За да успееш, трябва от малък не да играеш, а да създаваш компютърни игри, казва учителят по информатика и ИТ Людмил Велинов
Ако искате да разберете кои са най-добрите училища в България, според класирането им на националните олимпиади от календара на МОН, то тогава е достатъчно само да напишете „Олимпиометър“ в „Гугъл“. Проектът представлява интерактивен сайт, в който може да се запознаете с лауреатите и резултатите на учениците по всеки предмет за последните 6 години. Приложението е безценен помощник за седмокласниците и техните родители, които искат да изберат най-подходящото училище.
Уникалното по рода си мобилно изобретение е дело на учениците от Професионалната гимназия по икономика в Перник, а ръководител и инициатор на проекта е старши учителят им по информатика и информационни технологии Людмил Велинов. „Приложението би могло да бъде от полза не само на родители и ученици, но и на учители и директори от цялата страна. С него те могат да направят сравнение – на кое място са били преди и къде се намират сега“, казва Велинов.
И уточнява, че цитираните данни са взети от МОН. Липсват само 18 официални протокола от 2018 г., защото точно тогава влиза в сила политиката за защита на лични данни GGPR. Родителите не са дали съгласие да бъдат публикувани имената и резултатите на децата им.
Благодарение на Людмил Велинов десетки ученици са постигнали отлични резултати на състезания по информатика и информационни технологии и са се реализирали като компютърни специалисти след завършване на средното си образование.
„Понякога само да искаш, не е достатъчно, трябва да имаш потенциал за това“, казва учителят и допълва, че за да успееш, не е достатъчно само от малък да седиш пред компютъра и да играеш на игри. От малък трябва не да играеш, а да създаваш компютърни игри. Оказва се, че за да бъдеш добър в областта на компютърните науки, не е нужно да умееш да наизустяваш цифри, факти и програми, а трябва да имаш определен начин на мислене – аналитичен и комбинативен.
Учениците на Велинов от 2013 г. насам активно участват в Националната олимпиада по информационни технологии и в националния турнир по информационни технологии „Джон Атанасов“. Всяка година регистрират рекорден брой участници, като за седем години финалистите са 51. Сред тях има и трима лауреати.
„Без награда не се връщат в училище и всичко това е благодарение на учителя им Людмил Велинов“, споделя директорката на Професионалната гимназия по икономика в Перник инж. Румяна Иванова. По думите , радостта, която изпитва по време на състезанията и олимпиадите по информационни технологии, е огромна. „Мислехме си, че сме малко провинциално квартално училище и няма как да се мерим с големите училища в София и страната, но постиженията на възпитаниците ни показват друго“, допълва тя.
Тази година приложението „Олимпиометър“ донася на осмокласниците от гимназията в Перник първо място в категорията „Уебсайт“ на 18-ата Национална олимпиада по информационни технологии. Отличията за участ-
ниците от училището в миньорския град не спират дотук. На най-престижното състезание по информационни технологии в страната през 2020 г. те завоюват още златен и сребърен медал в индивидуалното класиране, четвърто място в категория „Интернет приложения“, пето и девето – в „Мултимедийни приложения“, седмо място – в „Приложни програми“ и много отлични оценки в крайното индивидуално класиране.
Блестящ успех за тях е и четвъртото място в категория „Интернет приложения“, което заслужено печелят със своя проект Smart Family – платформа, целяща да организира и оптимизира ангажиментите и задачите на всяко семейство. Голямото предимство на това приложение е, че всеки член може да бъде уведомяван своевременно в реално време кой какво е свършил, и да проследи какво остава да бъде направено. Проектът съчетава уебсайт и мобилно приложение в комбинация със сървър в облака, което позволява наистина динамична работа.
В категория „Мултимедийни приложения“ и двата проекта на Професионалната гимназия по икономика се класират в челната десетка. 3D играта „Средновековната пернишка крепост“ печели пето място, а „Пътен симулатор“ – девето. Първата пресъздава обстановката и автентичния вид на крепостта Кракра в Перник и дава уникалната възможност на потребителите да се запознаят с находките, намерени там. Втората 3D игра има за цел да развие уменията за управление на автомобил и познаването на правилника за движение по пътищата по забавен и интересен начин. Би била прекрасен помощник за по-неумелите шофьори.
В категорията „Приложни програми“ учениците получават седмо място с „Андроид“ приложението си 3D Pernik Guide. Проектът представлява виртуална разходка из най-известните забележителности на град Перник – Средновековната пернишка крепост и Подземния минен музей.
Всяка година Професионалната гимназия по икономика в Перник класира много участници на националния кръг, като и тази, и миналата година броят им е рекорден – 12. Зад всички тези многобройни успехи на децата от Професионалната гимназия по икономика в Перник стои Велинов. Той е напълно отдаден на работата си и наистина обича това, което прави. Започва работа в училището през 1999 г. и оттогава до днес е помогнал на много деца да открият в какво са най-добри и какви искат да станат след завършване на образованието си. Високо ценен е както от учениците и родителите, така и от колегите си.
„Фокусирали сме се върху това, на което учим децата, а не се стремим да популяризираме това, което правим“, казва той. Скромен е и не иска светлината на прожектора да бъде насочена към него. Мимоходом в разговора ни споменава, че миналата година заедно с ученика си Алекс Янев са сред избраните от Министерството на образованието и науката да представят България на Европейската седмица на програмирането в Брюксел. Участието им е по покана на еврокомисаря по иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж Мария Габриел, а целта е да покажат приложението си
„60 метра под земята“. С него през 2019 г. учениците Алекс Янев и Адриан Росенов под ръководството на учителя си Велинов печелят първо място в категорията „Мултимедийни приложения“ на Националната олимпиада по информационни технологии. Уебсайтът проследява историята и развитието на Перник, показвайки любопитни и неизвестни факти за града на черното злато. Виртуалната разходка пренася потребителите в автентичната атмосфера на тежкия миньорски труд посредством 3D симулации и интерактивни карти. Учениците са използвали материали от архива на Регионалния исторически музей в Перник и след това са му предоставили безвъзмездно сайта. Професионалната гимназия по икономика работи в тясно сътрудничество с Музея от години.
Репортаж от Професионалната гимназия четете
в следващ брой на в. „Аз-буки“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg