"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 16, 2021

Незаменимата роля на човека пред бялата дъска

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-04-2021
in Брой 16, 2021
A A

Борислава
БОРИСОВА

Професионалната гимназия по туризъм привлича младите хора със съвременните условия за качествено
образование и добра професионална подготовка

Видинската Професионална гимназия по туризъм „Михалаки Георгиев“ е с 60-годишна история, десетилетия на градеж, развитие, търсене на правилния път. Това с гордост разказва нейният дългогодишен директор Евлогия Манджукова, чийто съзнателен живот и трудов стаж са преминали в сферата на образованието – от учител по руски език и класен ръководител до директор.
Професионалната гимназия по туризъм „Михалаки Георгиев“ е сред най-предпочитаните във Видинска област и региона. До днес над 6800 са възпитаниците на гимназията и над 1000 завършилите курсове за квалификация на безработни лица. Училището осигурява качествена професионална подготовка на кадри в областта на туризма и възможността да се разширява обучението и по други професии в тази най-динамична област както в световен, така и в национален и регионален план. Гимназията разполага с много добра база, която непрекъснато се обогатява: административен офис, три компютърни кабинета, обзаведена хотелска стая и ресторант, две учебни кухни и учебен бар. Училището има сключени договори за съвместна дейност с 5 хотелски комплекса. След завършването си учениците получават образование и практически умения по специалностите „Ресторантьорство и кетъринг“, „Готвач“, „Администратор в хотелиерството“, „Фризьор“, „Маникюрист“ и „Оператор в производството на облекло“ с II и III степен на професионална квалификация по съответната професия.
„Гимназията печели международни проекти, разширява мирогледа на младите хора, кара ги да се съизмерват с приятелите си от Европа и това я прави модерна, стабилна и разбира се, търсена“, категорична е Евлогия Манджукова.
Училището работи по много национални и европейски програми, насочени и към стажове на реални работни места: курортен комплекс „Златни пясъци“, производствен стаж в Испания, многостранен обмен в областта на туризма и социалните дейности по програмите „Коменски“, „Еразъм+“ в страни като Франция, Германия и Англия.
За достойната професионална реализация на учениците принос имат и проектите към МОН – УСПЕХ, „Твоят час“, „Ученически практики“, „Нова възможност за моето бъдеще“, „Управление за ефективно професионално образование“ и др.
„През годините целият ни колектив придоби опит в реализацията на различни европейски и национални проекти. Особено добре работим по трансгранични проекти с Румъния – споделя Манджукова. – Но най-атрактивни за учениците са европейските проекти по „Еразъм+“, които им осигуряват международни стажове. По тях ходим в Испания – Гранада и Кордоба, където нашите ученици работят на реални работни места. Тези стажове им помагат да практикуват специалностите си, да научат език и да се чувстват полезни.“
Не по-малко полезни са и участията на учителите в различни международни проекти. Сред последните е проведеният стаж в Тенерифе за съвременните методи на работа в електронна среда и създаване на учебно електронно съдържание. Особено ценни за преподавателите са и курсовете за квалификация по различни проекти, проведени на обменни начала в сродни учебни заведения във Франция, Германия, Естония, Финландия, Турция, Румъния и в Сицилия, Италия.
Директорката на гимназията се гордее, че учители и ученици се справят отлично с работа в електронна среда. Това на практика доказа, че всички са готови да работят в XXI век. Гимназията разполага с модерно оборудване – в нея има пет интерактивни дъски от последно поколение, някои от тях са с тъчскрийн. Те са в модерния ни кабинет по природни науки, в кабинета по хуманитарни науки и в специализираните ни кабинети. Интерактивните дъски дават големи възможности за демонстрации и онагледяване в реално време, за персонални тестове, за презентации.
„Видяхме част от оборудването, което имаме, при едно от посещенията ни в Лондон м.г. на Световното изложение за съвременно електронно оборудване, използвано в училищата – подчертава Манджукова. – От България бяхме 160 учители, синдикалисти, представители на Министерството на образованието и науката и на регионалните инспекторати и се почувствах много щастлива с постигнатото в нашата гимназия.“
Помещенията за практика също са модерно оборудвани – има кухненски блок с модерни електроуреди. Ученическият ресторант е снабден с интерактивна дъска и плазма, за да може учениците да наблюдават своите съученици как работят, как приготвят дадено ястие, как се справят със сервирането или кетъринга. И всичко това се случва в приятна обстановка под звуците на музика.
