"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 11, 2022

Университетско лоби още от чина

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-03-2022
in Брой 11, 2022
A A
Учениците от СУ „Н. Й. Вапцаров“ – Петрич, участват в честването на всички големи дати от националния календар

Надя КАНТАРЕВА

За да изберем за поредния маршрут на в. „Аз-буки“ петричкото училище СУ „Н. Й. Вапцаров“, както се казва, виновни станаха самите петричани. От тях чухме: дисциплинирани, целенасочени, паралелките са пълни още след първо класиране, най-голямото е в Благоевградска област.
Така започва и разговорът с директора Живко Тулевски: „Да, най-голямото сме, 915 деца. Вярно е, не остават свободни места в гимназиалните класове. За другото няма да говоря. Правото на оценка е на родителите. Най-важното, което те гледат, са резултатите от националните външни оценявания – най-вече в VII и XII клас. Резултатите от матурите ни класират в челните места на областта. Имайте предвид, че това е в конкуренция с природо-математически гимназии в Благоевград и Гоце Делчев, с езикови гимназии.
От 2001 г. сме средно училище, днес имаме 10 паралелки в гимназиалната степен. Тенденция е децата да намаляват. При нас, засега, броят на учениците е постоянна величина. Защо ли? Плод на труда на екипа е.
Създали сме атмосфера на спокойствие, всеки колега може да покаже на какво е способен. Проблемни ученици нямаме, няма и отпадащи. Обичаме децата, а те ни имат доверие – това е!“.
Според директора на СУ „Н. Й. Вапцаров“ важно е да се съобразява интересът на ученика. Колкото и да си обича училището, той няма да остане в XI и XII клас, ако то ще му пречи да кандидатства, да продължи напред. Днес „Вапцаров“ има две профилирани паралелки в гимназиалната степен – по обществени науки – водещи са историята, географията и икономиката, а втората е по математика. Създали ги след анкети и разговори с деца и родители. От тази учебна година разкриват и паралелка с разширено изучаване на английски език. Това станало по желание на родителите.
За кариерното ориентиране на децата работата започва още от шестокласниците. За целта петричкото училище сключва договори с Югозападния университет „Неофит Рилски“, УНСС, Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия. Така разчитат на систематична методическа помощ и университетски гост-преподаватели по различните учебни дисциплини. Лоби за СУ „Вапцаров“ в тези университети са възпитаниците му, днес студенти.
В СУ „Вапцаров“ учат над 200 деца от околните селища. Един не стига, три са училищните автобуси. Оказва се, че много родители предпочитат децата им да са в голямото училище в големия град. Логично следва въпросът: демографският срив и загърбване на местното училище не обричат ли малкото селище. Снежина Въчева – зам.-директор по учебната дейност, твърди, че дългогодишният ѝ педагогически опит показва, че за децата е добре да са в голямото училище. В него го няма делението, те бързо преодоляват смущението си от града.
Мнението споделя и педагогическият съветник Величка Митова, самата по образование психолог. Както личи, когато дете не е посещавало детска градина, далеч по-трудно се социализира, а това се отразява и на успеха му в училище. Така и ученикът от училището с 30 – 40
деца по-трудно се адаптира, когато поотрасне и трябва да смени средата.
В това отношение много помага партньорството по програма „Иновации в действие“ с други училища в страната. По „вътрешния „Еразъм“ посещават СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Пловдив, ЧАГ „Проф. Иван Апостолов“ в София, предстоят им срещи с ОУ „Цар Симеон I“ във Варна.
„Избрахме ги заради иновациите им – уточнява Снежина Въчева – Впечатлиха ни методите на преподаване в пловдивското училище. Демонстрираха интерактивен урок със смяна на средата на преподаване, направиха го в читалище. По биология шестокласниците изучаваха билките чрез народни обичаи и песни, с рисуване на билката, с информация за нея на английски. Разбрахме, че в края на учебната година, в рамките на седмица, обучението продължава задължително извън училище. С помощта на родителите използват производствено помещение, университетска лаборатория… Хареса ни и идеята на Езиковата гимназия в София да развиват предприемачески дух у младите хора. Например бяха разработили огромна бактерицидна лампа за дезинфекция на голямо помещение.
Търсим нашето място в света на иновативното преподаване. Може би ще се насочим в приобщаващото образование. Имаме добър опит. Училището е с модерен ресурсен център, имаме щатни психолози, логопед, педагогически съветник. Резултатът от работата им показва, че децата проявяват емпатия към съучениците си с проблеми. Толерантността се възпитава. Това се отнася и за самите родители“, допълва зам.-директорът.
Като в повечето български училища, на дневен ред за СУ „Вапцаров“ е политиката да се оформят СТЕМ паралелки. Но според директора: „В това отношение има слабо място. Математиката в горните класове! Губи се интересът у учениците. Трудно се справят и учениците от математическата паралелка. Все по-малко избират математиката за явяване на матура. Така е и с биологията. Допреди 2 – 3 години най-много ученици я предпочитаха за ДЗИ. Сега има рязък спад. Нещо отблъсква децата. „Необходимо е да се преразгледат учебните планове и програми, особено за профилирана подготовка – добре структурирани ли са.“
В този контекст поставя темата за учебниците Видка Опренова – учител по история. Според нея одобряването им е въпрос, изискващ прецизиране. „Пригодността на един учебник се вижда през втората година. Затова новият учебник, преди да се одобри или не, задължително е да се апробира поне една учебна година. В някои стилът е по-издържан, в други даден раздел е по-добър. Учителят ще вземе най-подходящото. И още, нивото на учениците, интересите им, особено след VII клас, са различни. Трябва да има повече учебници, съобразени именно с тези специфики – смята Опренова. И добавя: – Не на последно място, в предложението ми има и икономически смисъл. Учебникът, особено на хартия, е скъпо нещо“.

Your Image Description

Свързани статии:

Не учим за училище, учим за живота Кодово име „Живот“ Смисълът на оценките Госпожо, обичам ви

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Не учим за училище, учим за живота

Next article

Кодово име „Живот“

Next article
В ход е дигиталното обучение

Кодово име „Живот“

В ход е дигиталното обучение

Смисълът на оценките

В ход е дигиталното обучение

Повече работа, повече почивка

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"