"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 39, 2020

Учене на три скорости

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-09-2020
in Брой 39, 2020
A A
ОУ „Елин Пелин“
в Бургас разполага с изключителна образователна
и спортна
инфраструктура

Хора разни, родители – загрижени и отговорни, с различни виждания според интересите и потребностите на децата си. В това се е убедила директорът на ОУ „Елин Пелин“ – Бургас, Пепа Запрянова. Тя поема едно от най-големите училища в Бургас точно преди година като временно изпълняващ длъжността. Днес хоровият диригент вече е титуляр и в ръцете отново е диригентската палка, за да няма фалшиви нотки в многогласния хор от ученици, родители, учители, а да бъде хорът единен в целите си – образовани и мислещи деца, отговорни пред себе си, семейството и обществото.
Освен директорските задачи, които никак не са лесни, а тази година направо изглеждат като задача с много условия, подусловия и въобще условности, Пепа Запрянова ще преподава музика и испански език. ОУ „Елин Пелин“ дава своя принос в образованието на учениците с разнообразна палит-
ра от иновации в образованието в национален мащаб. По проекта „Граждани на света“ още от
I клас децата, или по-скоро техните родители, избират какъв език ще изучава ученикът факултативно – испански, френски, руски. Френското посолство и Анхел Сантамария Барнола – съветник по образованието към Посолството на Испания, са обещали пълна подкрепа на иновацията и осигуряване на подходящи учебни помагала за учениците.
Важна част от разнообразния училищен живот е и иновативният проект „Учене на три скорости“ – в обучението по математика и български език от V до VII клас, чието начало е положено преди две години. Крайната цел е по-висока успеваемост на децата, които заедно със своите преподаватели гонят постиженията на съучениците си и от години печелят медали по състезания, допринасяйки за престижа на училището. Най-трудно е било да се убедят родителите, че когато скоростите са три, и методите на работа са съобразени с тях. Вземайки предвид различната степен на усвояемост на учебния материал, много по-лесно се достига до онази отправна точка, наречена детски интерес, която, да си признаем, нерядко остава неразгадана и неразкрита. А после се чудим защо децата не обичат математиката, не са на „ти“ с литературата. И когато към детския интерес се прибави и мотивацията да успееш (а начините това да са случи, съвсем не са изморителни, изтощителни – с други думи, неприятни), то тогава иновацията е успешна. Проектът работи от две години, а учителите не си затварят очите и пред резултатите с минус отпред.
В случая, на преден план излиза значението на партньорството с родителите.
„Ние правим всичко по силите си, за да ги убедим и спечелим подкрепата им във всяко наше начинание“, коментира Пепа Запрянова. Връща лентата назад и си припомня родителски реакции след т.нар. входящ тест, на базата на който децата се разделят на три групи. Но изрично повтаря, че крайната цел е всички да достигнат високо ниво на подготовка. „Групите се „превъртат“ всеки срок според резултатите. А това е стимул за детето да полага труд и да се старае да върви нагоре и напред“, пояснява директорката. Но има и своите притеснения. Свързани са с неочакваната пандемична ситуация. Според насоките на МОН и препоръките на здравните власти смесването на деца от различни паралелки не е желателно. Каква ще бъде съдбата на „Учене на три скорости“, времето ще покаже.
На 15 септември за първи път училищния праг прекрачиха цели 6 паралелки първокласници. А петокласниците, които ще се обучават в седем паралелки в прогимназиален етап, се включиха с ентусиазъм в подготовката за откриване на учебната година. Ръководеното от Пепа Запрянова училище е готово за необикновена учебна година. Засега кабинетната система се „замразява“. „Даваме си сметка, че в този формат липсва ефективността. Няма как преподавателят по география да се разхожда от стая в стая с огромните географски карти, а учителят по музика – с пианото например. Но ще се справим, за да бъдат и учители, и ученици здрави.“
Училището разполага с изключително модерна образователна инфраструктура, която безспорно ще помогне да няма смесване на големи потоци от деца. Педагогическият съвет вече е решил, часовете ще започват постъпателно, междучасията – също. Ще се използват и най-малките възможности, за да се намали броят на учениците в една стая. Голямото междучасие ще е по различно време за отделните класове. „Обмислям възможните варианти, за да не се допусне струпване на деца на едно място, най-вече в затворени помещения. Идеята на Общината е храненето на най-малките да е на кетъринг“, пояснява директорката. И допълва, че сложната ситуация съвпада с решението на ръководството на училището да се премине на едносменен режим – налице е необходимата база, както деца и родители, които го предпочитат. Така учениците имат възможност да се включат в
богатата палитра от занимания по интереси – школи по природни науки, математика и информатика; по изкуствата; клубове по художествено писане; спортни секции, но задължително в по-малки групи.
Училище и училищно ръководство посрещат новата учебна година със специално разработен план за действие в различни ситуации. „Това е нещо ново за нас, но не ни попречи точно за 24 часа всички учители и ученици, на 100% да преминат в режим на обучение от разстояние“, уточнява директорката. И изрично благодари на великолепния екип от информатици, които са направили и невъзможното, за да не прекъснат учебните занимания. А децата, които не са разполагали с крайни устройства, са получили от училището таблети.
Как завършва учебната 2019/2020 г. „Направеният анализ на представянето на децата на Националното външно оценяване показва, че оценката от учителя в клас съответства на показаното на външното оценяване. Ако миналата година бяхме на 14 място в областта, тази година сме седми“, с право се гордее Пепа Запрянова.
Тя е направила истински екип от съмишленици от 89-те педагози, които работят с 1037 ученици. Сред тях са и осем деца със специални образователни потребности. За да успяват и те, училището се е погрижило с тях да работят назначени на щат ресурсен учител, логопед, психолог и педагогически съветник. Последните трима на практика са в помощ на всички деца и учители. „Откровено казано, се оказа, че немалко деца имат необходимост с тях да работи логопед. Затова колегата от тази учебна година ще работи на пълен щат, за да може да бъде полезен на всички.“ Директорката е категорична, че логопеди са необходими още в детските градини, за да не се задълбочават с възрастта проблемите. За щастие, това все повече се осъзнава от предучилищните институции.
И трите детски градини, с които работи ОУ „Елин Пелин“, своевременно подават информация за училищната готовност на новите първокласници, за необходимостта от работа със специалисти, включително и деца със СОП. Сред тазгодишните първокласници има едно такова дете. „Вероятно то ще се обучава в комбинирана форма, която в дадения случай се оказва възможно най-удачната. Заварих много добър екип от колеги, успешно работещи по приобщаващото образование.
Много четат, интересуват се. Мечтата ми е да направя сензорна класна стая, която ще облекчи работата им и ще я направи още по-успешна“, казва директорката. И това ще е една от важните задачи за новата учебна година.
Друга приоритетна задача е да продължи успешното партньорство с родителите. А това означава те да бъдат все по-често активна част в училищните инициативи. „Когато училище, учители, ученици, родители говорят и мислят в една посока, институцията е успешна“, убедена е Пепа Запрянова.

