Балетният педагог д-р Росен Методиев е една от емблемите на Бургас
Донка Тънкошиева
Животът на балетния педагог д-р Росен Методиев от Бургас е танц – вълнуващ и истински. Трудът и талантът са неговата визитна картичка. „На сцената съм като у дома“, казва д-р Росен Методиев – балетната емблема на града край морето. Наскоро той представи първата си книга – „Балетът в Бургас“, съпътствана с изящно представление.
„При подготовката за премиерата на книгата осъзнах, че 50 години съм преподавател и сценичен педагог. В далечната 1972-ра започнах да уча класически и характерни танци в школата към Дома на транспортните работници, с ръководител Мария Аврамова.
В тази школа, водена от една от първите прими на Бургаската опера, намерих своето място“, разказва Методиев.
Когато се появяват първите модерни музикални парчета, се ражда и предизвикателството – към тях да се танцува. Така изгряват модерните танци. Любопитен факт е, че Росен Методиев учи инженерна специалност – „Радио и телевизия“. Целта е да е в София, за да следи балетния живот там.
От 1974 г. започва да поставя и да ръководи школата в Дома на транспортните работници в Бургас, където самият той е започнал да танцува. За да наложи новия жанр, Методиев е убеден, че трябва да направи истински фурор, за да пробие с модерния балет, да покаже нещо невиждано.
„Така през 1982 г. на фестивала в Търговище за самодейни състави си поставих за цел да покажем нещо, което да накара всички да онемеят. Роди се „От начало докрай“ – първият такъв балетен спектакъл. На българска сцена за първи път се появи безжичен микрофон и балерините проговориха. Пътувахме цял автобус хора. 45 балерини, домакин, осветител, озвучител“, обяснява педагогът. Спектакълът започва със смърт, следва раждане. Търсене на щастие, хора, на приятели, време, любов, огън – всичко има. И завършва отново…с валса на смъртта.
„По време на конферирането Федя Лобанов – безспорен авторитет сред хореографите, бе лаконичен: „Един човек има тук, който дойде – взе си медала и си отива“. Това бе нашият пробив. Заговори се за бургазлии и за нашите танци“, разказва за първия голям успех балетистът.
Следват покани от театъра в Стара Загора, където прави 7 – 8 постановки. После в театъра в Габрово, с който поставя и в Минск.
Идва поканата от Националната телевизия и се зареждат снимки за редица продукции. Без да се самоизтъква, Методиев казва, че е работил с всички български звезди на естрадата, без ФСБ и БТР.
„Стефан Мушатов ни покани в Националната телевизия. В един момент започнаха да канят и софийски балет. Отначало колегите от столицата, като ни видяха какво правим бургазлии, не искаха да излизат да танцуват с нас. Щели да ни пречат…После започнахме да правим и общи неща.
Мушатов започна да ги представя като „Формация „М“ и аз го питам: „Май си ги кръстил на себе си, а?“. А той отговаря: „Не, кръстих ги на младостта. И тогава ми хрумна – бургазлии ще се казват Tanz Studio R. И Мушатов – да ми го върне, ме попита на себе си ли съм кръстил формацията. Моят отговор бе в неговия стил: „Не, на радостта“, разказва историята за това как се е появило името, заместило тромавото Танцова формация на школата към Дома на транспортните работници – Бургас. И с което до ден-днешен се свързва името на Росен Методиев.
През 2002 г. участва в създаването на първата паралелка „Класически танци“, а през 2004 – и по актьорско майсторство в НУМСИ „Проф. Панчо Владигеров“ – Бургас. Преподава и до момента по дисциплините класически танц, исторически танци, характерни танци, съвременни танцови техники, композиция и импровизация, теория и методика на специалността, история на танца, актьорско майсторство, сценично движение и пантомима. Признава, че работата с младите хора го зарежда. „Имам страхотен контакт с моите ученици. Те споделят с мен, доверяват ми се. Прекрасни млади хора са. Тази година трима от завършилите са приети в Операта“, казва преподавателят.
Учениците са запомнили от него златното правило: „В балетната зала не се влиза с обувки“. Доверяват се на житейската му мъдрост и са респектирани от неговия опит.
Ако говорим за специализациите му, те наистина будят уважение: в Петербург – в училището на Ваганов; във Виена и Будапеща.
Хореографи и балетни педагози у нас има малко, затова Методиев признава, че често се натъква и на грешки. „В детските градини преподават хора с незнайно какви курсове. Голяма част от тях не са и стъпвали на сцена. Давам само един пример, но не е само там“.
А за това, че българинът все по-малко отделя внимание и средства за сериозна култура, казва: „Вината е на всички. Народът дават пари за пошли неща. Нисък е критерият на публиката. Липсва и градивната критика. Говоря за балета, но съм убеден, че това важи и за другите сфери на изкуството“, казва педагогът.
Подготовката на спектакъла и самото представяне на книгата „Балетът в Бургас“ отнемат време, но му дават и увереността, че пътят, по който върви, е правилният. Залата на Кукления театър в Бургас е препълнена от хора, дошли на представянето на книгата „Балетът в Бургас“. А спектакълът, който е направен специално за целта, събира овациите им.
Росен Методиев е поставил над 75 балетни спектакли, танци към драматични спектакли и мюзикъли у нас и в чужбина, сред които „Вулканът на чувствата“, „Моята любов е моята болка“, „Непокорна кръв“, „Дано намерим за мечтите си дом“ и други.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg