МОН с готов сценарий за работа на образователните институции при пандемия
Образователните институции в цялата страна ще бъдат затваряни само при крайна необходимост – когато заболелите са над 500 на 100 000 души за последните 14 дни.
При най-лекия, зелен сценарий със заболеваемост, по-ниска от 100 на 100 000 души, и при жълтия сценарий – с болни от 100 до 250 на 100 000 души, образователните институции ще работят, спазвайки насоките на МОН и МЗ за намаляване на рисковете от предаване на инфекцията. При единични случаи на деца и педагогически специалисти с COVID-19 директорът, след задължително предписание на РЗИ, ще карантинира цялата паралелка и децата ще учат електронно. Ако само един ученик в класа е карантиниран като контактен, само за него директорът ще организира електронно обучение.
Това стана ясно от отговорите на министъра на образованието и науката чл.-кор. Николай Денков на въпроси на народни представители. Той даде разясненията в парламентарна зала.
Четири варианта за работа на училищата, детските градини и центровете за подкрепа за личностно развитие през новата учебна година разработи Министерството на образованието и науката. За основа са използвани показателите за разпространението на COVID-19 според сценариите на Министерството на здравеопазването за развитие на пандемията.
Действията на образователните институции при различните степени на заболеваемост са разписани в „Насоки за обучение в условията на извънредна епидемична обстановка“. Тяхната цел е осигуряване на максимално продължително присъствено обучение. Документът е изпратен за съгласуване в Министерството на здравеопазването. Предстои обсъждането му в Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в системата на средното образование.
Разписаните в насоките сценарии осигуряват условия за преминаване към обучение в електронна среда само в краен случай, и най-вече на локален принцип – отделен клас, отделно училище или училища в отделно населено място. Това ще става в съответствие с конкретната епидемична обстановка, спецификите на училището и учениците.
При второто ниво на заболеваемост, ако в училище или в център за подкрепа на личностното развитие има 15% отсъстващи деца заради COVID-19 или процентът на заболели учители и персонал е твърде висок и не може да се обезпечи присъствен учебен процес, може да се премине към обучение в електронна среда в конкретното училище или център за подкрепа. Това става чрез аргументирано предложение на директора до министъра на образованието и науката след решение на педагогическия съвет, съгласувано с обществения съвет на училището. Директорите на центровете за подкрепа се обръщат към кмета на населеното място. Предложението за това може да се направи и след решение на регионалната здравна инспекция или на областния/общинския координационен съвет.
Към дистанционно обучение преминават първо учениците от VIII до XII клас, а при влошаване на епидемичната ситуация – и учениците от V до VII клас включително. Най-малките деца до IV клас ще учат онлайн в краен случай при обективна невъзможност обучението да продължи присъствено.
Червен сценарий има при заболеваемост от 250 до 500 на 100 000 души на национално или областно ниво. Тогава училищата работят по определен от МОН график за преминаване към електронно обучение. Мерките за отделни училища със случаи на COVID-19 са идентични с тези от зеления и жълтия сценарий. Ако броят заразени ученици и персонал от присъствените паралелки нараства, директорът предлага на министъра училището да премине към електронно обучение.
В този случай трябва да се осигури максимално дълго присъственото обучение на учениците със специални образователни потребности.
Ако 14-дневната заболеваемост надхвърли 500 на 100 000, има тъмночервен сценарий и всички ученици ще учат от дистанция.
Остава възможността за дистанционно обучение на отделни ученици по здравословни причини, удостоверени с медицински документ. Освен това ученик може да премине към електронно обучение за повече от 30 дни по желание на родителите и след разрешение на началника на регионалното управление на образованието. Разрешението се дава на базата на информацията за успеха, отсъствията и ангажираността на конкретния ученик. Задължително е избралите да се обучават дистанционно, сами да обезпечат електронното си обучение. За детските градини се предвижда затваряне само в краен случай.
При влизане на страната в тъмночервения сценарий ще могат да работят детските заведения със 100% преболедувал или ваксиниран персонал. В този период ще се приемат само деца, чиито родители отговарят на същите условия.
Предвиждат се специални мерки за подкрепа на деца и ученици със специални образователни потребности. Тази група ще преминава към дистанционно обучение само в краен случай. Ако това се наложи, ще се търси възможност за индивидуални консултации и терапевтични занимания.
Насоките на МОН разписват задължителни и препоръчителни мерки за намаляване на рисковете от инфекция при присъствено обучение. Това са познатите вече мерки за дезинфекция, проветряване, уроци на открито и др.
В помещенията учениците задължително трябва да носят маски, ако такова е разпореждането на здравните власти за страната. Изключения могат да се правят при широко отворени прозорци в класните стаи, за ваксинираните учители, за най-малките ученици от I до IV клас по преценка на педагогическия съвет, както и за хронично болни деца.
В сила остават протоколите за действие при дете или възрастен със симптоми на вируса.
Ирена Анастасова оглави Комисията по образование
Депутатите от 46. народно събрание одобриха на пленарно заседание на 18 август съставите на 22 постоянни комисии, в които да се обсъждат, променят или приемат нови закони.
Сред тях е и парламентарната Комисия по образование и наука. За неин председател е избрана Ирена Анастасова.
Зам.-председатели са Пламен Николов, доц. Красимир Вълчев и доц. Ивайло Старибратов.
Сред членовете на парламентарната Комисия по образование и наука са Мукадес Налбант, Светослав Колев, Андрей Чорбанов, Силви Кирилов и Деница Сачева.
С една година да се удължи възможността родителите сами да решават как да учат децата им –
в клас, или от разстояние в електронна среда. Това препоръчва зам.-председателят на парламентарната Комисия по образованието и науката Красимир Вълчев. Той е категоричен, че онлайн обучението е натоварило отрицателно здравето и психиката на децата, оказало е негативно влияние върху качеството на обучение. Но трябва да се мисли най-вече как да се опазят животът и здравето на учениците, учителите и семействата.
„Големият разговор е за качеството на образование.“ Това заяви в Народното събрание председателят на парламентарната Комисия по образованието и науката Ирена Анастасова при изслушването на министъра на образованието и науката чл.-кор. Николай Денков. Тя припомни, че темата засяга и онези над 30 млн.лв.,
които се дават за квалификация на учителите. Засяга и цялата система за подготовка на бъдещите учители.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg