Няма човек от квартал „Север“, който да не познава учителите
от ОУ „Христо Ботев“ – Поморие
След две години Основно училище „Христо Ботев“ в Поморие ще отбележи своя 90-годишен юбилей. То е създадено, за да приюти децата на бежанците от Беломорска Тракия и Македония. Първоначално за обучението им са отделени помещения в близкия манастир „Св.Георги“, а след това е изградена и сградата на училището. През годините тя непрекъснато се разширява, но пак не е достатъчно голяма за нейните 266 възпитаници.
„С нетърпение очакваме основния ремонт, който ще включва не само външно саниране и облагородяване, а и вътрешно подоб-
ряване на функционалността на сградата. Надяваме се догодина по това време да имаме по-модерно училище с допълнителни класни стаи“, разказва директорът на ОУ „Христо Ботев“ в Поморие Петка Златинова.
Но веднага добавя, че безспорно най-голямото богатство са учителите – общо 26 души след оптимизирането на педагогическия състав. Сред тях има образователен медиатор, двама ресурсни учители, логопед, педагогически съветник и психолог – отделен екип за подкрепа на личностното развитие на учениците. Децата от уязвимите групи са обединени в групи за допълнителна обща подкрепа. Има и 29 деца със специални образователни потребности, към които спадат и деца от семейства в неравностойно положение, на които единият или двамата родители са заминали в чужбина и те се отглеждат само от единия родител или от баби и дядовци.
„Уязвимите групи са разнолики, проблемите там са различни и класният ръководител, педагогическият съветник, ресурсният екип, който имаме, и всички колеги в среден курс работят заедно и непрекъснато – обяснява Златинова. – Около 80% от децата са билингви и първоначално трудно говорят на български. Затова работата в училището трябва да бъде постоянна и системна – едно и също нещо трябва да се повтаря всеки ден, грижата за тях трябва да е непрекъсната.“
Голяма част от семействата са с нисък социален статус и миналата учебна година по време на дистанционното обучение някои ученици нямат технически устройства. Затова образователният медиатор всеки ден им носи разпечатани материали по адреси, те си попълват упражненията, пишат си домашните. „Стараехме се никой да не остане извън образователния процес. Беше трудно, но колегите се справиха много добре и благодарение на тях обучението не беше прекъснато нито за ден. Но и преди дистанционното обучение постоянно работим с децата и по различни проекти за учениците от уязвимите групи, които я подпомагат. Това ни отличава от другите училища“, споделя директорката.
Поморие е малък град и ОУ „Христо Ботев“ получава съдействие от всички институции – от кмета, от Общината, от дирекция „Хуманитарни дейности“ и т.н. В училището работят по Механизма за обхват непрекъснато – образователният медиатор минава всеки ден по класните стаи, проверява отсъстващите, отива на адресите им, говори с роднините, понякога ги викат на среща в училище. Наскоро организирали и извънредна родителска среща. Правят всичко, за да осигурят по-добро бъдеще за децата. Особено зорко се следят седмокласниците – ако едно дете го няма, до края на деня се разбира каква е причината за това. Образователният медиатор и педагогическият съветник са включени в екипите за обхват и веднага отиват на място.
„Шегуваме се помежду си, че няма човек от квартал „Север“, който да не ни познава, даже и кучетата ни знаят. Там живеят над 80% от нашите ученици и системната работа на терен е задължителна – твърди Златинова. – Но най-важното е, че усилията ни дават резултат. Работя тук от 11 години и тогава малко деца продължаваха в средно училище. През последните години хубавото е, че по-голямата част от тях, след като си вземат удостоверението за завършен VII клас, отиват заедно да се записват в средните училища в нашия град.
Имаме и наши ученици студенти, с които се гордеем
– това са деца, за които сме се преборили с нравите на общността и много им се радваме. Имаме и такива, които продължават образованието си в Бургас – в Английската гимназия, в Търговската гимназия. Няма по-голямото удовлетворение за всеки учител от това неговите деца да се справят добре с изпитите на националното външно оценяване и да са приети там, където искат.“
Повод за гордост е и фактът, че
през миналата учебна година нямат отпаднали деца,
въпреки големите страхове от това как ще се справят седмо-
класниците след дистанционното обучение. През лятото почти всички учители са работили по проект „Подкрепа за успех“, за да наваксат пропуските. Създадени са 20 групи с деца, които се занимавали допълнително в шатри на двора по график.
