Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Смолян отпразнува 15-годишнина
Регионалният център за приобщаващо образование в Смолян отбеляза своята 15-годишнина с регионална конференция, на която са обсъдени теми, свързани с мястото на изкуството, арттерапията, сугестопедията и музикотерапията при осигуряването на допълнителната подкрепа за децата със специални образователни потребности. Гости на събитието в Златоград са Никола Запрянов – началник на РУО – Смолян, Калоян Дамянов – директор на РЦПППО – София-град, директори и специалисти от регионалните центрове в Пазарджик, Враца,
Хасково, Силистра, Ловеч, Кърджали, Велико Търново, както и Мария Семерджиева – основател и дългогодишен директор на РЦПППО – Смолян.
По време на форума своята практика в работата с децата със специални потребности представят различни образователни институции от Смолянска област, които оказват сами допълнителната подкрепа. Представянето на техния опит е своеобразен поглед върху развитието на образованието за децата със специални потребности в региона през изминалите 15 години. Споделени са и специфичните дейности и конкретните модели, които прилагат в работата си образователните институции. Отчита се и важността на приобщаването като политика, насочена към всички деца и ученици.
„От нашата община започна създаването на екипи за подкрепа в отделните образователни институции. И този процес се развива в най-голяма степен. При нас може би са най-голям брой образователните институции, които сами осигуряват ресурсното подпомагане“, припомня пред „Аз-буки“ Татяна Бошнакова – директор на РЦПППО – Смолян.
По думите ѝ процесът на приобщаващо образование се развива с добра скорост в област Смолян. Отбелязва още, че междуинституционалното сътрудничество е много добро в областта.
„Още със създаването на Регионалния център е положена основата на традиция, която следваме и днес и която е голям плюс при взаимодействието ни с различните институции. В непрекъсната комуникация сме с началника и експертите в Регионалното управление на образованието, с кметовете на общините и експертите по образованието в тях, както и с директорите и специалистите в образователните институции. Целта е да проследяваме как навсякъде протичат процесите на приобщаване и където е необходимо, да оказваме подкрепа – било методически, било по друг начин. И това наистина е голяма сила в нашата област и реално това гарантира равния достъп до образование“, категорична е Бошнакова.
Директорката на Регионалния център споделя, че за тези 15 години равен достъп до образование в област Смолян се отчитат многобройни индивидуални успехи от работата на специалистите с децата и учениците, както и значими постижения за цялата общност на децата със специални потребности и техните семейства. И въпреки предизвикателствата подкрепата винаги е имала смисъл – той се измерва с любовта и постиженията на децата.
Една от подтемите на конференцията е „Изкуството – най-лесен път към сетивата“. Домакините я избират, защото за тях различните видове изкуство действително са най-прекият път, по който специалистите могат да достигнат до децата и през изкуството да постигат образователните си и терапевтични цели.
„Изкуството е и обединяващият елемент в работата на ресурсни учители, логопеди, психолози и е вплетено в дейността на Регионалния център още от създаването му. Презентациите на специалисти от РЦПППО – Смолян, и от образователните институции от областта бяха фокусирани именно върху отражението, ползите и приложението на изкуството в работата с децата със специални потребности“, коментира директорката на РЦПППО – Смолян. И добавя, че от педагогическа гледна точка, изразните средства, които изкуството използва, се определят за децата със специални образователни потребности като стимулиращи, развиващи сензорните възприятия и положително въздействащи в процеса на тяхното приобщаване. Стимулирането чрез изкуство на детските сетива, като цяло, повишава социалните им умения, прави ги по-инициативни и креативни.
Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Смолян е създаден в началото на 2006/2007 учебна година като Ресурсен център за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности. Със заповед на министъра на образованието и науката Даниел Вълчев от септември 2005 г. са разкрити общо 28 специализирани обслужващи звена – по едно във всеки от областните градове в страната. Това са и институциите, които реализират политиката за интегрирано, а по-късно и включващо обучение.
Регионалният център се помещава в сградата на Смолянската ПГ по туризъм и строителство „Н. Й. Вапцаров“. При създаването си институцията работи с 234 деца и ученици със специални образователни потребности, разпределени в 28 групи. Осигурява се подпомагане от ресурсни учители, логопеди и психолози, чиято задача е разгръщане на личностния потенциал на всяко дете/ученик. Естественият ход на процеса на приемане на децата и учениците със специални потребности в общообразователната среда довежда до формулирането на политиката за приобщаващо образование, чието прилагане налага трансформацията на ресурсните центрове в регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, което става през 2016 г.
Към момента на територията на област Смолян има над 1000 деца и ученици със специални образователни потребности. Техният брой е динамичен и това се дължи както на обхващането на нови деца и ученици, нуждаещи се от допълнителна подкрепа, така и на извеждането им от групите за допълнителна подкрепа при постигане на целите. Екипът на РЦПППО – Смолян, осигурява ресурсно подпомагане на над 340 от тези деца, разпределени в 37 институции – 22 детски градини и 15 училища. За останалите има осигурено ресурсно подпомагане от страна на образователните институции.
Друга основна функция на Регионалния център е организационното и методическото подпомагане на екипите в детските градини и училищата по отношение предоставянето на допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците. От началото на настоящата учебна година специалистите от регионалния екип са извършили 21 методически подкрепи на екипите в образователни институции.
Осигуряването на квалификация на педагогическите специалисти в сферата на приобщаващото образование и допълнителната подкрепа за личностно развитие, както и провеждането на обучения за „помощник на учителя“, са съществена и нормативно регламентирана дейност за екипа подготвени обучители на РЦПППО – Смолян. Квалификационните обучения са с продължителност от 16 академични часа всяко, като общият брой участници в тях до момента е 354 – директори на детски градини и училища, ресурсни учители, логопеди, психолози, общообразователни учители. Те получават по 1 квалификационен кредит. Проведени са и 7 семинара, в които са взели участие общо 83 педагогически специалисти, директори и заместник-директори на детски градини и училища на територията на областта по заложените в годишния план на институцията теми.
„Интересът към квалификационната ни програма се засили по време на пандемичната ситуация, вероятно поради по-лесния онлайн достъп до участие“, отбелязва още Бошнакова. Проведени са и 5 обучения за помощник на учителя, в които са подготвени за работа с деца със специални потребности в детските градини и училищата 51 души. Директорката на РЦПППО – Смолян, отбелязва тази възможност в последните години, дадена на образователните институции по проекта на МОН „Подкрепа за приобщаващото образование“, да назначат помощници на учителя – длъжност, която е особено полезна за децата със специални образователни потребности.
Краткосрочното модулно обучение за помощник на учителя се провежда в рамките на 5 дни, два пъти през учебната година. Регионалният център в Смолян осъществява и своята консултативна, координираща, диагностична и образователна функция.
„Във всяка образователна институция е създадена подкрепяща среда, която да благоприятства работата с децата и учениците със специални потребности. А в Регионалния център има отлично оборудвани консултативни кабинети, зала за рехабилитация и кинезитерапия, зала за ерготерапия и сензорна интеграция, кабинет за развиване на полезни умения, в който се провеждат „Хлебни къщи“ и занимания, свързани с изработване на сапуни, свещи и други арттерапевтични дейности с практическа насоченост, която да даде и възможност за развиване на силните страни на всяко дете“, разказва директорката на РЦПППО – Смолян.
Тази година се навършват 15 години от създаването на регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование. Специализираните звена към МОН за изпълнение на държавната политика в сферата на приобщаващото образование дават оценка на специалните потребности, предоставят подкрепа от ресурсен учител, логопед, психолог или друг специалист. Оказват методическа подкрепа на училищните екипи за подкрепа на личностното развитие и на екипите в детските градини на територията на областта.
Във връзка с годишнината на 21 и 22 март във Велико Търново предстои Национална конференция на тема „Приобщаващи образователни политики в училище и в детската градина“. А в навечерието на 24 май в София ще се проведе Столична регионална конференция.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg