"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 26, 2022

Първи операции по Програма „Образование“

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-06-2022
in Брой 26, 2022
A A

Стартира предварително изпълнение по първите две операции на Програма „Образование“ 2021 – 2027 за над 220 млн. лева, съобщават от Изпълнителната агенция „Програма за образование“. Комитетът за наблюдение на Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014 – 2020 одобри методология и критерии за подбор на операции „Обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие в училищното образование“ и „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ по Програма „Образование“ 2021 – 2027 г., финансирана със средства от Европейския социален фонд и от държавния бюджет. Двете операции са от стратегическо значение и с конкретен бенефициент МОН.
Операция „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ е с общ бюджет 70 млн. лева. По нея се предвижда да бъде разработена система за натрупване и трансфер на кредити за усвоени умения от учениците в професионалните гимназии, което ще улесни надграждането и разширяването на тяхната квалификация впоследствие. Кредитите ще се дават въз основа на умения за извършване на определени дейности от дадена професия. Така, дори и да не притежават удостоверение за завършен етап на образование или степен на квалификация, младежите ще могат да работят на определени позиции в съответния бранш с документ за придобитите компетентности по част от професията.
Предвижда се още кредитите да важат не само за първоначално изучаваната професия, но и за продължаване на обучението по други професии от същото професионално направление. Системата на трансфер ще позволи и повторно включване в професионално образование на хора, които са отпаднали от образователната система и желаят да продължат обучението си в същата или в друга професия.

За модернизация на професионалното образование ще работят секторни съвети за уменията. В тях ще се обединят представители на бизнеса, на средните и висшите училища, на работодателските организации и синдикатите. Те ще систематизират информацията за потребностите и търсените умения в съответния сектор, ще разработят стандартите по професиите, учебните и изпитните програми, които да отговорят на изискванията на реалните работни места. Секторните съвети ще участват и в актуализирането на Списъка на професиите за професионално образование и обучение.
Предвижда се също да се разработят и прилагат компетентностни профили на учителите, които обучават по професии. Тези профили ще съдържат компетентностите, необходими на учителите, за да преподават по актуализираните учебни програми. При необходимост съвместно с бизнеса ще се провеждат обучения за придобиване на необходимите компетентности.
Одобрената операция „Обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие в училищното образование“ е с общ бюджет от 151,123 млн. лева и цели да се насърчи потенциалът за личностно развитие на учениците за трайното им приобщаване в училищното образование. Фокусът е върху учениците от уязвими групи, в това число роми. С предвидените дейности се очаква да се обхванат повече деца в образователната система и да се намали делът на преждевременно напусналите училище. Планирани са и дейности за обучение на педагогическите специалисти за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие съобразно индивидуалните потребности на всеки един ученик и назначаване и подкрепа за непедагогическия персонал, включително образователните медиатори и социални работници, подкрепящи учениците и родителите от уязвими групи.
Новата програма „Образование“ 2021 – 2027 г. бе приета от Министерския съвет преди седмица, като е изпратена официално за одобрение от Европейската комисия. Предвижда се по нея близо 1,9 млрд. лв. да бъдат инвестирани в модернизация и дигитализация на образованието, свързването му с пазара на труда и приобщаване на деца от уязвими групи. Програмата е основният инструмент за подкрепа на реформите в образователната система и преодоляване на последиците от COVID-19.
На заседанието на Комитета за наблюдение на ОПНОИР ръководителят на Управляващия орган и председател на Комитета проф. Георги Вайсилов подчертава: „Управляващият орган на ОПНОИР може да се похвали, че приключи 2021 г. с успешно изпълнение на Програмата в подкрепа на образованието и науката в България, като се имат предвид договорените средства по Програмата и фактът, че няма риск от загуба на средства. Покрит е и рискът за цялата 2022 г.“.
Общо 758 868 196,26 лв., или 56,21% от бюджета на ОПНОИР, са сертифицирани към края на май 2022 г.
Ръстът спрямо същия месец на 2021 г.
е от над 227 млн. лева. Според данните за финансовото изпълнение на бюджета на ОПНОИР към 31 май 2022 г. са изплатени 973 512 630,68 лв.
Верифицираните средства към същия период са 803 758 583,77 лв.
Проф. Вайсилов отбелязва още, че пред Управляващия орган през тази година стоят нови предизвикателства, тъй като ИА „Програма за образование“ ще поеме управлението и контрола на дейности по два инвестиционни проекта на МОН по Националния план за възстановяване и устойчивост на България на обща стойност 1,256 млн. лева. Освен това се планира Агенцията да започне да изпълнява и функциите на междинно звено по Програмата за научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация за програмния период 2021 – 2027 г., като поеме дейностите, насочени към научните изследвания.
Зам.-министърът на образованието и науката Ваня Стойнева акцентира върху подготовката на следващия програмен период и залагането на още по-мащабна и фокусирана подкрепа за развитие на образованието в България. Според нея планираното съчетаване на проектите, включени в Плана за възстановяване и устойчивост, с предвидените в Програма „Образование“ дейности, са от изключителна важност и ще окажат трайно въздействие върху реформата в образованието.

Your Image Description

Свързани статии:

Силна наука за силна Европа Безпрецедентен ръст на парите за образование Още 2,5 млн. лв. за три национални програми Близо 80 млн. лв. за образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Сдружението на директорите става на 20

Next article

Да очароваш с наука

Next article
Вестник "Аз-буки"

Да очароваш с наука

Is it Simple to Explain the Simple Experiments? How do Solid Bodies Float?

THE LARGEST EUROPEAN SYMPOSIUM ON EARTH SCIENCES THROUGH THE EYES OF A STUDENT

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"