Сливенското иновативно СУ „Йордан Йовков“ има богат опит и в работата с деца със специални образователни потребности
Овладяването на визуалното програмиране от учениците в начален етап е причината през 2018 г. СУ „Йордан Йовков“ в Сливен да попадне в списъка на иновативните училища. По нов начин са разработени учебното съдържание, програмите и плановете в областта на информационните и комуникационните технологии. Всички 120 ученици от I до IV клас изучават веднъж седмично новия предмет чрез иновативна обучителна платформа, като за първолаците и второкласниците той е „Въведение във визуалното програмиране“, а за по-големите – „Визуално програмиране“.
„Децата се учат да програмират с готови блокчета пътя на своите герои – лъвче и панда. Например пандата трябва да прескочи някакво препятствие, за да стигне до бамбука и да го изяде, и учениците трябва така да подредят блокчетата, че да очертаят стъпките на пандата, подскоците и т.н. – обяснява директорът на СУ „Йордан Йовков“ Диана Кънева. –
В по-високите нива се увеличава броят на препятствията, които героите трябва да преодолеят, а децата да програмират. След като наредят блокчетата, те пускат своята панда, за да видят дали са направили всичко правилно, дали тя ще успее да мине всички препятствия и да стигне до бамбука. Учителите не обясняват на децата какво стои зад блокчетата, които подреждат, а чрез играта те успяват да се научат да програмират точно определен алгоритъм и действия.“
Всички ученици имат свой индивидуален акаунт в образователната платформа, в която има много подобни задачи. Те имат достъп до нея по всяко време и през всякакви устройства, така че и родителите могат да следят работата на децата си. На някои от тях им е много интересно и се занимават непрекъснато, а не се ограничават само с домашните и вече много са напреднали. Ако едно дете усвоява бързо определените знания и умения, то може да продължи по-напред от своите съученици, а не да задържа развитието си. Така някои деца от II клас вече изпълняват задачи за четвъртокласници. На тях в клас им се дават задачи на по-високо ниво, така че да не скучаят.
„Това създава малко проблеми за учителите, тъй като те, преди да влязат в час, трябва да са проследили в платформата кой ученик докъде е стигнал, за да му поставят адекватни задачи. Работата им изисква диференциация и индивидуален подход с всяко дете“, казва Диана Кънева. Тя веднага добавя, че има много добро сътрудничество и взаимопомощ в екипа, тъй като с преподаването на иновативния предмет са ангажирани само двама учители, които няма как сами да реализират такъв проект. Затова всички им помагат с каквото могат, но най-вече класните ръководители и колегата им по ИКТ. Най-трудно е в I клас, докато научат децата да стоят на едно място, да работят с мишка и клавиатура – там класният ръководител е плътно до учителя.
„В нашата иновация не сме заложили всички ученици да овладеят на 100% новите предмети, а сме си поставили задача за 80% от тях. Защото колкото и да е ново поколението, има деца, на които им е трудно. Там, където липсват и родителска подкрепа и помощ, нещата се случват по-бавно – уточнява директорът на СУ „Йордан Йовков“. – Въпреки това колегите ми твърдят, че ползите вече се забелязват. В III клас,
когато децата започнат да се занимават с компютърното моделиране, те използват натрупаните знания от предходните две години и надграждат не само визуалното програмиране, но и по компютърно моделиране, където работят със Scratch.
Иновацията се изпълнява трета година и ще приключи през 2022 г.
Екипът обмисля дали и как да я продължи. Образователната платформа, която ползват, има задачи и за прогимназиален и гимназиален етап, предлага и учебни програми по математика и информационни технологии. Но те като че ли са по-насочени към заниманията по интереси или към заниманията по подкрепа за успех. От следващата учебна година се увеличават часовете по информационни технологии в V клас и в зависимост от учебните програми учителите по ИТ ще преценят доколко полезно би било да продължат да работят и с платформата. „Иска ни се този дългогодишен труд да има своето продължение, но трябва да се намери най-добрата и ефективна форма за децата“, казва моята събеседничка.
Училището работи и по Националната програма на МОН „Иновации в действие“. През юни беше домакин на 4-дневен форум за обмяна на добрите практики в иновативното образование, в който участваха
11 иновативни училища от област Сливен и три от страната. То поддържа и междуучилищни партньорства със СУ „Йордан Йовков“ – Тутракан, и СУ „Христо Ботев“ – Нова Загора.
