"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 36, 2020

Препоръчителни мерки на МОН за ограничаване на рисковете от разпространение на коронавируса

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-09-2020
in Брой 36, 2020
A A

Препоръчителните мерки се обсъждат и приемат от педагогическите съвети. Те се прилагат доколкото и където е възможно. Училищата изготвят собствен списък от приложими за тях логически и организационно свързани мерки. Списъкът с препоръчителни мерки е първоначален и отворен. На електронна страница
https://www.mon.bg/bg/100876 той ще бъде постоянно допълван на база решения, приложени и споделени от училищата чрез РУО.

А. За осигуряване на дистанция между паралелките
1. Класни стаи и организация на учебния процес:
– отказ от кабинетната система и определяне на отделни класни стаи за различните паралелки;
– ограничаване използването на кабинети само при липса на други възможности за осъществяване на обучението по съответния учебен предмет – ИКТ, лаборатории, работилници и физкултурен салон;
– отделяне на паралелките от начален етап на отделен етаж/крило;
– провеждане на максимален брой часове на открито, когато обстановката го позволява;
– ползване на материална база на съседна сграда (напр. читалище); тя трябва да е подходяща и благоприятна като физическа среда и придвижването до и обучението в нея да не са свързани с допълнителни рискове за децата;
– използване на един учебен чин или маса от един ученик и шахматно разполагане на учениците.
– Осигуряване на физическо разстояние между бюрото на учителя и първия ред чинове на учениците, в т.ч. и чрез освобождаване на първия ред с цел дистанция от поне 1,5 м по време на обучение;
– ограничаване на учениците в групите за целодневна организация на учебния ден в рамките на паралелката;
– разпределение на часовете между учителите по един предмет с цел формиране при възможност на норма преподавателска работа в рамките на един випуск;
– намаляване на ненужни предмети в коридори/класни стаи;
поставяне на плексигласова преграда пред бюрото на учителя.
2. Коридори и стълбища:
– организация за еднопосочно придвижване в коридорите и по стълбите;
– правила за регулиране на влизането и излизането в училището, без струпване на входа и при спазване на дистанция.
3. Междучасия. Санитарни помещения:
– различно начало на учебните занятия и на различен график за междучасията;
– правила учениците да не се струпват (да се определи максимален брой ученици, които могат да влизат, в зависимост от капацитета);
– свободен режим за ползване на тоалетните, подходящ при седмично разписание със слети часове.
4. Входове:
– по възможност да се отворят повече входове, така че да не се допуска струпване; условието е обаче да има лице за осигуряване на пропускателния режим на всеки вход;
– разделяне на паралелките при ползване на различните входове.

5. Стол и бюфети:
– хранене по график;
– обособени зони за хранене за отделните паралелки;
– правила да не се допускат опашки от близкостоящи ученици (когато са паралелки, които не си взаимодействат);
– недопускане на споделяне на храни и напитки;
– организация за хранене под формата на кетъринг в класните стаи с индивидуални прибори;
– хранене в училищния двор, в шатри, беседки.

6. Училищен двор:
– максимално ограничаване влизането на външни лица в училището чрез маркиране на зони за достъп на родители в двора и в близост до входа;
– допускане на придружители на деца със СОП в училището при спазване на физическа дистанция и дезинфекция;
– разделяне на дворовете на зони за отделни паралелки;
– провеждане на повече занятия навън;
– провеждане на занятия извън училището, когато това е удобно, мястото е по-широко и по-безопасно и не е свързано с риск и много време за придвижване.

7. Недопускане на външни лица в дворовете и през почивните дни. Комуникация. Учителска стая:
– ограничаване на близката комуникация между учители и на престоя им в учителската стая;
– по-голяма част от комуникацията се осъществява в електронна среда, а при необходимост от пряка комуникация се спазват изискванията на физическа дистанция и носене на маска или шлем;
– комуникация с родителите се осъществява предимно с електронни средства, а индивидуалните срещи и консултации се провеждат по предварителна уговорка и при спазване на изискванията на МЗ;
– провеждане на родителски срещи, събрания на Обществения съвет, общи събрания и педагогически съвети в електронна среда, а при нужда от пряка комуникация – в по-голямо помещение, което гарантира спазване на правилата на МЗ.

8. Физкултурен салон:
– използване на физкултурния салон само когато не е възможно провеждане на часовете на открито, и възможност за провеждане на часа и в други подходящи помещения в училището; във физкултурния салон се провеждат часовете само на един клас.

9. Библиотека:
– използване на ресурси от училищната библиотека с предварителна заявка онлайн;
– да не влизат повече от двама ученици и да са на отстояние един от друг.

10. Закуски по Държавен фонд „Земеделие“:
– приемат се един път седмично.

11. Озониране и пречистване на въздуха:
– използване на бактерицидни лампи от зат-
ворен тип за дезинфекция на въздуха, които могат да работят без прекъсване в присъствието на хора; препоръчва се използваните от системите пури да не продуцират озон;
– използване на устройства за пречистване на въздуха, които да унищожават вируси и бактерии, в т.ч. вируса на COVID-19.
Б. За подпомагане на комуникацията между съответната РЗИ и училището:
– предварително уточняване между училището и съответната РЗИ на имената, телефоните за връзка и електронните адреси на лицата за контакт в двете институции при съмнение или случай на COVID-19 в училището;
– съвместно обсъждане и предоставяне от РЗИ на училището на типови бланки, които да подпомогнат бързата и точна информация, която се изисква училището да подаде при съмнение или случай на COVID-19;
– съвместно обсъждане и предоставяне от РЗИ за улеснение на училището на бланка с отметки за поредността от задължителни стъпки, които предприема училището при съмнение или случай на COVID-19, както и за отговорните лица.
В. Осъществяване на извънкласни и извънучилищни занимания по интереси:
– максимално ограничаване на наемането на външни лектори за дейностите, които може да се осигурят от учители в училището;
– ограничаване отдаването на училищната и/или спортната база под наем.
Г. За подпомагане на преминаване от присъствено обучение към обучение в електронна среда от разстояние:
– създаване на групи за бърза комуникация (директори – РУО, учители – ръководство, учители – родители, учители – ученици);
– определяне на различна продължителност на електронните уроци в зависимост от възрастта и уменията за саморегулация на учениците;
– публикуване на училищния сайт и запознаване на учениците с брошурата с препоръки за безопасна работа в интернет – https://sacp.government.bg/sites/default/files/SafeNet DAZD2020.pdf, както и с Правилата за безопасност на децата и учениците в компютърната мрежа и с Препоръките относно безопасно провеждане на дистанционно обучение в онлайн среда;
– разработване или споделяне чрез сайта на училището на ръководства за учители, ученици, родители за обучение в електронна среда (ОЕСР) и на ресурси;
– ръководства за дигитализация на учебното съдържание – посочени електрони ресурси, линкове към Националната електронна библиотека с ресурси и други електронни платформи, които предоставят безплатно учебно съдържание в интерактивен и иновативен модел.

Your Image Description

Свързани статии:

Отговорни в режим на карантина Default ThumbnailЧовек, превърнат в разменна монета Повече пари за училища с иновации Снимка еu2018bg.bgКреативност в развитие

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Тема на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Отговорни в режим на карантина

Next article

СТЕМ средата е бъдеще, което започва днес

Next article
СТЕМ средата е бъдеще, което започва днес

СТЕМ средата е бъдеще, което започва днес

„Задължителна“, или думичката, която разбуни духовете

„Задължителна“, или думичката, която разбуни духовете

Екологичното възпитание  става водещо в образованието

Екологичното възпитание става водещо в образованието

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"