"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 17, 2022

Да научиш децата да мислят и общуват

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-04-2022
in Брой 17, 2022
A A
Всички ученици от начален етап са на целодневна организация на учебния ден

Антоанета НАЙДЕНОВА

От тази учебна година в СУ „Проф. д-р Асен Златаров“ в Първомай въвеждат часове по „Творческо мислене и общуване“ за учениците от I, V и IX клас. Прилагат се методиките на Едуард де Боно и Джани Родари от „Граматика на фантазията“.
При малките ученици часовете по мислене се провеждат в заниманията по интереси, а при по-големите – във факултативните учебни часове. Догодина към иновацията ще се включат новите първи, пети и девети класове, а тези, които са започнали от тази година, ще продължат със заниманията и през следващите 3 години.
В рамките на тези часове се преподават, упражняват и усвояват различни инструменти за творческо мислене по методиката на Де Боно като „Плюс – минус – интересно“, „Отчитане на всички фактори“, „Важност и приоритети“, „Намиране на варианти“ и други. А така също и техниките  „6 мислещи шапки“, „Мозъчна атака“, методите „Дискусия“, „Дебат“, „Кръгла маса“ – инструменти за творческо мислене по методиката на Джани Родари.
„Всеки инструмент за мислене се въвежда поетапно. Първо учениците се запознават с него чисто теоретично – какво представлява и как се използва. А след това го прилагат при търсенето и намирането на решения в съответните казуси“, обяснява директорът на училището Чавдар Здравчев. И уточнява, че всъщност инструментите са едни и същи, но казусите са различни за учениците от първи, пети и девети клас, защото са максимално съобразени с тяхната възраст.
Например при работата с инструмента „Плюс – минус – интересно“ учениците от начален етап трябва да решат дали идеята всички коли да бъдат червени, е добра. Тези от прогимназиален етап – дали предложението всяка година учениците да гласуват кои учители да останат на работа в училище, е разумно.
А тези от гимназиален етап – дали хората да си закупят и да носят значки с екранче, на което се изписват мислите и чувствата на човек в момент на общуване. Инструментите са доста популярни в света и се използват за намирането на решения на различни проблеми“, категоричен е Чавдар Здравчев.
„Решихме в иновацията да включим и модул „Общуване“, в който чрез сюжетно ролеви игри се усвояват знания и се развиват умения по темите „Поведение на обществени места“, „Изкуството на говоренето и презентирането“, „Умението да се съгласяваш и да не се съгласяваш“, „Как да бъдем интересни и различни“, „Здравословен начин на живот“, „Национални и културни различия“, „Бизнес етикет“ и др. Игрите отново са съобразени с възрастта на учениците. Например по темата „Поведение на обществени места“ за най-малките е предвидено да се упражняват как да се държат в автобуса, за тези от прогимназиален етап – в кинозалата, а за гимназистите – в ресторанта.
Чрез иновацията учениците ще се научат как да взимат ефективни решения в различни ситуации, да мислят творчески. Ще усвоят умения за работа в екип. Ще развият своето критично мислене, гражданските си умения и не на последно място – функционалната си грамотност. Това е втората иновация за първомайското училище. Първата е свързана с интегрирано изучаване на английски език и учебно съдържание от различни учебни предмети. Изучава се английски език и за нуждите на профилите, които се преподават в училище, като се използват дигитални инструменти. Към момента в училището има профилирани паралелки „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Чужди езици“ и професионални паралелки по специалностите „Икономическо информационно осигуряване“ и „Туристическа анимация“. От следващата учебна година ще бъде въведена и специалността „Електронна търговия“.
„Миналата година решихме да въведем иновацията, и обучихме учители“, казва директорът на СУ „Проф. д-р Асен Златаров“. – От години се говори, че трябва да преминем на друго ниво на преподаване, а за целта използването на уменията за творческо мислене е ключов момент. Защото наистина не е достатъчно само да караме учениците да наизустяват информация, а да ги научим да мислят, да създават, да намират решения, да разплитат казуси“.
Училището разполага с добре оборудвани кабинети по различните учебни предмети, както и с компютърни зали, ресурсни кабинети, логопедичен кабинет, кабинет на психолога, игротека, столова, фитнес зала, спортен комплекс.
Вярно ли е, че директорът е инвестирал лични средства в обновяването на училищната среда?
