЕ „Джон Атанасов“ започна да изпраща включително и записи на тв предавания като „История.бг“ от БНТ.
За моето поколение хартиената форма ще си остане до голяма степен предпочитана. При дигиталното обучение използването ѝ също не е проблем – направеното от ученика домашно в учебната тетрадка по немски език например се изпраща снимано на учителката за проверка. Съчетават се лесно.
И много важно – в онлайн часа няма кой да те разсейва! Поне физически ги няма неизбежните топдразнители в класната стая, които развалят дисциплината.
Това е мнението и на много преподаватели, повечето от които са доволни от „дигиталните“ си ученици. Учителката по химия на сина ми например каза на онлайн класа: „Много ми е приятно с вас“, по време на часа оня ден, който продължи час и половина. Звучала е съвсем искрено.
Положителните страни на дистанционното обучение през електронната платформа „Школо“ сподели пред мен и преподавателка по предприемачество от Професионалната гимназия по електротехника – Варна. Категорична е, че предимствата се оказват изненадващи, но и предизвикателства не липсват. Ръководството на професионалата гимназия обаче е създало безупречна организация образователният процес да продължи, като включително са раздадени налични лаптопи от училището на социално слаби деца. Всеки ден учителите изпращат образователни материали и задачи за изпълнение по учебните предмети от програмата за деня, а учениците трябва да ги изпълняват до 18 часа на същия ден. Ако някой от класа отсъства от онлайн часа, в късния следобед преподавателите имат ангажимент да се обадят на родителите и да попитат за причината…
Въпреки предубежденията дистанционното обучение в България си проправя бързо път в дните на извънредното положение. Младите хора са отворени към дигитална форма на комуникация. Където училищните директори са добри мениджъри, са направили необходимата организация. Повечето преподаватели приемат предизвикателствата на обучението в онлайн класове и търсят варианти, за да отговорят на новите условия.
Дигиталното обучение все повече ще ни изненадва с неподозирани възможности и ефективност. Благодарение на децата ни, ръководителите в системата на образованието и преподавателите дистанционното обучение в България се оказва мисия възможна.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg