"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 14, 2022

Партньорство с университета от училищната скамейка

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
06-04-2022
in Брой 14, 2022
A A

МОН финансира за втора година Националната програма „Разработване на учебни помагала за обучение по общообразователни учебни предмети на чужд език, оценяване и одобряване на проекти на учебни помагала за подпомагане на обучението, организирано в чужбина, на проекти на учебници и на проекти на учебни комплекти“. По модул „А“ на Програмата – „Разработване на учебни помагала за обучение по общообразователни учебни предмети на чужд език“, е одобрено изготвянето на 27 учебни помагала.
Национално издателство „Аз-буки“ отново се включи в работата по подготовката на учебните помагала и тяхното отпечатване.
В. „Аз-буки“ представя училищата, чиито педагогически екипи са разработили 27-те учебни помагала по общообразователни предмети на немски, английски, испански, италиански и френски език.
Новите помагала са достъпни на интернет сайта на МОН – https://www.mon.bg/bg/100940.

 

По идея на Училищния парламент всички ученици, педагогически и непедагогически персонал получават розови маски в Деня на борбата против тормоза в училище. Освен това от
УП правят презентация за тормоза в училищата в часа на класа във всяка паралелка

Татяна ДИКОВА

Трима преподаватели от Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ в столицата станаха част от „семейството“ на учители, заели се и изпълнили отлично задачата да подготвят учебни помагала по учебни предмети на основните езици, изучавани в българските езикови гимназии. Така с интелектуалния труд на старши учителите по философия Милена Райчева, по информационни технологии Анета Кинева и по изобразително изкуство Георги Йорданов се ражда учебното помагало по философия за X клас на английски език. Едно уточнение – идеята екип на Втора английска също да има принос към създаване на учебни помагала на чужди езици, е на директорката д-р Емилия Лазарова. Тя самата е съавтор на учебници и учебни помагала по география и икономика. Личната ѝ оценка е, че не е лесно да се мотивират колеги, които да подготвят помагало на чужд език, особено по философия.
„Учебните помагала трябва да са интересни, интерактивни, развиващи умения и компетентности. Философията е изключително важен предмет за общообразователната подготовка на учениците – казва д-р Лазарова – Не е тайна обаче, че в последните години този предмет леко се неглижира. А той всъщност заема особено място в личностното развитие на децата.“
Втора АЕГ „Томас Джеферсън“ има двама мотивирани и компетентни преподаватели по философия: Милена Райчева и д-р Иван Кожухаров. На работата на двамата учители, както и на главния учител по обществени науки Мариана Бошнакова гимназията дължи и отличното представяне на олимпиадите по философия и гражданско образование, като винаги излъчва лауреати. За колегите си д-р Лазарова е категорична – отлично подготвени, следящи новостите, ангажирани и споделящи добри практики. Пример за това е фактът, че часове преди нашия разговор Милена Райчева представи образователна практика по философия пред учителите от София-град.
Преподавателите по природни науки във Втора АЕГ работят вече четвърта година по иновацията „STEM център с виртуални лаборатории за учене“, като от тази година тя е обхванала всички паралелки от IX и X клас. „Крайният продукт на иновацията трябва да бъде учебно пособие на български и на английски език по природни науки, технологии, математика и изобразително изкуство с интегрирано учебно съдържание по теми от IX и X клас. Във Втора АЕГ природните науки се изучават на английски език.
На какво се дължи големият интерес и високата оценка, която столичното училище винаги е получавало. Отговорът на моята събеседничка е: на първо място, на отношението към учениците и на взаимоотношенията, които съществуват между учител и ученик, на сътрудничеството между учителите, желанието за новаторство и различност и партньорството с родителите.
„Последните десет години се ръководим от идеята за съвместното участие в учебния процес на учениците, насочвани от учителите. Учителят отдавна не е единственият източник на информация. Ученето чрез дейност, чрез откривателство, чрез дискусии е важен факт, който трябва да се отчита при мотивиране на учениците, за по-задълбоченото усвояване на учебния материал, за формиране на умения – пояснява директорката. – Тези непознати доскоро взаимоотношения и неизползвани педагогически подходи се оказаха резултатни. Сътрудничеството и иновациите създадоха много добри педагогически практики, споделени на международни, национални конференции и майсторски класове.
На следващо място поставям образователната среда. Винаги съм смятала, че тя създава емоционален комфорт, възпитава и ангажира участието на учениците в нейното опазване, както и мотивира за по-високи резултати. Работим по много проекти и национални програми и с добро управление на училищния бюджет и подкрепа на училищната общност успяхме да изградим изключително модерна от гледна точка на съвременните технологии база. Тя ни позволява да използваме интерактивни форми и методи в часовете и прави обучението интересно и полезно за учениците.“
През 2019 г. още една иновация влиза в класните стаи на Втора английска. „Моделът 1:1“ – всеки ученик работи със свое индивидуално устройство в класната стая и извън нея. Моделът предоставя възможности за трансформация и интерактивен учебен процес, за екипна работа, за по-добра организация на работата и управление на времето, стимулира критичност и създаване на учебно съдържание и има постоянна обратна връзка. Благодарение на тази иновация няма проблеми, когато 2020-а поднася изненада на образователната ни система с първото обучение от разстояние в електронна среда.
„И учители, и ученици вече имаха базовите умения, за да преминем веднага в обучение в електронна среда от разстояние. Разбира се, продължихме с повишаването на дигиталните компетентности на учителите и днес категорично мога да кажа, че колегите имат много
добри дигитални умения и такива за преподаване на интегрално съдържание“, пояснява д-р Лазарова. За въвеждането на модела и разбира се, за неговата устойчивост гимназията внедри облачна платформа. Втора АЕГ беше второто Google референтно училище в България и Югоизточна Европа.
Последната, засега, иновация във Втора английска е от 2020 г.
– хибридна организация на обучението. „Задължително трябва да спомена, че без подкрепата на родителите всичко разказано дотук нямаше да се случи“, коментира д-р Лазарова. Уточнява, че хибридната организация не замества учителя и присъственото обучение. И подчертава – няма нищо по-добро от живата връзка и общуването учител – ученик.
„Поколение XXI непрекъснато ни провокира да мислим по-различно, да бъдем по-иновативни и креативни. Знаем, че уменията са важни за професиите на бъдещето, че изкуственият интелект навлиза бързо и в професиите, и в живота. Затова екипът реши веднъж в седмицата учебните часове за разширена подготовка на десетокласниците да се провеждат дистанционно. За единайсетокласниците и дванайсетокласниците този режим влиза в действие в часовете по избираемите модули от профилираната подготовка и в часовете от допълнителната подготовка. Организирахме проучване сред учениците как възприемат тази организация на обучението. Учениците от втори гимназиален етап са големи, нямат никакви проблеми със самоорганизацията, с управлението на времето и с уменията за самостоятелна работа. Не се нуждаят и от родителски контрол. Особено полезна се оказа тази организация на работа за дванайсетокласниците, които имат време и за допълнителната си подготовка за държавните зрелостни изпити, които са в нов формат, както и за десетокласниците, които имат външно оценяване по математика и БЕЛ, а за част от нашите ученици – и по английски език“, казва д-р Лазарова.
Разширяват се възможностите за проектно базирано обучение и за по-активно използване на между-
предметните връзки и интегралния подход.
И един провокиран въпрос – какво означава допълнителна подготовка. Успява ли да замени тя частните уроци. „Обикновено темата за частните уроци не се коментира, но от лични наблюдения, както и от разговори с колеги какво се случва в часовете им, правя извод, че зрелостниците предпочитат в училище да имат допълнително време за подготовка, отколкото да губят време за частни уроци“, отговаря директорката.
Допълнителната работа, както и консултациите продължават и при обучението от разстояние. Допълнителната работа за подготовка за ДЗИ обикновено се организира по математика, БЕЛ и история. Пак от лични наблюдения, д-р Лазарова е категорична – в часовете за допълнителна работа групите от 15 – 20 ученици нарастват до 30. „Не правя бележки на колегите, защото няма нищо по-добро от това твоите ученици да искат да работят допълнително, оценявайки полезността на това, което им се дава – казва тя. – Важни са насоките от техните учители. А това ангажира изключително много и поставя големи отговорности пред учителите. Родителите ни също са много взискателни.“
Следващата напълно естествена стъпка напред и нагоре е насочена към един извечен проблем в българското образование – как да се оценява напредъкът на ученика.
В „Томас Джеферсън“ говорят за т.нар. формиращо оценяване. Преди да се приложи то обаче, смисълът на този инструмент трябва да бъде овладян и от едната, и от другата страна в образователния процес. „Никак не е лесно, но се получава. До голяма степен ни помогна и обучението в електронна среда. С колегите обсъдихме, че не биваше да се допусне пренатоварване на учениците с работа пред компютъра. Затова разнообразявахме заниманията със задачи за самостоятелна или групова работа, работа по проекти и организиране на дискусии по интердисциплинарни проблеми с цел прилагане на наученото. А това води след себе си до по-различни форми за контрол и оценка“, пояснява д-р Лазарова.
При така очертаната картина на мотивирани ученици, на всеотдайни преподаватели как би се оценила добавената стойност на училището. „След 2011 г. следя какво се случва с учениците ни, завършващи нашата гимназия. Известен факт е, че те на 100% продължават образованието си в следващата образователна степен. Изключения има дотолкова, ако някой първата година все още не е бил наясно какво и накъде да се ориентира кариерно.
Но за нас, преподавателите във Втора АЕГ „Томас Джеферсън“, е по-важно, че се създават училищна общност, институционално уважение и уважение към учителите. Стремим се да възпитаме у младите хора важни социални умения. Искаме да бъдат граждански отговорни и да обичат България.
Във Втора английска гимназия има и Консултативен кабинет. В него педагогическите съветници и училищните психолози консултират ученици, учители и родители. В Консултативния кабинет могат да получат съвет, насока, подкрепа.
Консултативният кабинет и Училищният парламент са инициатори на редица кампании за превенция на различни проблеми и рисково поведение. Няма прояви на агресия и тормоз. Колегите използват често метода „Връстници обучават връстници“. В гимназията гостуват и много специалисти по разнообразни теми, включително за превенции на насилие, наркозависимости, употреба на нови психоактивни субстанции, опазване на личното здраве, здравословен начин на живот и др.
„Нашите зрелостници правят ежегодни кампании „Аз избирам България“. По-голямата част от тях предпочитат да продължат образованието си в българските университети. Ежегодните проучвания сочат, че ако през 2011 г. около 42% от випускниците са се насочвали към чужди университети, в последните пет години процентът намалява и се колебае между 28 – 31. Още по-обнадеждаващ е фактът, че след магистърска степен, завършена зад граница, немалка част от възпитаниците на гимназията избират да се реализират в родината си.
Не подминаваме и темата за учебниците, които продължават „да тежат“ със своя академичен език, остават неразбираеми, а оттам и нежелани за работа. „Съавтор съм на учебници и учебни помагала по география, но като директор, преглеждам всички учебници – дали са съобразени с учебните програми, на какво ниво на компетентност са и какъв е стилът. Прави впечатление фактологията, която те съдържат. И винаги се питам – има ли смисъл от това. Кой би запомнил всичко и за какво ще му послужи.
По география и икономика специално в учебниците има знания, които определено смятам, че представляват интерес само за ограничена група млади хора с подчертан интерес към предмета. Същото вероятно се отнася и за учебниците по всички учебни предмети. Понякога на учениците се представя информация, която просто трябва да назубрят. И в един момент те „прегарят“. Изпускат важното“, отговаря директорката.
И допълва, че учебното съдържание с много академични термини затруднява и учителите, които трябва да го обяснят достъпно. А как ще участват учениците?
Затова в задачата се пита – как да бъдат облекчени и учители, и ученици. Безспорно за това се изисква висок професионализъм. Да знаеш къде е онази тънка линия, която дели важното от маловажното, за да има по-добър резултат и интерес. Учебните програми да бъдат изпълнени, а учениците да научат това, което се очаква, че трябва да знаят, да могат и ще им е необходимо.
Водим разговора с изричното уточнение, че учебниците вече не са единствените източници на знания. Има много образователни ресурси. По природните науки се публикува нова и нова информации за открития, изследвания, за резултатите от тях. И авторите на учебниците винаги трябва да търсят отговор на въпроса какво да се включи. Как да се олекотят учебните програми? Според д-р Лазарова може би е необходим консенсус кое е най-важното и най-полезното във всеки един учебен предмет. Каква базова грамотност трябва да имат учениците по този предмет, която би им била полезна. „Второто, което липсва в учебниците, е интегралният подход. Знанията и уменията не съществуват сами за себе си. Те са взаимно свързани. Следователно и учебното съдържание трябва да е интегрално и междупредметно.“
Категорична е, промяна трябва да има, но нека се подходи системно, без да се бърза.
И в промяната да се включат всички учители. Лесно се критикува и се намират кусури. Но след като не одобряваш и отхвърляш нещо, трябва да си готов да предложиш по-доброто.
Отговорът защо много често, когато вървят обсъждания, се мълчи, а след това здраво се захващаме с критиките, се крие в липсата на самочувствие, в съмненията доколко си подготвен за предизвикателството да имаш мнение и ясно да го изразяваш и отстояваш. „Важна роля в случая играят професионалните общности – по природни науки, по обществени науки, по изкуствата и спорта, по чуждите езици, по математика и технологии, по БЕЛ, както и разговорите и дебатите с колеги. Това е добра възможност нещата в училище да се променят към добро, но трябва да се действа отговорно. Всеки на своето място и на нивото на своите компетентности трябва да вземе решения и да направи промяна“, казва директорката.
За развитието на Втора английска гимназия роля играе и партньорството, което педагогическият екип има с учени от изследователски институти и преподаватели от висши училища. Не става дума за партньорство „на хартия“, а реално академично наставничество. Университети и институти отварят вратите на своите зали и лаборатории за подготовката на младите хора, най-вече по природни науки. Учениците участват в състезания и инициативи, посветени не само на науките, а и на спорта. Над 10 години възпитаници на Втора АЕГ „Томас Джеферсън“ са сред състезателите, които изпитват своите възможности в надпревара за Купата на Ректора на ХТМУ. От новата учебна година Втора английска гимназия ще постави началото на още едно партньорство – с Института по математика и информатика при БАН. „Математиката и технологиите са един от нашите приоритети. Надяваме се това да придаде нови измерения на подготовката на учениците“, заключава д-р Лазарова.
Има отговор и на въпроса за това дали директорът трябва да има мандатност в изпълнението на управленските си функции. „Въпросът е многостранен и сложен. Но съм категорична: няма професия директор. Има професия учител. Всеки един директор би могъл да бъде и учител.Винаги трябва да помним, че управленска култура се изгражда трудно. За това е необходимо време. Няколко обучения не са достатъчни. Резултатите идват след упорита работа и след години.
В случая могат да бъдат полезни инспектирането и атестирането, но с ново съдържание“, подчертава д-р Лазарова.

Your Image Description

Свързани статии:

Някои хора може да имат имунитет срещу коронавируса от SARS 1 Приобщаването работи Д-р Александър Сираков, УМБАЛ „Свети Иван Рилски“ – София: Финансовият стимул не може да е водещ Балканите са сеизмичен район

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

В обувките на учителя

Next article

Необикновено селско школо със 150-годишна история

Next article
Необикновено селско школо със 150-годишна история

Необикновено селско школо със 150-годишна история

Тук се подготвят победители

Тук се подготвят победители

Най-важният урок

Най-важният урок

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"