"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 2, 2021

Какъв трябва да бъде учителят на 2021 г.

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-01-2021
in Брой 2, 2021
A A
Учителят на 2021 г. трябва да бъде „в час“ с новите технологии и добре
да познава съвременната интернет култура

През 2020 г. ООН за първи път включи развитието на образованието сред най-важните приоритети, наравно с ликвидацията на проблемите, причинени от глада и замърсяването на околната среда. Тази необходимост диктуват стремително променящият се свят и остаряването на професионалните ни знания. Какви учители ще бъдат търсени в епохата, когато начините и форматите на получаване на знания се трансформират?
На първо място, от педагозите се очакват дълбоки познания в собствената предметна област – това е база, която не се подлага на съмнение. Широката ерудиция и умението да правят изненадващи паралели, да дават парадоксални примери, да съпоставят явленията и да възбуждат детското въображение, винаги са били и си остават конкурентно предимство на истинския педагог.
Днес децата израстват в мощно информационно поле, формират собствен социално-културен контекст и език, който съвременният учител е много важно да владее. Педагогът трябва да бъде „в час“, иначе трудно ще изгради топли и доверителни отношения с аудиторията.
Цифровите мултимедийни ресурси заемат голямо място в живота на децата и подрастващите. Затова учителят трябва да бъде „на ти“ с TikTok, Instagram, Brawl Stars. Най-малкото трябва да знае как работят тези ресурси, а в най-добрия случай – да взема от социалните мрежи примери за уроците си. Ролята на съвременната детска интернет култура не бива да се подценява.
Днешните подрастващи живо се интересуват от съвременните проблеми на обществото, политиката и икономиката, заемат по-активна социална позиция от предшествениците си. За това говорят изследванията на културните кодове на т.нар. поколение Z и в медийния контекст, като цяло. Нужно ли е съвременният учител да е наясно със социално-икономическия дневен ред? Еднозначният отговор е „Да“.
2020 г. неочаквано прехвърли образованието в онлайн режим. Да се задържи вниманието на аудиторията и да се въвлече в такъв формат, е много по-сложно, отколкото в присъствената форма на обучение. Затова на преден план излизат т.нар. soft skills (меки умения) – емоционалният интелект, емпатията, умението да провокира интерес към материала, да изгражда общуване. Значимостта на меките умения в съвременната педагогика не е прищявка, а обективен тренд на цялата образователна система.
Децата и подрастващите трябва да чувстват, че са причастни към нещо велико, когато получават различни знания. Те изпитват огромна духовна нужда за принадлежност към истинска мисия. Съвременните деца открито мечтаят и споделят мислите си с целия свят. Анкети показват, че почти 40% от представителите на поколение Z биха искали да направят собствено революционно изобретение, което да промени живота ни.
Всичко това трябва да се взема предвид от съвременния учител: той трябва да бъде не само извор на знания и контролиращ елемент, а по-скоро мотиватор, вдъхновител и водач в света на големите постижения и глобалните ценности.
Проникването на онлайн обучението, цифровите платформи и zoom-подобни инструменти в системата на образованието задължава учителя да усвоява новото. Нещо повече – учителят не просто е длъжен да използва различни джаджи в работата си, но и да е в течение на технологичните новости. За съжаление, днес далеч не всички педагози имат подобни умения.
Умението да се изслушва изказаната мисъл, да се интерпретира, да се развива темата, е едно от най-ценните качества на преподавателя, което искат да видят децата. Учениците са щастливи, когато тяхната идея предизвиква отклик у педагога.
Ако става дума за групови занимания, задачата му се усложнява: той трябва да чуе всички и всекиго, като разпредели вниманието си и направи така, че никой да не се чувства пренебрегнат.
Така че днес знанията в тясно предметната област вече не могат да бъдат определени като единственото важно качество на преподавателя в училище. Той трябва да развива своите меки умения, които влияят върху степента на интереса и въвличането на детето, върху неговия стремеж да се усъвършенства по предмета.

Your Image Description

Свързани статии:

Нови идеи за националните научни награди „Питагор“ ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии Подаръче за мама В търсене на устойчивост

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Нови идеи за националните научни награди „Питагор“

Next article

ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии

Next article
ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии

ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии

Децата възприемат по-лесно младите преподаватели

Децата възприемат по-лесно младите преподаватели

В ход е дигиталното обучение

Ето – аз дишам, работя, живея...

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"