„Колективът ни е много сплотен, разбираме се отлично и това е в интерес на общата ни работа и на децата. Това е разковничето на успеха – всички учители сядаме, обсъждаме, дават се идеи и заедно решаваме какво и как да направим по най-добрия начин“, споделя директорката. Признава, че се е случвало да отпаднат деца в V или VI клас, но се полагат всички усилия те да се реинтегрират обратно в училище.
Прилагат всички практики, които смятат за полезни. Приключват работата си по проект на „Еразъм+“ за усъвършенстване на знания и умения за работа с уязвими групи. По него миналата година част от учителите преминават обучение във Валенсия, където се запознават с тамошни практики за обучение на около 150 деца на мигранти – руснаци, французи, африканци, имало и две българчета.
„Общото между мигрантите в Испания и нашите деца е, че те се чувстват изолирани от общността. Но в Испания работят за тяхното приобщаване, като организират много дейности съвместно за децата и родителите им.
И точно тази практика заимствахме от тях – всяка седмица, докато не затворихме училището през март, организирахме различни занятия, на които канихме родители и роднини, за да видят какво са научили и направили децата им. Организирахме концерти, спортни празници и благотворителни базари с тяхна помощ, защото ключът към приобщаването на децата понякога минава през родителите им. И за да спечелиш детето, първо трябва да спечелиш тях“, обяснява Петка Златинова.
Повечето от първокласниците на ОУ „Христо Ботев“ идват от съседната детска градина „Веселушко“, която има филиал и в квартал „Север“. Там всяка година организират Ден на отворените врати за родителите от квартала, които после отиват да разгледат стаите в училището, да се запознаят с учителите.
„Работим в партньорство с детската градина и това е начинът – да се създадат система и правила, да има непрекъсната симбиоза между институциите, твърди директорката Златинова. – Майчиният език на повечето ни ученици не е българският, затова горещо приветстваме обхвата на децата от 4-годишна възраст. Защото сега в I клас има деца, които не разбират какво ги питат учителите, и не могат да отговарят. Някои от тях бързо наваксват с езика, разбират и запомнят буквално цели фрази от учителите, докато преподават урока, и следващия път отговарят с тях. Умни са, но когато нямат достатъчно речников запас, не могат да изразят своите чувства,
мисли и се затрудняват да разкажат урока. Затова, ако са обхванати от 4-годишни в детската градина, ще идват при нас подготвени.“
През миналата година в училището работят по проект „Заедно в грижата за ученика“, по който е засегнат преходът от начален към прогимназиален етап. В него са включени ученици от IV и V клас, тъй като децата се стресират от многото учители в V клас и имат нужда от период на адаптация. За тях било много полезно да се срещнат с бившата си учителка, както и за четвъртокласниците – да се запознаят с някои от бъдещите си преподаватели и да видят как се сменя един по-темпераментен учител с друг, по-улегнал.
Редовно работят и по проекта „Подкрепа за успех“ по български и математика в групи с деца, които имат обучителни затруднения. Имат и 5 клуба за занимания по интереси – по български, математика, химия, изобразително изкуство и спортни дейности, както и вокална група, която редовно участва в общинските инициативи и празници като част от културната им програма. А от тази година планират да наемат и хореограф за народни танци.
Традиция е учителите, които са преминали някакво обучение, след това да запознават колегите си с наученото – нещо като
вътрешна квалификация. Защото нещата непрекъснато се променят и всички трябва да са в крак с новостите и да усвояват нови полезни практики.
Петка Златинова, директор:
Имаме набелязани цели и ги прес-
ледваме – приобщаване, интегриране, образоване на децата, за да могат да стигнат до възможно най-високата степен и да се стремят към нещо повече от това, което са постигнали родителите им. И всичко е подчинено на тази идея – колективът ни е сплотен и работи постоянно, системно и ангажирано.
Правим всичко, което зависи от нас, за да може нашите деца да имат едно по-добро бъдеще. Обсъждаме и прилагаме всеки метод, който решим, че може да е полезен за децата, и сме много горди, когато те успяват.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg