"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 8, 2022

Как се отрази COVID-19 върху студентските такси

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
23-02-2022
in Брой 8, 2022
A A

Антоанета НАЙДЕНОВА

Таксите отдавна са спорен въпрос в политиката за висше образование. Както показва докладът на „Евридика“ „Национални студентски такси и системи за подкрепа в европейското висше образование“, има големи разлики в подхода, вариращи от държави без такси до такива, които събират значителни суми от всички студенти. Той разглежда политиките по отношение на таксите в 38 държави, обхващащи 43 системи в областта на висшето образование – 27-те държави членки на ЕС, както и в Обединеното кралство, Албания, Босна и Херцеговина, Швейцария, Исландия, Лихтенщайн, Черна гора, Северна Македония, Норвегия, Сърбия и Турция.
Докладът разглежда само страните, в които годишните студентски такси надхвърлят 100 евро. Сред 43-те образователни системи във висшето образование има 7, в които студентите, които са изцяло на дистанционно обучение, не заплащат такси. Това се отнася за Дания, Гърция, Кипър, Малта, Финландия, Швеция и Турция. В другата крайност са 12 системи, в които студентите заплащат пълния размер на таксите.
В 24 образователни системи някои студенти заплащат такси, а други – не, което е в резултат от провеждането на различни политики. Например във френската част на Белгия, в България, Ирландия, Испания, Франция, Италия, Босна и Херцеговина, Северна Македония и Сърбия по правило всички студенти заплащат такси, но има и изключения. Те са предимно по социално-икономически причини, но може да се отнасят за определени направления, в които властите искат да привлекат повече студенти.
Какво се случи по време на пандемията, продължиха ли студентите да плащат и преминаването им към онлайн обучение отрази ли се върху размера на таксите? „Евридика“ потърси отговори на тези въпроси от Мерал Нур от Европейския студентски съюз, представляващ студенти в 40 европейски държави.
„Смятаме висшето образование за обществено благо и обществена отговорност и прилагаме основан на правата на човека подход към достъпа до него. По тази логика най-простият начин за подобряване на достъпността е премахването на таксите за обучение, което според нас трябва да бъде целта във всички системи за висше образование. При разглеждането на разходите и ползите от висшето образование е важно също така да се признаят непреките разходи, свързани с обучението – за книги, лаптопи и разходи за живот – казва Мерал Нур. – Стойността на образованието не може да бъде измерена само в пари. Качественото висше образование е резултат от комбинация от много критерии, които създават стойност. Примери за такива критерии са качеството на преподаване, подходящо съотношение студент – учител, социални условия, справедливи и прозрачни системи за оценяване и достъпно здравеопазване.“
Според Нур пандемията и дистанционното обучение доведоха до това, че сега повечето студенти са убедени, че учат по-ефективно лице в лице. Пандемията промени възприятието на студентите за „стойността/цената“ на техния учебен опит. Повечето от тях смятат, че качеството на обучението се е влошило, а разходите им във финансово отношение остават почти постоянни. Най-потърпевши са студентите, които трябва да работят, за да могат да учат.
След направено проучване общата препоръка на EСС гласи: „Висшите учебни заведения трябва да приспособят политиките си към новите обстоятелства за студенти, негативно засегнати от пандемията. Те трябва да обмислят удължаване на датите за плащане на таксата, въвеждане на разсрочени планове за плащания, намаляване на размера или отмяна на таксите.“

Your Image Description

Свързани статии:

Стартира онлайн платформа за образование за климата Начало за „Еразъм+“ и у нас ЕС обещава 1,7 млрд. евро за глобалното образование Да живееш с бяло джудже

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Европа

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Стартират първите 11 академии за учители

Next article

20 милиона лева повече за БАН

Next article
В ход е дигиталното обучение

20 милиона лева повече за БАН

Защо „мекането“ е толкова заразно?

За имената на бащите ни

В ход е дигиталното обучение

Заедно срещу агресията

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"