 

ОУ „Елин Пелин“ е с одобрен проект по Националната програма на МОН „Осигуряване на съвременна образователна среда“, модул „Библиотеките като образователна среда“. Дейностите по проекта ще дадат възможност на учениците да се докоснат до библиотеките и вълшебните страници на книгите. Те ще научат интересни истории за създаването на книгите, биографиите на писателите, каква е професията на библиотекаря и редът за подредба на книгите в библиотечния фонд.
В клубовете по творческо писане ще се обсъждат литературни творби, ще се организират срещи с известни писатели. Читателски клубове ще се организират по класове.

 

5 сребърни медала спечелиха учениците от ОУ „Елин Пелин“ – Бургас, на финала на турнира „Математика без граници“, който се проведе през август в Несебър. За поредна година училището изпрати отбор от 10 ученици от II до VI клас за участие във финалите. Те заслужено заеха призови места в индивидуалното класиране.
Второкласниците Любомир Янев с класен ръководител Богдана Воденичарска и Никола Стоев с класен ръководител Десислава Петрова завоюваха сребърни медали в своята възрастова група. Две сребърни отличия спечелиха третокласниците Мирела Стоянова с класен ръководител Соня Иванова и Моника Бекярова с класен ръководител Марияна Златева. Симеон Ангелов от IVв клас с класен ръководител Атанаска Грозданчева също взе сребърен медал в своята възрастова група.

Your Image Description

Свързани статии:

Как се обучава поколение Z Ангели в действие Дигиталното бъдеще изпревари епидемията Напишете „Олимпиометър“ в „Гугъл“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

БАН и Община Смолян договориха сътрудничество

Next article

Как се обучава поколение Z

Next article
Как се обучава поколение Z

Как се обучава поколение Z

Парите следват качеството и иновативността

Парите следват качеството и иновативността

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Европа – лидер в променящия се свят

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"