"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 30, 2021

Промяната продължава

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
28-07-2021
in Брой 30, 2021
A A

МОН инициира и финансира за първи път Националната програма „Разработване на учебни помагала и на методически ръководства, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“ за 2020 г.
За разработването на учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език, за професионално образование и обучение и за ученици със специални образователни потребности са осигурени 1,495 млн. лв.
Национално издателство „Аз-буки“ се включи в работата по подготовката на учебните помагала.
В няколко броя в. „Аз-буки“ представи училищата, чиито екипи разработиха 14-те учебни помагала по общообразователни предмети на чужд език.
В нова поредица представяме и колективите към регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование и на центрове за специална образователна подкрепа, създали по Националната програма учебни помагала и методически ръководства за обучението на ученици със специални образователни потребности.
Изданията са достъпни онлайн на страницата на МОН, раздел „Приобщаващо образование“ – https://www.mon.bg/bg/100974.

 

Специалистите от Центъра за специална образователна подкрепа в Пловдив
успешно използват в образователния процес новите технологии

Мисля, че много усилия се полагат за постигането на оптимална среда, подпомагане и приобщаване на децата със специални образователни потребности у нас. Положителен факт е, че центровете за специална образователна подкрепа не са сами в усилията си да направят най-доброто за възпитаниците си. Работим добре с регионалните центрове, с висши училища и обменяме идеи и добри практики между самите центрове за специална подкрепа, което допринася за тяхното развитие. Много възможности ни дава и дирекция „Приобщаващо образование“ в МОН.“ Това споделя в началото на нашия разговор Веселка Бакиш, директор на Центъра за специална образователна подкрепа – Пловдив.
Събеседничката ми допълва, че пример за съвместна дейност е и работата на ЦСОП – Пловдив, с колеги от няколко центъра в страната по Националната програма за разработване на учебни помагала и на методически ръководства.
В резултат е създадено учебно помагало за VIII – X клас за обучение на ученици в ЦСОП и методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за VIII – X клас за ученици със СОП.
„Работихме съвместно с колеги от центровете във Видин, Плевен, Кърджали, Велинград и Пазарджик. Въпреки работата в онлайн режим успяхме да подготвим тези помагала навреме през миналото лято. Получихме ценна подкрепа и от научните консултанти доц. д-р Генчо Вълчев и доц. д-р Дияна Георгиева от Тракийския университет. Трябва да отбележа и професионалното отношение и подкрепа на екипа на Национално издателство „Аз-буки“ за това тези помагала да придобият завършен вид“, казва Бакиш. По думите ѝ е много важно, че тази национална програма се е реализирала и така е направена нова крачка към осигуряването на равен достъп до образование на децата със СОП.
„Защото е важно да създаваме не само подкрепяща архитектурна среда, но подкрепата да обхваща и учебните помагала и материали. Създаването на тези учебни помагала и методически ръководства дава нови възможности на колегите от центровете в страната и на учителите от общообразователните училища да работят по-пълноценно в полза на децата“, смята събеседничката ми. Ръководствата могат да се използват и от родителите.
В ЦСОП – Пловдив, през последната учебна година се обучават 116 ученици от I до XII клас. „Тенденцията е всички деца, които могат да бъдат приобщени в общообразователна среда, да посещават училище заедно със своите връстници.
И само онези, за които не е възможно обучение с ресурсно подпомагане или родителят така е предпочел, да посещават център като нашия – казва Веселка Бакиш. – За радост има деца от Центъра, за които се преценява, че са получили достатъчно подкрепа, и те се връщат в училището си, където работят с ресурсен учител.“
През изминалата учебна година педагозите от Центъра работят с екипите за подкрепа за личностно развитие от 47 основни и средни училища и професионални гимназии от Пловдивска област, чиито ученици са техни възпитаници. „Имаме много съвместни дейности с екипите. Всички усилия са насочени към това семейството на детето, педагогическите специалисти от Центъра и от училището да работят съвместно, така че детето да усвоява знания, умения и компетентности и да се развива възможно най-добре“, продължава събеседничката ми.
По отношение на онлайн обучението по време на пандемия тя обяснява, че се справят с подкрепата на родителите. Колегите ѝ успяват да провеждат онлайн занимания и по предлаганите след VII клас три специалности – „Производство на врати и прозорци“, „Озеленяване и цветарство“ и „Работник в производството на кулинарни изделия в заведенията за хранене и развлечения“. Тук подкрепа им оказват педагози от професионалните гимназии, с които подготвят видеоматериали по учебните теми.