„Да, в началото, когато дойдох през 2014 г., защото училището имаше нужда“, отговаря Чавдар Здравчев. Средствата са инвестирани в ремонт на училищната столова, в купуването на интерактивни дъски, реновирането на мебели и купуването на нови. Защо не е изчакал да кандидатства по различните проекти и програми за подобряване на учебната среда? „Защото исках по-бързо да се случат нещата, и успяхме“, отговаря директорът. И веднага добавя, че въпреки това има още много какво да се прави, и продължават в тази посока. Сега поетапно обновяват таваните. Той непрекъснато търси варианти за финансиране, с което да подобри учебната среда. От администрацията на Община Първомай в продължение на години финансират ремонтирането на санитарните възли на СУ „Проф. д-р Асен Златаров“. Здравчев е общински съветник и тази заплата също ползва за текущи нужди на училището.
И резултатът не закъснява. През 2014 г., когато Здравчев става директор, учениците са 520, а сега са 844. Даже в началото на тази учебна година разкриват два нови кабинета, за да могат да поемат нарасналия брой деца. За тяхното обучение се грижат над 90 души персонал, от които педагогическите специалисти са повече от 80.
Всички ученици от начален етап са на целодневна организация на учебния ден с по двама учители. От V до VII клас също се предлага целодневна организация, която обаче е по желание.
Учителите са мотивирани,
познават съвременните тенденции в методиката на обучението по различните учебни предмети и се стремят да отговорят на нуждите, възможностите и способностите на днешното поколение ученици. Приоритет в работата им е използването на новите технологии в образователния процес, проектно базираното обучение и компетентностния подход. Работят с интерактивни дъски, електронни учебници, дигитални приложения и образователни платформи.
„Поне от 6 – 7 години успешно използваме новите технологии, но винаги се опитваме да съчетаваме старото с новото, за да намерим баланса – твърди Чавдар Здравчев. – Сега чета книгата „Винтидж иновация“. Там се казва, че човек никога не трябва да обръща гръб на старото и да използва само новото и модерното. Винаги да използва и стари инструменти наред с новите при реализиране на идеите си. Точно това обмислям да въведем, тъй като в момента проектно базираното обучение е актуално като подход, но и при него можем да разчитаме на тази хубава комбинация от старо и ново. Опитваме се да пробваме от всичко, което е актуално. Но винаги да го съчетаваме с вече изпробваните неща, за които се знае, че работят. За нас водеща е идеята децата да са доволни, после идват родителите и накрая сме ние.“
Училището вече разполага и със STEM център „Дигитални създатели с прогресивно мислене“, в който отново водещи са мисленето и технологиите – тоест пак старото и новото. Идеята е в него да се поставят на учениците казуси от реалния живот, на които те да предлагат решения, прилагайки прогресивно мислене и новите технологии. Центърът, който разполага с работилница с лего конструктори и две компютърни зали, ще се ползва от всички ученици.
Училището е работило и продължава да работи по много проекти, като „Подкрепа за приобщаващо образование“, „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, „Образование за утрешния ден“, „Подкрепа за успех“, както и по националните програми „Заедно в грижата за всеки ученик“, „Участвай и променяй – родителят, активен партньор в училищния живот“, а отскоро и по Програмата за училища посланици на Европейския парламент.
„Много от нашите ученици напускат града, след като завършат. Повечето продължават обучението си – казва директорът. – Някои от тях след това се завръщат в Първомай. Вече имаме ученици, които заминаха, завършиха и се върнаха при нас като учители по информационни технологии, биология, химия, физическо възпитание и спорт и др. Има и такива, които още учат и също искат да се върнат при нас като учители по български език литература, математика, информационни технологии и др.“
Според Чавдар Здравчев има логика в това трудът на педагогическите специалисти и директорите да се оценява на базата на резултатите на децата и учениците. Защото „ние затова сме тук. Това е най-голямата мотивация за учителите. И ако резултатите на децата и учениците нямат значение, се превръщаме в социална институция, а ние сме образователна“.

Your Image Description

Свързани статии:

Образованието на XXI век изисква личностен подход Обречени да успяват Доц. Антоний ГълъбовКомпетентността е умение да съчетаваш възможности Средата трябва да провокира любопитството

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Поколение XXI

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Училището трябва да е цветно

Next article

В Славейковото училище има баланс на опит и младост

Next article
В Славейковото училище има баланс на опит и младост

В Славейковото училище има баланс на опит и младост

Майстори  на мебели

Майстори на мебели

Те могат. И знаят как

Те могат. И знаят как

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"