"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 10, 2021

Трудното дава най-сладките плодове

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-03-2021
in Брой 10, 2021
A A
Всички ученици в ОУ „Гео Милев“ в с. Грохотно са билингви

В ОУ „Гео Милев“ в с. Грохотно, община Девин, учат 52 ученици. „100% от децата са билингви“, казва директорката Фани Василева. Посочва, че почти 70% от времето през деня децата говорят на майчиния си език, а в училище се обучават на български. Съвсем разбираемо това предизвиква трудности. Затова преподавателите са решили да разработят методическо помагало за обучение по български език за деца билингви. Идеята е помагалото да съдържа методически указания и напътствия за обучението на всички ученици от I до VII клас, преодолявайки затрудненията в усвояването на повечето думи от български език. В I клас акцентът ще бъде поставен върху синонимите, защото благодарение на тях езикът става по-богат, а след това ще надграждат знанията.
„Учениците ни общуват помежду си на майчин език. Това изключително много затруднява учебния процес“, обяснява директорката.
В училище успяват добре да научат български език, а заслугата за това е на техните преподаватели. Лошото е, че времето в училище е малко, а извън пределите на школото всички говорят на майчиния си език. Това често се случва и по време на междучасията, докато децата играят. „Никога не сме очаквали, че с напредването на времето и развитието на обществото може да се стигне дотам, че да правим такава диагностика, че все още билингвизмът оказва силно влияние върху възприемането на учебното съдържание, поради бедния език и речник на учениците“, казва още Василева. Огромна роля играе и фактът, че в днешно време учениците не четат книги. „Не само билингвите, а и другите ученици, но при нас това е допълнителен фактор, който затруднява мисията на учителите“, допълва моята събеседничка.
Всички малчугани преди започване на I клас посещават предучилищна група в детската градина в селото, но поради малкия брой ученици групите са сборни.
„В детската градина говорят само на български език. Те там научават думи, но това не е достатъчно. Речниковият им запас остава беден – знанията им стигат само за най-общ разговор“, споделя наблюденията си директорката на школото.
Трудностите идват с постъпването в училище. Началните учители отделят много време за обучение по български език. Затова и толкова много се нуждаят от специално разработено помагало. „Учениците ни са много умни. Когато им задаваш въпроси, виждаш, че знаят отговора, но не и как да го кажат на български“, отбелязва Василева. Те трудно структурират речта си, но иначе имат знания. Директорката дава за пример случай от практиката си. Влиза в часа на I клас и по игров начин пита учениците: „Едното събираемо е 5, а другото събираемо е 3. На колко е равен сборът на тези две събираеми?“. Децата дълго мислят, преди да отговорят. Първо трябва да асимилират термините събираемо и сбор. Тогава Василева задава въпроса по друг начин – на колко е равно 5 плюс 3. Отговорът е мигновен – 8.
Учителите са разговаряли с родителите и са ги помолили у дома по-често да говорят на български език. „Там, където се говори повече на български език, веднага си личи“, допълва тя. Категорична е, че ефект от разговора с родителите има, но плодовете ще дойдат след време. Василева посочва, че в VII клас се наблюдава напредък в комуникативните умения, но речниковият запас си остава беден.
За да преодолеят трудностите в усвояването на учебния материал на официалния ни език, в училището в с. Грохотно усилено работят по НП „Подкрепа за успех“. Имат общо 7 групи, като 6 от тях са за преодоляване на обучителни затруднения и една за занимания по интереси –
„Уча, творя, играя“
Отделно имат още две групи по интереси, които са с национално финансиране. Занятията в едната група се провеждат в местното читалище. Там децата разучават и възпроизвеждат старинния обичай „Марама“. „Длъжни сме да развиваме националната идентичност у децата, но и да запазим типичните за етноса им бит, култура и обичаи“, допълва тя. По този начин демонстрират уважение както към бита, културата и традициите на учениците, така и към родителите им.
Фани Василева добре познава хората в с. Грохотно. Два пъти е избирана за кмет. Разказва, че там живеят около 1200 души. Една част от жителите му са заминали за Германия заедно с целите си семейства и сега там има почти цял клас ученици от Грохотно. Посочва, че някои от децата са останали в селото и живеят с бабите и дядовците си. Категорична е, че точно те са най-усърдни в ученето. „Като че ли усещат липсата на родителите си и се стремят да учат повече“, допълва тя.
Като учител по английски език, директорката разказва и за трудностите, които децата имат при изучаването на трети език. Споделя, че преподавайки английски, преминава през други два езика. „По погледа им виждам, че не разбират, докато обяснявам, и затова понякога ми се налага и на майчиния им език да го кажа“, споделя тя.
„Децата билингви, започвайки да учат трети език, стават трилингви и при тях информацията преминава през други два езика“, отбелязва директорката. Категорична е, че въпреки трудностите учениците се стараят и се справят.
Разказва с радост, че бивши нейни възпитаници след години споделят, че напускайки населеното място, никой не им вярва, че са от с. Грохотно. А причината е добрият им български – говорят на книжовен език, без диалект. „Нашите усилия и тревоги дават плод, но на по-късен етап – когато всичко, което е възприето, лека-полека узрява, а младите хора се осъзнават като личности“, казва моята събеседничка.
„Училището ни досега е посещавано от повече от 40 ученици и 25 учители и директори от чужбина по програма „Еразъм+“. Имаме 6 проекта с нейно финансиране. Сега работим по 3 от тях, а другите са приключили с отлична оценка. За нас е чест, когато партньорите ни искат позволение да прилагат наши методи на обучение. В училището се създават авторски образователни игри на пода, настолни игри, 3D моделни образователни материали, насочени към по-лесното и добро разбиране и усвояване на учебното съдържание.
Билингвизмът не е недостатък, а осъзнат проблем, на който трябва да се намери решение. Тук идва ролята на обществото и как хората биха могли да помогнат. Всичко зависи от социума – ако тези деца живееха в по-голям град и непрекъснато чуваха българска реч, то тогава този проблем нямаше да го има. Сигурна съм, че тогава билингвите, щяха да бъдат едни от най-изявените, защото те имат потенциал“, завършва разказа си Василева.