Екипът на Центъра успява да създаде през последните години със средства на МОН Терапевтичен център. В обновената двуетажна сграда са оборудвани специализирани кабинети – на кинезитерапевта,
по музикотерапия, на психолога, на логопеда, за арттерапия и Монтесори класна стая. Във втората четириетажна сграда на Центъра се намират класни стаи, сензорна зала, кабинети на психолог и на логопед. В нея има асансьор и рампа. Оборудвани са и кабинети за професионална подготовка. По проект към ПУДООС са създадени озеленени кътове и беседка на двора, която при подходящо време се превръща в класна стая на открито.
В работата си специалистите от ЦСОП – Пловдив, прилагат и различни помагащи технологии. Преди няколко години с дарение от фондация „Децата на България“ изграждат 5 специализирани кабинета и закупуват лаптопи с тъчскрийн екрани и специален софтуер за т.нар. системи за контрол с поглед. „С тях става възможно невербални деца да пишат с поглед или да отговарят с докосване на екрана, да развиват комуникативните си умения, да придобиват нови знания“, обяснява директорката. Използват и интерактивен под, закупен по национална програма на МОН. Той позволява, без да излизат от стаята, децата да се пренесат на брега на езеро или в парка и да видят как околната среда реагира на техните действия. Това силно стимулира техните сетива и допринася за по-добро усвояване и на други знания.
Екипът на Центъра включва 25 педагогически специалисти, които непрекъснато учат нови неща. Всяка година избират курсове за квалификация по актуални теми. Провежда се и вътрешна квалификация, а сред темите е как с помощта на програма да се създават т.нар. живи работни листове. Технологията позволява на педагозите да трансформират традиционни работни листове в интерактивни онлайн упражнения. На интернет страницата на ЦСОП – Пловдив, са качени много „живи листове“, създадени от неговите специалисти. Достъпни са и презентации, добри практики и електронни уроци. Създадено е и виртуално „Забавно ваканционно сборниче“ със задачи, публикувано на сайта на РУО – Пловдив. Учители на Центъра разработват и електронни уроци, качени в раздел „Приобщаващо образование“ на националната електронна библиотека на учителите.
„Поддържаме актуална информация в социалните мрежи за онова, което правим във всекидневната си работа с децата. Напредъкът им трябва да се поощрява и да се представя пред обществеността, за да може те да бъдат все по-видими за всички. Хубавото е, че през последните години се направи много, за да може децата със специални образователни потребности да бъдат приемани и подкрепяни от обществото и педагогическите специалисти в училищата. И вече се усеща, че ние и родителите не сме сами в работата с децата“, отбелязва Веселка Бакиш.
Педагозите от Центъра са част и от проекта Pathway+. По него се работи съвместно с британския университет „Нотингам Трент“ и организации от Англия, Белгия, Сърбия и Турция. Насочен е към деца със СОП, които се обучават в обща класна стая. Разработено е мобилно приложение, чрез което учителят отчита вниманието и ангажираността на ученика със СОП, за да може в подходящия момент да го подкрепи или да му даде определена задача.
Друг проект е „Професионално обучение за ученици със СОП“, изпълняван съвместно с асоциация „Луче“ с президент Лучия Велева в Италия. От 7 до 15 юли тази година 18 специалисти от Центъра имат мобилност по програма „Еразъм+“ в Италия. Започва участието и в още един международен проект – „Дигитални и приобщаващи педагогически компетентности на преподавателите“, свързан с персонализиране на обучението. В него партньори са университет в Мадрид, Испания, пловдивското СУ „Св. Паисий Хилендарски“, Националната асоциация на работещите с хора с увреждания и белгийска организация за програмни продукти.

 

Учебно помагало за VIII – X клас за обучение на ученици със СОП в ЦСОП и методическо ръководство за адаптиране на учебното съдържание за VIII – X клас за ученици със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални учебни програми
в центрове за специална образователна подкрепа
Разработени от авторски екип към Центъра за специална образователна подкрепа – Пловдив: Емилия Митрева, Елена Канлиева, Милен Наков, Димитър Козарев, Тамара Маргова, Илия Минчев, Ганка Славкова, Виолета Русева, Анжела Йотова, Ралица Палешникова.
Графичен дизайн – Светлана Димова.
Научни консултанти – доц. д-р Генчо Вълчев,
доц. д-р Дияна Георгиева.

Your Image Description

Свързани статии:

Реновират Гимназията по електроника и електротехника в Пловдив Как се градят здрави подвижни мостове от… спагети МВнР отваря врати за студенти на Русенския университет Осем медала за младите информатици

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Словачета превеждат Петя Дубарова

Next article

ЕС инвестира 122 млн. евро в иновативни проекти

Next article
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

ЕС инвестира 122 млн. евро в иновативни проекти

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Габровска инициатива с екологична награда

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Превъплъщенията на думата математика

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"