"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 49, 2020

Добро дело, добра дума

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-12-2020
in Брой 49, 2020
A A
Екипът на смолянската ПГ по туризъм и строителство приготвя обяд за медиците на първа линия в борбата с COVID-19

Когато делото говори само за себе си, защо са необходими думи? Риторичният въпрос е на прочутия римски оратор и философ Марк Тулий Цицерон. И макар че доброто говори само за себе си, не може човек да не разкаже за него, а изводите нека останат за читателите.
Ученици от смолянската Професионална гимназия по туризъм и строителство „Никола Вапцаров“ запретват ръкави и приготвят вкусен и питателен обяд за… медиците на първа линия в борбата с COVID-19. Топлата крем-супа и вкусните пилешки руладини са повече от добре дошли за уморените и незнаещи какво е отдих работещи в областната болница. А това е само началото. Учениците и техните наставници – Учителите с главна буква, са убедени в правотата на делото си и продължават – нищо че училищата в страната минаха на обучение в електронна среда, уверява ме директорката Антоанета Караджова.
Логистиката, сиреч доставянето на храната до болницата, поема друга смолянска професионална гимназия – тази по техника и технологии „Христо Ботев“. Процесът няма да спре с карантината и щафетата се поема от учители и ученици, които живеят в областния град, подчертава директорката инж. Мария Хайгарова.
Така смолянски училища отново са в новините, отново с добрите си дела. „Инициативата е на областния управител Недялко Славов – пояснява директорката на СПГТС Антоанета Караджова. – Обсъдихме я с началника на Регионалния инспекторат по образование Мария Семерджиева. Прегърнахме идеята и я реализирахме на практика.“
Какво се случи след 28 ноември, когато училищата в цялата страна минаха на онлайн обучение. Отговорът на директорката Караджова е категоричен: „След като сме тръгнали веднъж по този път, продължаваме. Щафетата поеха преподавателите по практика заедно с готвачи професионалисти в готвенето.“ Уговорката е с Клуба на професионалните готвачи в Смолянския регион да дадат рамо на колегите от гимназията.
Готова ли е смолянската професионална гимназия за онлайн обучението. „Категорично да. Нещата са проиграни още от 16 март, когато за първи път ни се наложи да работим с учениците в електронна среда и от разстояние. Доверихме се на платформата Microsoft Teams, изключително добре разработена и одобрена както от учителите, така и от учениците. Продължаваме да я ползваме било то за обмен на информация, било то за задачи и задаване на домашни работи, за да реализираме безпроблемно
урочните единици. Помагаме си и с електронния дневник и така държим връзка с децата и семействата им. Това ни помага да не спираме да обучаваме учениците ефективно и качествено –, пояснява Караджова. – Нашите деца са доказали своята зрялост и отговорност и че можем да им вярваме.
В тази пандемична ситуация дори успяхме трайно да установим обратната връзка с родителите. Личните ми наблюдения и на колегите са, че те станаха по-ангажирани към учебния процес и успехите на децата си.“
Особено активни са майките и бабите, които се включват в онлайн уроците по… практика. Дамите в семействата запретват ръкави, за да участват във виртуалните кулинарни състезания заедно с чедата си, дообогатявайки рецептите с тънкости от родопската кухня, предавани от поколение на поколение. „Това ме прави оптимист, че тригълникът учител – ученик – родител получи завършения си вид“, коментира Караджова.
Разбира се, в домашни условия не могат да се проведат задължителните
урочни единици на бъдещите шеф-готвачи, сервитьори и бармани. Тънкостите на занаята те все пак ще овладяват под вещото ръководство на своите преподаватели. „Имаме нагласата и готовността при възстановяване на учебния процес в реална среда да наваксаме материала. Затова съм убедена в качеството на подготовка на нашите ученици“, обобщава Антоанета Караджова.
И от Смолянската гимназия по туризъм и строителство към ПГ по техника и технологии. Както се очаква на бъдещите специалисти по модерните технологии се пада отговорната задача логистично да осигурят доставката на храната до медиците в болницата. „Поели сме ангажимент и ще го изпълним, след като колегите в Гимназията по туризъм продължават да готвят, ние продължаваме с логистичната подкрепа на инициативата“, пояснява директорката инж. Мария Хайгарова.
Ръководената от нея гимназия вече започна обучение в онлайн среда от разстояние. „Репетицията“ вече е направена с карантинираната паралелка. „За щастие, всички колеги са здрави. Само един от нас е в болнични, но не заради COVID-19. Досега успешно се справяме, убедена съм, че така ще продължим“, казва инж. Хайгарова.
Все пак и в технологичната гимназия остава проблемът с учебните практики. По-скоро това не е проблем, а малко препятствие за иначе изключително организирания педагогически екип. „Професиите в гимназията са такива, че изискват работа с ръцете, а не просто да напишеш една програма“, казва директорката и дава за пример професията техник по транспортна техника. За да стане някой майстор в занаята, трябва да може да ремонтира колата. А занаят се учи в реални условия, в лаборатории и учебни работилници. „Успяхме със собствени средства, с проектно финансиране и със средства по национални програми да създадем отлични условия за учебни практики“, гордее се инж. Хайгарова.
В дъното на успеха на онлайн обучението в професионалната гимназия са трима млади учители – ИT специалистите Светослав Димитров, Милена Бундева и Владимир Моллов. „Всяка година, когато посрещам млади колеги, ги съветвам да си спомнят за свой любим учител и така да се държат с учениците и колегите си, за да бъдат и те, на свой ред, любими педагози и уважавани колеги“, казва инж. Хайгарова. Не крие, че се гордее с всяко ново попълнение в педагогическите редици. С доверие към него пристъпват и колегите и дават всичко от себе си, за да се почувстват веднага младите учители част от екипа, осигурява им се възможност за развитие. „Това е предимството на нашето училище“, подчертава инж. Хайгарова. И младите учители се отблагодаряват с труда си и ангажираността си към училището.
Негов възпитаник е Светослав Димитров. След завършване на висшето си образование се завръща вече като учител в любимото школо. Сега пише докторат в областта на информационните технологии и заедно с това се подготвя и за учител по математика с подкрепата на национална програма. Милена Бундева завършва езикова гимназия, дипломира се като компютърен инженер. Взема педагогическа правоспособност.
В момента изпълнява длъжността зам.-директор и… учи английска филология. Владимир Моллов също е компютърен инженер. Като ученик има много приятели от ПГТТ. Познава отблизо училището и знае, че един ден ще прекрачи прага му вече като учител. Прави го.

Your Image Description

Свързани статии:

60 години романтика в моторите С ново училище за празниците Все по-добри в професията Когато красотата е край нас, и уроците вървят

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Има път към всяко дете

Next article

Когато красотата е край нас, и уроците вървят

Next article
Когато красотата е край нас, и уроците вървят

Когато красотата е край нас, и уроците вървят

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

„Зелен Еразъм+“ започва догодина

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

В ерата на цифровата трансформация

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"