"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 6, 2020

След 65 години – срочни трудови договори

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-02-2020
in Брой 6, 2020
A A

Татяна ДИКОВА

Средната заплата на преподавателския и академичния състав в държавните висши училища е 1900 лева, а в средните училища е 1100 лева. Средната норма на преподавателска заетост на учителите е 700 часа, а на преподавателите във висшите училища е 300 часа. И още, процентът прослужено време в средното образование е 1, а във висшето – 1.5.“ Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на поредното заседание на Парламентарната комисия по образованието и науката. В работен порядък продължи обсъждането на промените в Закона за вис­шето образование между първо и второ четене.
Една от обсъжданите теми е за това дали трябва да има минимални работни заплати за всяка академична длъжност. Предложението е възнаграждението на професорите да стартира от 5 минимални работни заплати, а на главните асистенти – от 3. Министър Вълчев препоръча да не се правят сравнения между системите на средното и висшето образование. Да не говорим, че в системата на висшето образование разликите в заплатите на младите преподаватели и професорите и доцентите са в пъти за разлика от тези в средното образование. Министър Вълчев отново припомни, че в някои висши училища
„се поддържат губещи специалности, губещи магистърски програми, няма желание за преструктуриране
вътре в университетите и системата служи на статуквото, а не на развитието“.
И още изумяващи подробности, в някои висши училища при заетост от 30 учебни седмици по 45 учебни часа седмично някои си докарват заплати над… 7000 лв. Но ректорът на Алма матер проф. Анастас Герджиков също предупреди по-внимателно да се борави със сравненията, защото университетският преподавател освен обучение на студенти има и важната задача да прави наука. Проблемът според проф. Герджиков е в това, че парите за средно образование растат с по-високи темпове от тези за висше. Той има своето обяснение и за огромните преходни остатъци, които годишно генерират някои университети, а именно, че това са средства от изпълнението на проекти.
Народните представители приеха по вносител члена, който определя стартова заплата само на асистентите – сигнал към висшите училища да инвестират в млади изследователи.
Според председателя на синдиката „Висше образование и наука“ към КНСБ доц. Лиляна Вълчева ще са необходими допълнително 22,7 млн.лв. за т.г., за да се увеличат заплатите на младите университетски преподаватели. В бюджет 2020 е залегнал ръст от 40 млн.лв. за системата на висшето образование.
Единодушно депутатите одобриха регламента на успешния модел на двете технологични гимназии – Технологическо училище „Електронни системи“ и НПГ по компютърни технологии и системи, които са към Техническия университет – София. Повече от успешния модел ще послужи при сключване на споразумения за партньорства и между други висши училища и такива в системата на средното образование. Карт бланш за това също дават предлаганите промени в ЗВО.
Дискусионен фронт отвори предложението на депутата проф. Станислав Станилов Българската академия на науките и ССА да могат да предлагат и магистърски програми. Министър Красимир Вълчев поясни, че МОН подкрепя това предложение. БАН може да бъде изключително полезна в подготовката на магистри, най-вече в природните науки, с изявени дарби в областта на научните изследвания. Но идеята има място в Закона за БАН. Ангажира се да се сформира работна група с представители на Академията, ректори и заинтересовани страни, в която да се обсъди възможността БАН да обучава и магистри.
Представителите на медицинските университети се обявиха против идеята на народния представител Емил Христов да дават 20% от парите за обучение на университетските болници. Според зам.-председателя на Народното събрание към момента има университетски болници, които обучават студенти, а университетите не влагат нищо в това, дори няма договор за това кой какви ангажименти има в случая. На другия полюс е мнението на медицинските университети, че те финансират университетските болници, като най-много средства се влагат в модерна апаратура, с която се обучават бъдещите лекари, но и се лекуват пациенти и се правят сложни изследвания. А ректорът на Алма матер припомни, че университетите никога не са спирали да плащат на болниците, веднъж инвестирайки в инфраструктура, втори път чрез заплатите на клиничните преподаватели и не на последно място според свършената работа. Чл.-кор. Стефан Костянев – два мандата ректор на Медицинския в Пловдив, сподели, че би било правен абсурд с държавни средства да се финансират частни болнични структури, каквито също има сред университетските болници.
Дебати предизвика и идеята Българската академия на науките да има право да обучава магистри. Всъщност такава е препоръката и на партньорската проверка, която България поиска от ЕК преди няколко години, припомни председателят на Академията акад. Юлиан Ревалски. Донякъде, особено когато става дума за инженерни и СТЕМ науки и безспорния професионален и изследователски капацитет на учените в БАН, идеята има своите плюсове. Магистърските програми ще бъдат най-вече за млади хора с подчертан  афинитет към научните изследвания, а финансово това почти няма да натовари държавния бюджет.
Министър Вълчев е категоричен, че темата трябва да се обсъди всестранно, като се започне от това – ще се превръща ли БАН в университет, председателят на БАН ще сключва ли договор за управление с министъра на образованието и науката, което ще правят ректорите по новия закон? Според председателя на Националната агенция за оценяване и акредитация проф. Петя Кабакчиева евентуалното решение Академията да предлага и магистърски програми, би довело до дублиране на системата за висше образование, а „университетите ще изглеждат като забавачки“.
„Открихме пунически войни за това дали БАН може и трябва да предлага и магистърски програми. А „отворихме“ вратите за маргинални структури да обучават докторанти“, коментира с горчивина проф. Иво Христов. Според проф. Кабакчиева въпросът се решава с промяната в ЗВО един хабилитиран да участва в акредитацията само на един университет и изследователско звено.
Решено е министърът на образованието и науката да свика работна група, която да обсъди темата дали БАН ще получи правото да обучава и магистри от всички страни, включително размера на приема, финансирането и в кои направления Академията ще може да предлага магистърски програми. А ако се стигне до единно решение, то да бъде облечено в проект за промяна в Закона за БАН.
Народните представители приеха и поправката, която казва, че навършилият 65 години университетски преподавател минава на срочен трудов договор, който може да продължи до 3 години.

Your Image Description

Свързани статии:

И детските градини на защитен режим Как да задържиш амбициозните Разпознават ли младите коруцията Програмирането привлича интереса на поколение XXI век.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Реформи

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Важното е на учениците да им е интересно в час

Next article

Нов живот за стара сграда

Next article
Нов живот за стара сграда

Нов живот за стара сграда

Ретро фитинг на тролейбус

Ретро фитинг на тролейбус

Изкуство, наука и зли духове

Изкуство, наука и зли духове

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"