 

Петокласник написа помагало по химия за VII клас

Петокласникът Байран Дермеджиев от ОУ „Гео Милев“ в
с. Грохотно, община Девин, написа „Помагало по химия и опазване на околната среда“ за седмокласниците в своето училище. 12-годишното момче от малък се интересува от природните науки. Първоначално е прив-
лечен от физиката и мечтае да стане астроном. В V клас открива любовта към химията и вече е категоричен, че професията химик е неговото призвание. Започва да учи сам, посещава и консултациите в училище заедно със седмокласниците. „Не успях добре да разбера уроците от учебника, затова реших да направя помагало със сбита информация от всеки урок и да подготвя задачи за проверка на знанията след всяка тема“, казва момчето.
Сборникът е съставен от три части. Първата обхваща цялата информация до урока „Валентност“, втората е посветена на алкалната група, а третата – на халогенната група. Материали събира от интернет и други помагала. Всички уроци вече са разработени и предстои помагалото да бъде отпечатано и издадено. С техническата част ще му помогнат педагозите от школото. Най-голямата му опора е учителката му по химия Елена Хаджийска. „Тя е много добра и винаги е готова да ми помогне или да ми обясни нещо, което не съм разбрал“, разказва петокласникът.
В свободното си време Байран постоянно чете и гледа клипчета по химия. Разказва, че в училището има още едно момиче в VI клас, което също като него се интересува от това. Но той вече е по-напред от нея с материала, защото е усвоил уроците и за VII клас до степен, че може да преподава на по-големите деца.
В рамките на обучението от разстояние в ролята на „учител“ Байран влиза два пъти, като преподава уроци на седмокласниците чрез презентации, които старателно подготвя. Помага и в проверката на учебните тетрадки по химия на седмокласниците. Възмущава се, че някои от тях не са попълнили всички упражнения, а причината според него е, че за тях информацията е трудна и недотам разбираема. Убеден е, че с помагалото си ще им помогне да разберат колко интересна и по думите му „лесна“ е химията. Съвсем наскоро е решил изпита по НВО по химия след VII клас, а резултатът е повече от добър. Получава 5,40, но иска повече от себе си.
„В сърцето на Родопите се развива бъдещ гений по химия. Всички се учудват на това момче. Детето е уникално – много умно и скромно“, казва за него директорката на ОУ „Гео Милев“ Фани Василева.
Петокласникът вече почти е научил наизуст всички химически елементи от Менделеевата таблица. Поставил си е и цел – иска след завършване на средното си образование да учи „Химия“, „Молекулярна химия“ или нещо подобно в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

Your Image Description

Свързани статии:

Впечатляващи идеи и отлично защитени проекти Признание за най-добрите Бисерите, които крепят образователната система Вредите върху околната среда*

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags ЗнаниеПоколение 21Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Философия на успеха

Next article

Уникален дух в уникална сграда

Next article
Уникален дух  в уникална сграда

Уникален дух в уникална сграда

В ход е дигиталното обучение

Освен чужд език – и професия

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

ЕС стимулира стратегическите инвестиции

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"