"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 17-18, 2021

По-малко напуснали училище

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-04-2021
in Брой 17-18, 2021
A A

По-малко ученици – 13 хиляди, са напуснали общообразователните училища през учебната 2020/2021 г. в сравнение с предходната, когато те са 15,8 хиляди. Това показват резултатите от годишния обзор на образованието, изготвен от Националния статистически институт. Отново най-големи са относителните дялове на учениците, които са заминали в чужбина и на напусналите по семейни причини – по 5,4 хил. (по 41,9%), следвани от напусналите поради нежелание да учат – 1,4 хил., или 11,1% от всички напуснали.
Статистиката отчита и намаление на самостоятелните детски градини и на децата в тях. Към
1.12.2020 г. у нас функционират 1823 самостоятелни детски градини, докато година преди това те са 1840. В предучилищно образование в детските градини и подготвителните групи в училищата са записани 215,7 хил. деца. В сравнение с предходната година броят на децата продължава да намалява – тази година с 1%. От всички деца 51,8% са момчета. Обхватът на децата в това образователно ниво е 78,1% и намалява спрямо миналата учебна година с 0,6 пункта. Педагогическият персонал, зает в детските градини, е 20,1 хил. и в сравнение с предходната учебна година остава почти непроменен (увеличение с 44 души). Детските учители са 18,8 хил., или 93,5% от педагогическия персонал.
През 2020/2021 година в страната функционират 110 лицензирани частни детски градини, или с 4 повече от предходната година. Те са посещавани от 4874 деца.
Данните показват и намаление с 15 на общообразователните училища, като те са 1948. От тях 129 са начални, 1151 основни,
71 обединени, 114 гимназии и 483 средни училища. Учениците, записани в общообразователни програми, са 565 хил., от които 79,6 хил. са в училища в селата. Година по-рано записаните ученици са 572,5 хил.
През 2020 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 59,9 хил. (58,8 хил. през 2019/2020), а средно образование – 25,5 хил. ученици (25,8 хил. година по-рано). Относителният дял на децата в общообразователните училища, изучаващи чужди езици в началните класове (I – IV), е 83,6%, като от тях най-голям е делът на изучаващите английски език – 92,4%.
Продължава да нараства и броят на учителите (вкл. директорите и заместник-директорите с преподавателска заетост) в общообразователните училища – през учебната 2020/2021 г. те са 55,6 хиляди при 53,1 хил. година по-рано. С бавни темпове продължава да нараства броят на младите педагози – в групата под 29 години те са 3663 учители при 2697 година по-рано, от 30 до 34 – 3891 (3375 година по-рано) и 35 – 39 години – 4312 (4141 през 2019/2020 г.). В групата 40 – 44 години учителите са 6871, 45 – 49 години – 9006, 50 – 54 години – 10 331, 55 – 59 години – 10 066, и над 60 – 7414 г.
В учителската професия продължават да преобладават жените – 85,2% от общия брой на учителите при 85,6 на сто година по-рано.
Към 1 октомври 2020 г. у нас функционират вече 97 частни общообразователни училища (86 през 2019/2020 г.) – от които 6 начални, 38 основни, 1 обединено, 23 гимназии и 29 средни училища.
В тях са записани общо12 053 ученици, като броят им нараства от 10 907 през предходната година.
Професионалното образование и обучение през учебната 2020/2021 г. се осъществява в 21 училища по изкуствата, 25 спортни училища, 353 професионални гимназии, или пет по-малко, и 19 професионални колежа с прием след средно образование (23 година по-рано). Общият брой на учащите в тях се увеличава до 138,7 хиляди при 135,1 хил. през 2019/2020 г. В професионалното образование преобладават момчетата, които са 60,3% от общия брой на учениците.
През 2020 г. средно образование в училищата по изкуствата, спортните училища и професионалните гимназии с диплома са завършили 19,6 хил. души. Степен на професионална квалификация е придобита, както следва: I степен професионална квалификация в професионалните паралелки – 390 ученици, II и III
степен – 2,3 и 11,9 хил. ученици, и IV степен в професионалните колежи – 581 ученици. При завършилите програми за придобиване на III степен професионална квалификация най-висок е относителният дял на учениците, изучавали специалности в област „Технически науки и технически професии“ – 27%, следвани от „Стопански науки и администрация“ – 21,5%. При завършилите програми за придобиване на IV степен професионална квалификация водеща е областта „Сигурност и безопасност“ – 76,2%, следвана от „Стопански науки и администрация“ – 11,1%. Намаляват учителите (вкл. директорите и заместник-директорите с преподавателска заетост) в професионалното образование от 12,3 на общо 11,9 хиляди.
През учебната 2020/2021 година 855 ученици се обучават в 23 частни професионални гимназии и частни професионални колежи с прием след средно образование. Година по-рано те са 1040 в 31 частни професионални гимназии и колежи. В програми за професионално обучение срещу заплащане за придобиване на степен на професионална квалификация в центрове за професионално обучение, професионални гимназии и професионални колежи през 2020 г. са били записани 10,2 хил. лица на възраст 16 и повече години (13,4 хил. преди година).
През учебната 2020/2021 година студентите у нас, записани в четирите образователно- квалификационни степени „професионален бакалавър“, „бакалавър“, „магистър“ и „доктор“, са 226,4 хил., като в сравнение с предходната учебна година броят им остава почти непроменен (226,6 хил. преди година).
За придобиване на образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър“ в колежите се обучават 7991 студенти. Спрямо предходната година броят им намалява с 242 души. От общия брой 1564 са записани в частни колежи. През 2020 г. ОКС „професионален бакалавър“ са придобили 1712 студенти, от които жените са 60,3%. Най-голям е броят на дипломираните в областите „Здравеопазване“ (655 души), „Технически науки и технически професии“ (307), „Персонални услуги“ (249), „Бизнес и администрация“ (201) и „Образование“ (107).
За придобиване на ОКС „бакалавър“ и „магистър“ в университетите и специализираните висши училища се обучават 211,8 хил. души при 211,9 хил. през 2019/2020 г. В частни учебни институции са записани 26,1 хил.
Студентите български граждани са 195,1 хил. (195,7 хил. година по-рано).
Чуждестранните студенти са 16,7 хил., което е с 2,4% повече спрямо миналата учебна година и ръст от 29,1% спрямо учебната 2016/2017 г.
Най-голям е броят на чуждестранните студенти от Гърция (24,5%), Обединеното кралство (16,1%), Германия (9,2%), Украйна (7%) и Република Северна Македония (6,1%). Студентите чужденци у нас избират да учат специалности предимно в областта на здравеопазването, като 62,1% от тях се обучават в тази област, а 48% от всички изучават „Медицина“.
През 2020 г. в университетите и специализираните висши училища в страната са се дипломирали 43,5 хил. души, от които придобилите ОКС „бакалавър“ са 23,2 хил., а ОКС „магистър“ – 20,4 хиляди. Дипломираните са най-много в областите „Бизнес и администрация“ (25,4%), „Образование“ (13%) и „Науки за обществото и човешкото поведение“ (11,2%).
През учебната 2020/2021 година преподавателите в университетите и специализираните висши училища са 20 хил. души, от които жените са 50,9%. На основна работа са 62% от всички преподаватели.

Повече докторантури

Общо 6570 докторанти (6440 година по-рано) се обучават у нас към 31 декември 2020 г. От тях 52% са жени. В редовна форма на обучение са зачислени 3607 души. Намаляват обаче новоприетите докторанти, като те са 1758 при 1919 година по-рано. Най-голям дял от докторантите се обучават в област София (столица) – 55,7%, следвана от областите Варна (11,1%) и Пловдив (9,2%).
Чуждестранните докторанти са 608. Отново най-висок е делът на тези от Гърция – 17,3%, следвани от докторантите от Република Северна Македония и Косово (с по 9,4%), Израел (8,7%) и Албания (8,1%). В частни институции се обучават 4% от докторантите, като от тях 111 души са чужденци.
През 2020 г. образователна и научна степен „доктор“ са придобили 1097 души (1285 година преди това) – от тях 598 са жени. Най-голям е делът на дипломираните в областите „Науки за обществото и човешкото поведение“ (157 души), „Здравеопазване“ (156), „Образование“ (112), „Бизнес и администрация“ (92) и „Технически науки и технически професии“ (77).

Your Image Description

Свързани статии:

Първи стъпки в науката „Коперник“ вдига летвата на обучението Четири медала от Балканската олимпиада по физика Учениците от опожареното училище в с. Гранит се местят в школото в Братя Даскалови

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Децата са щастливи, когато са заедно

Next article

Награди „Баухаус“ и за изгряващи звезди

Next article
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Награди „Баухаус“ и за изгряващи звезди

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

От юни пътуваме с цифров зелен сертификат

В ход е дигиталното обучение

Помощ: деца в риск

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"