"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 36, 2020

СТЕМ средата е бъдеще, което започва днес

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-09-2020
in Брой 36, 2020
A A
Работата с родителите на децата от бургаския квартал „Победа“ много помага за добрите резултати

Ние сме иновативно училище, започнахме иновативно преподаване на второкласниците в часовете по технологии и предприемачество – използване на дисплей, работа с компютър, запознаване с различни професии… Искаме младите хора утре да са със самочувствие, да изберат любима професия, да са уверени, че могат.
На дневен ред е да осъществим идеята си за създаване на СТЕМ среда в училището. Но поред във времето, сега приоритетът е да започнем новата учебна година с добра организация. Така и ще бъде.“ Увереността, с която говори за професионалното си ежедневие Радостина Ботушанска, е респектираща. Също толкова, колкото респектират редът и отношенията на почтителност между учители и ученици в това бургаско училище. 777 са неговите ученици. Всяка година приемат по 4 паралелки първокласници. 167 са децата в подготвителни групи. В тази „почти детска градина“, както наричат в ОУ „Христо Ботев“ крилото с помещенията на предучилищните групи, не са малко и 4-годишните.
„С всяка година те стават все повече. И това е много, много важно. При нас идват деца, чийто майчин език не е български. Колкото по-рано ги поеме училището, толкова по-голям шанс имат децата“, обяснява директорката.
В продължение на два месеца – от 1 юни до края на юли, освен за учениците лятно училище в ОУ „Христо Ботев“ организират и за обхванатите в предучилищните групи. По проекта „Активно приобщаване“ всяка сутрин по два учебни часа имат занимания осемте групи с 5- и 6-годишните.
В двата летни месеца „класните стаи“ събират всеки от класовете на ОУ „Христо Ботев“ на двора и стават предпочитани от учениците пред тези в сградата. „През пролетта, с началото на епидемията, започнахме онлайн обучението. Дори осигурихме предостатъчно крайни устройства. Казвам „предостатъчно“, защото ученици даже ни ги връщаха. Не че не знаят да работят с тях, в това отношение проблем няма. Но когато трябва да се учи на таблета, друго е… Успоредно с електронните уроци започнахме да разнасяме и материали на хартия по домовете на учениците. Всеки понеделник разпечатвахме по 10 листа уроци с упражнения за 500 деца. Носехме им ги в началото на седмицата, а на следващата ги събирахме и давахме новите задачи. Уроците, които носехме на хартия, се постарахме да ги преговорим в часовете през първите месеци на ваканцията. От 5 до 10 учебни дни преподавахме на групите, на които разделяхме учениците. В група са до десет. Всеки получи допълнителна подкрепа по различни учебни дисциплини. Направихме такава организация, че да не ги държим повече от два часа. Все пак е лято, а и те са си деца“, допълва Ботушанска.
44 са групите в ОУ „Христо Ботев“ по проекта „Подкрепа за успех“, отделно имат и клубове със занимания по интереси. Извънкласните занимания са с безспорен ефект, когато става дума за обучение на деца, в чиито семейства български не се говори. Още по-трудна става работата с подрастващите, когато родителите им заминават за сезонна работа в страната или зад граница. По тази причина около 20 – 25
деца всяка учебна година се отписват от училище.
В повечето случаи семействата се връщат след 3 – 4 месеца и отново записват децата си в българското училище.
„Но те вече са загубили навици, пропуснали са учебен материал и на много от тях се налага да повтарят класа. Въпреки всичко се справяме. Децата идват тук 5-годишни, неговорещи български, и излизат след VII клас научили се.“ Обяснението на Ботушанска е на базата на дългогодишната педагогическа практика. Потомствен учител е, майка също е преподавала в ОУ „Христо Ботев“. Започва работа като възпитател, после е учител, зам.-директор. Децата, на които е преподавала, винаги са били само от квартал „Победа“, а него познава като петте си пръста. Познава и историята на училището още от началото на 70-те години, когато учениците са близо 1200. В следващите десетилетия те намаляват почти наполовина, докато в последните години броят им стабилно расте.
И пак на основание богат професионален опит се налага изводът: най-най-важното, за да успее един учител, е партньорството с родителите. Успяват ли в това партньорство педагозите от училището в бургаския квартал „Победа“? С някои семейства – да, с други – не съвсем. Непредставителната училищна „статистика“ сочи, че категорично повече са родителите, които влизат в „обувките“ на учителя. За летните уроци на предучилищните групи само един родител отказал и не пуснал детето си. При учениците няма родител, който да е спрял детето си. Дори почти всеки ден се налагало да връщат ученици. При условие че освен класните стаи използвали и училищния двор, и физкултурния салон, мястото пак не стигало, за да се спазват изискванията за безопасна дистанция.
„Истината е, че при нас винаги е така „пренаселено“, просто децата обичат училището си – включва се в разговора и зам.-директорът Магдалена Япаджиева. – Дори бих казала, че се гордеят с него, че е хубаво. Сградата е добре реновирана. Преди 3 г. построихме още едно крило – за предучилищните групи. В старото са от
I до VII клас. Средствата са от Община Бургас и с финансова подкрепа на правителството на Швейцария. Неведнъж гост ни е бил Димитър Николов – кметът на Бургас.
В сложните месеци на епидемията се случиха и добри неща. Освен че превключихме на онлайн вълна, като че ли нещо се случи и с родителите. Погледнаха ни по-различно. Започнаха да идват с децата си в училището хора, които не бяха стъпвали тук, търсят ни да поговорим. Дано се запази и ентусиазмът на колегите.“
Доверието между учител и родител е възможната сила, която би довела и до преодоляването на проблема с ранните бракове. Възпитаниците на ОУ „Христо Ботев“ продължават образованието си след VII клас предимно в гимназиите на съседните квартали, блазни ги и Морското училище.
„За съжаление, не малка част от 16-годишните момичетата, едва завършили IX, X клас, се женят. Да не се заблуждаваме, че не се случва. Може би трябват години. Много, много говорим с родителите. Вярно е, тенденциите сочат вдигане на възрастта на непълнолетните булки, но процесът е много, много бавен“, допълва Радостина Ботушанска.

Your Image Description

Свързани статии:

Правилата са затова, за да няма изключения Училището с мечките Малки стъпки всеки ден Да вдъхнеш живот на камъка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Препоръчителни мерки на МОН за ограничаване на рисковете от разпространение на коронавируса

Next article

„Задължителна“, или думичката, която разбуни духовете

Next article
„Задължителна“, или думичката, която разбуни духовете

„Задължителна“, или думичката, която разбуни духовете

Екологичното възпитание  става водещо в образованието

Екологичното възпитание става водещо в образованието

Снимка ЕП

Заетост за всички младежи до 2030-а

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"