"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 16, 2021

Най-важно е детето да е щастливо

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-04-2021
in Брой 16, 2021
A A
В творческите работилници „Мартеници весели“ децата, ползващи подкрепа към РЦПППО –
Търговище, изработват мартеници и картички

Най-важното е детето да е щастливо.“ Това казва в началото на разговора ни Христо Христов – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование в Търговище. И веднага дава за пример малката Ани, която благодарение на технологиите и работата на негови колеги е ученичка, макар че не може да сe движи и говори заради детската церебрална парализа. Всъщност тя вече говори с… очите си чрез устройство за контрол с поглед Tobii PCEye Mini и софтуер Communicator 5. И става първото дете у нас, което влиза в класната стая с помощта на технологиите. „Без тях Ани нямаше как да проговори и да се развива. И съм убеден, че тя е много по-щастлива, че ходи на училище, от нейните връстници“, добавя събеседникът ми.
Подчертава, че за изпълнение на мисията на Центъра са необходими няколко условия. Първо, много добър екип от различни специалисти, които да работят в пълен синхрон. „Защото например проговарянето има връзка с двигателното развитие. И по това работят не само логопедът, психологът и ресурсният учител, но и кинезитерапевтът. Всички трябва да работят в екип, като към него се приобщават родителите и учителите“, обяснява Христов.
Второто условие е специалистите да са наистина добре подготвени. Преди пандемията Центърът в Търговище организира поне по 10 обучения на година за всеки от своите специалисти. А стремежът е обучителите да бъдат новатори в своите области. „И на трето място са технологиите. Старото, изпитаното, трябва да върви непременно в крак с технологиите“, казва събеседникът ми.
Екипът на Регионалния център е от 59 специалисти. Средната възраст е около 40 години, като четирима от тях са завършили преди година.
Работят с 516 деца със специални образователни потребности в различни детски градини и училища в областта. За развитието на още около 230 деца се грижат назначени в училища екипи за подкрепа. Регионалният център споделя обща сграда с Центъра за специална образователна подкрепа, към който насочва децата, за които е необходима специална грижи. В него се обучават 93 деца, като специалистите от двете институции обсъждат различни случаи.
Регионалният център организира и обучения за своите колеги от училищата. „Преди пандемията правехме периодични срещи с тези специалисти, разглеждахме казуси, раздавахме материали. Правехме допитвания към какви обучения имат интерес и към кои обучители. Последните две квалификации, които организирахме бяха проведени онлайн, но учителите споделиха, че по този начин не са успели да усвоят добре тестове за оценка на децата. Обещали сме след пандемията да организираме допълнителни разяснения от наши специалисти и още няколко нови обучения по желаните от тях теми“, разказва още Христов.
Центърът разполага с три бази – в Търговище, в Омуртаг и в Попово. В тях основно се работи с групи на деца от детските градини и началния етап. Провеждат се групови занимания – кинезиологии, артерапии и игротерапии, сензорни терапии и др. Базите разполагат с модерни интерактивни дъски, а децата могат да се обучават чрез 3D образователни филми. Големите ученици посещават Центъра предимно за работа с кинезитерапевт или друга специализирана терапия.
Христов добавя, че в базите има модерна апаратура и с колегите си опитват да дадат шанс за развитие и на други деца като Ани, които не могат да комуникират по познатите начини. „Стараем се да въвеждаме всички новости. Лаптопите на колегите са с тъчскрийн и имат инсталирани множество образователни софтуерни продукти, подпомагащи развитието на знанията и умения на децата“, отбелязва Христов. Технологиите помагат да не прекъсва работата с децата и по време на затварянето на образователните институции заради пандемията. Но Христов е категоричен, че няма нищо по-добро от прекия контакт на децата със специалистите.
Още в началото на пандемията качват на интернет страницата на Центъра хиляди материали, удобни за работа от разстояние. Особено се разчита на работата с родителите, за да не прекъсва процесът на подкрепа. Задължително всяка седмица разнасят и работни листове на децата, като проследяват как се изпълняват поставените задачи. Психолозите пък не само работят с децата от разстояние, но оказват на тях и на техните родители подкрепа за преодоляване на стреса от пандемията. Подобни консултации продължават и днес.
„Обичам да казвам, че децата най-добре се учат, когато са сред останалите деца и им подражават – т.е. най-добрият учител са останалите деца. Екранът не може да замени живата работа с детето, което има нужда от подкрепа. След дългите периоди на работа в електронна среда психолозите отбелязват значително увеличаване на дефицита на внимание. Отчитаме и сериозна регресия при някои деца. Имахме ученици, които започнаха да се справят дотолкова добре, че ги извеждахме от допълнителната подкрепа, но сега при някои има отстъпление. Дори има деца, отказващи изобщо да влязат в класната стая“, категоричен е Христов.
Въпреки всички пречки екипът на Регионалния център продължава да полага усилия всяко от децата със специални образователни потребности да бъде обхванато и да бъде подкрепено в максимална степен въпреки условията и независимо от отдалечеността на населеното място, в което живее. И колегите му продължават да пътуват и с личните си автомобили навсякъде в областта, където деца имат нужда от подкрепа. Работата не спира и след края на учебната година. „През юни и юли имаме работещи групи и децата най-харесват това време. Защото колегите, освен че провеждат образователен процес, им организират и различни екскурзии и занимания. През август в Центъра има дежурни, които поемат спешни случаи“, завършва Христов.

Your Image Description

Свързани статии:

„Изворът на белоногата“ през погледа на ученици Силните страни на педагогиката Най-важният разговор Подготвени за технологичния свят: ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Севар е едно от първите с финансиране за STEM

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Незаменимата роля на човека пред бялата дъска

Next article

„Изворът на белоногата“ през погледа на ученици

Next article
„Изворът на белоногата“ през погледа на ученици

„Изворът на белоногата“ през погледа на ученици

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

1 млрд. евро за доброволчески дейности

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

800 идеи и 80 партньори за „Новия европейски Баухаус“

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"