Преди десет години учениците се оплакват, че няма откъде да си купят в близост до училището закуски и да могат да пият кафе в приятна обстановка. Затова едно неизползваемо помещение се преустройва в училищно барче, което днес е едно от любимите места на всички в гимназията
„Щастлива съм, че успяхме да се справим и със ситуацията около пандемията, и с електронното обучение – разказва директорката. – В началото беше трудно, учениците не бяха осигурени с технически устройства, голяма част от тях живеят при възрастни баби и дядовци, които не могат да им съдействат. Равносметката в началото бе 90 новопостъпили ученици в VIII клас, 57 деца без интернет у дома, 174 деца без каквото и да било електронно устройство от всичко 350 ученици в гимназията и само 167 със свои телефони. На практика, 50 процента от учениците ни срещаха в началото затруднения за работа в електронна среда. Министерството ни осигури 5 лаптопа за ученици и 2 за учители. И както е казал народът – помогни си сам, за да ти помогне и Господ. Училището закупи със свои средства 20 таблета от висок клас, които раздадохме на ученици, осигурихме 20 рутера за децата, които нямат интернет и живеят в малките населени места. Училището заплаща таксата за интернета и изплащаме таблетите разсрочено. Учителите бяха готови за работа в електронна среда, защото бяха преминали обучителен курс по проект за работа с образователната платформа. Два дни им отне да обучат и децата да работят в електронната учебна платформа. За всички бяха направени специални презентации – и за ученици, и за учители. И днес спокойно мога да кажа, че нямаме проблеми в обучението в електронна среда.“
Евлогия Манджукова е категорична, че българският учител може и знае много, бързо навлиза в новите условия, наложени от световната пандемия. И се справя успешно с обучението в интернет. Но истината е, че днес се берат плодовете на поколението, завършило средно образование след 1995 г., в първите години на прехода. Част от тях от ранна възраст се сблъскват с проблеми като отпадането на традиционни ценности и на много символи, ритуали, с които са възпитавани поколения ученици. Навремето се създаде впечатление, че всичко старо е ненужно. Голямо е и влиянието на телевизиите, филмите, социалните мрежи – т.е. на всичко, което демонстрира пред младите хора неглижиране на образованието. Днес децата на тези деца са в училище и се усеща тази несигурност, липсата на ценностна система и на устойчивост във възпитанието. Защото училището не само образова, но и възпитава, формира идентичност. „Шапка свалям на днешните български учители, които минаха през тази вълна на прехода и успяха да се запазят като преподаватели и възпитатели на младите. Затова и днес – продължава Манджукова, – те успяват да върнат в клас различните форми на възпитание и връщат децата към изконните български корени, към историята ни. Успяхме заедно с учениците ни да направим календар на традиционните български празници, да им покажем разликите с новонавлезлите у нас европейски и американски празници. Да им обясним разликите и приликите. Да ги научим, защото трябва да тачат и пренасят през поколенията българските традиции, обичаи, празници. Да запазят тяхната автентичност.
И ето, учениците ни днес сами организират българските празници, дори имаме инициатива от Цветница до Гергьовден. Организираме и онлайн конкурси – боядисваме яйца, готвим традиционни ястия за съответния празник и така възпитаваме младите.“
Другата голяма болка като учител е, че в годините на прехода съдържанието на учебниците много се промени. Директорката е категорична, че не са нужни толкова пособия.
„Защото в България имаме регулирано образование – подчертава Манджукова. – Осигуряваме държавна поръчка и не може да хвърлим подготовката на учебните пособия. Те подпомагат работата на учителя, но не са основното. А днес имаме море от пособия. Често в тях се дават различни тълкувания на едно събитие, което е недопустимо.Все повече се превръщаме в роби на съвременните технологии. Електронни дневници, платформи – те имат своите неоспорими удобства, но… А ако има срив или системата се манипулира?“
Затова и остава изводът, че дори и в ерата на високите технологии учителят ще има своето запазено място в сърцето и душата на учениците, свое достойно място в училищното образование, което е призвано да образова и възпитава, е категорична Евлогия Манджукова.

Your Image Description

Свързани статии:

Учителят лидер и ментор Хляб наш насущний* В началото е природата Шансът да се заразим

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Хляб наш насущний*

Next article

Най-важно е детето да е щастливо

Next article
Най-важно е детето да е щастливо

Най-важно е детето да е щастливо

„Изворът на белоногата“ през погледа на ученици

„Изворът на белоногата“ през погледа на ученици

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

1 млрд. евро за доброволчески дейности

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"