В края на юни ученици и учители гостуват пак по НП „Иновации в действие“ в училището партньор „Йордан Йовков“ в Тутракан, за да се запознаят с тяхната работа в областта на компютърните технологии. Участват в открити уроци и презентации по уебпрограмиране, но и събират много нови впечатления и създават нови приятелства.
Сливенското училище има 34 класни стаи и изцяло обновени кабинети по физика, химия, география, чужди езици и изобразително изкуство. Трите му компютърни лаборатории са оборудвани с 30 компютърни системи, от които едната е за децата от начален етап. Изградена е локална компютърна мрежа с интернет. Разполага и с два мултимедийни кабинета, които се използват и за учене, и за извънкласната дейност. Най-новата придобивка на школото е съвременно оборудван STEM кабинет със спечелено финансиране от Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“ на МОН.
Общо педагогическите специалисти в СУ „Йордан Йовков“ са 32-ма и се грижат за обучението на 258 ученици. Бройката на обучаемите е плаваща, тъй като някои семейства заминават в чужбина, а други се връщат.
В училището няма много ученици от уязвимите групи, но имат програма за работа с родителите, защото се увеличава делът на децата от семейства с един родител, както и на такива, които са оставени на отглеждане при баби и други роднини. С последните се работи, за да бъдат приобщени към работата в училище.
По НП „Участвай и променяй – родителят, активен партньор в училищния живот“ на МОН училището организира редица дейности за децата от всички етапи на обучение и техните родители и роднини. Четвъртокласниците засаждат свое дърво в местността Сините камъни, за второкласниците има разходка из планината. Третокласниците посещават средновековната крепост „Туида“, където научават интересни факти за нейната история и участват в интересни демонстрации и игри, като „Скъсай веригата“, „Закачи опашката на магарето“ и стрелба с лък. Първолаците пък участват със своите родители в състезанието „Мама, татко и аз“.
„Извънкласните ни занимания и дейности много пострадаха заради пандемията, но след възстановяването на присъственото обучение се опитваме да наваксаме – споделя Диана Кънева. – Имаме прекрасна вокална група, която участва в различни форуми и в празниците на града. Но в нея има деца от различни паралелки и затова работата им изостана през последната година. С дистанционното обучение се справихме много добре въпреки трудностите в началото. Миналото лято с ръководителя на направление ИКТ знаехме, че карантината ще се повтори рано или късно, и започнахме вътрешноучилищни обучения за работа с платформата Microsoft Teams.
Затова бяхме подготвени – връзки, класни стаи, и нямахме проб-
леми. Доказателство за това е, че абитуриентите, които изпратихме, нямат нито една слаба оценка.“
За новата учебна година екипът се надява да реализира две паралелки в I клас и една профилирана след VII клас – „Софтуерни и хардуерни науки“ с разширено изучаване на английски език.
Училището има дългогодишни традиции в работата си с деца със специални образователни потребности. През тази година те са 20 от I до XII клас, а през миналата са били 26. СУ „Йордан Йовков“ е от първите училища, които започват да работят с деца със СОП през далечната 2003/2004 г., когато първите ресурсни учители отиват в школото по програма на Социалното министерство. Когато политиката за пълноценната интеграция на тези деца в общообразователните училища става национална, сливенското училище е избрано като едно от трите пилотни в Сливенска област по проекта „Включващо обучение“.
„Тогава назначавах екип от двама ресурсни учители, психолог и логопед, които да работят непрекъснато при нас, за да е по-ефективна работата – припомня Диана Кънева. – След това бяхме включени в проект за приобщаващо образование и вече имаме опит в работата с тези деца, с което много се гордеем. Всички учители, включително и общообразователните, непрекъснато преминават през различни обучения за работа с деца със СОП. Организирали сме много кръгли маси за обмен на добри практики в регионален и национален мащаб. Поддържаме сътрудничество с колеги от Панагюрище, Нова Загора и други. МОН даде нашия инструментариум за работа с деца със СОП и на останалите колеги, защото е работещ. Редовно отбелязваме дните на децата с Даун, с аутизъм, каним всички от целия град и ги превръщаме в истински празник.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg