"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 19, 2022

Гласът на младите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-05-2022
in Брой 19, 2022
A A
С приложението ErasmusApp студентите могат да си осигурят отстъпки за транспортни, културни и други услуги, докато пътуват или учат в друга европейска страна

Ученици, студенти, директори на училища и представители от неправителствения сектор се включиха в хибриден дебат, на който бяха обсъдени образованието, младежта, културата, иновациите, науката и научните изследвания, които са в ресора на българския еврокомисар. Събитието се организира от Представителството на ЕК в България по повод Европейската година на младежта, за да се запознаят младите хора у нас с възможностите, които им предоставя Европейският съюз.
„Днес повече от всякога имаме нужда от обединение и солидарност, както и да очертаем предизвикателствата, на които заедно с младите хора да можем да дадем решение. 2022 г. е и Европейска година на младежта и искаме да чуем вашето мнение, искаме да ви подкрепим в идеите. Искаме не само да бъдете част от вземането на решения, но и в тяхното прилагане. Повече от всякога е важно да гледаме на инвестициите в образованието, науката, иновациите и културата като на стратегически, за да се справим с предизвикателствата, пред които сме изправени – здравни, екологични, цифров преход. За да бъдем по-добре подготвени за бъдещите кризи и да направим така, че решенията на тези предизвикателства да бъдат по-включващи, да обръщат внимание на всеки регион в Европа, на всички граждани“, обърна се към младежите Мария Габриел.
Биляна Сиракова очерта три насоки, които са от ключово значение за развитието на младите хора и могат да бъдат двигател за по-добро бъдеще за Европа. На първо място е ангажирането на всички младежи, които искат да са активни граждани, да градят и да добавят стойност, да мислят критично и на езика на младите, „да им пука“ за хората, за околната среда, за природата, за зачитането на основни човешки права. Второто е те да са и активни граждани на Европа, защото все по-често предизвикателствата напускат границите на отделните държави, независимо дали става въпрос за климатични промени, тероризъм, пандемия или война. И те могат да се решат единствено чрез тясно сътрудничество, зачитане на многообразието и солидарност.
И не на последно място, младежите да се включват във вземането на решения при изготвянето на политики, които засягат тяхното бъдеще и настояще, защото могат да дадат новаторски идеи, енергия и оптимизъм.
Дискусията на тема образование започна с въпрос към участниците дали са си свалили и ползват приложението на програма „Еразъм+“. Отговорът на 83% беше „не“. Скорошно проучване на ЕК показва, че само 40% от младежите у нас знаят за самата програма, която съществува от 35 г. и по нея са осъществени над 10 млн. мобилности на студенти, ученици, учители, преподаватели, младежки работници и т.н.
В рамките на ЕС приложението на „Еразъм+“ е свалено над 160 000 пъти. То дава достъп не само до информация, а и до административни услуги, както и до отстъпки за младите хора при ползване на транспортни, културни и други услуги. То е една от стъпките към обща европейска студентска карта, която ще бъде на разположение на всички студенти, а не само на включените в „Еразъм+“.
Младите хора много се вълнуват от климатичните промени и те са в първите три приоритета, посочени от тях за Европейската година на младежта заедно с образованието и менталното здраве. Борбата с климатичните промени е свързана не само с технологии, а и с промяна в нагласите, в поведението и образованието – това е, което може да задвижи промените в тази посока. Затова „Еразъм+“ е със силен
бюджет от 28 млрд. евро.
В Програмата има нов компонент – „Зелен Еразъм“, за да могат младите хора да изразят своите предпочитания към транспорт с по-ниски емисии, да участват в екопроекти. Това е идеята и на Коалицията за образование за климата, в която вече има повече от 2000 души – учители, ученици, които обменят добри практики, за да започва това обучение още от най-ранна възраст в детските градини.
Виктор Цветанов от столичната ПГ по транспорт „Макгахан“ каза, че приоритет за младите хора е и предприемаческото образование, и попита каква подкрепа е предвидена за него. Мария Габриел отговори, че точно затова 18% от бюджета на „Еразъм+“ са за подкрепа на предприемаческите умения. Тя не спира само до средното образование, а включва и университетите. За първи път в Европейската стратегия за университетите са включени и иновациите, които са свързани с предприемаческите умения и образование. В нея има три конкретни инициативи. Да бъдат създадени инкубатори в университетите, които да осигуряват по-лесен достъп до компаниите и успешните предприемачи. Втората е програмата „Новатори в училище“, по която собственици на вече успели стартъпи и предприятия да споделят своя опит с учениците.
Третата инициатива е организиране на годишно изложение на талантите в Европа с представители на бизнеса и млади хора за обмен на информация и контакти.
В областта на цифровизацията в образованието има две основни теми: цифрова инфраструктура, свързаност и оборудване и основни цифрови умения, каквито липсват у 1/3 от младите хора в Европа. При възрастните този процент стига до 54%.
„Когато говорим за цифровизация, трябва да говорим и за изкуствен интелект, за киберсигурност, за микроелектроника, които ще ни осигурят стратегическа автономност“, подчерта Мария Габриел. Затова в Европейската стратегия за университетите е предвидено да се създадат магистратури по тези стратегически области. Вече има стратегия за изкуствения интелект, включително в образованието.
В него ще се инвестират поне по 20 млрд. евро годишно.
Младежите научиха, че могат да изкажат мнението си и да споделят идеите си и в новата онлайн платформата „Изрази мнението си“. А всички инициативи, свързани с Европейската година на младежта, могат да се видят на европейския младежки портал.

Your Image Description

Свързани статии:

6 от 6 за математиците на Балканската олимпиада Равно заплащане за равен труд Започва ремонт на 12 сгради на БАН Сурвакари на гости на „Аз-буки“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Още 562 млн. евро за „Хоризонт Европа“

Next article

6 от 6 за математиците на Балканската олимпиада

Next article
6 от 6 за математиците на Балканската олимпиада

6 от 6 за математиците на Балканската олимпиада

В ход е дигиталното обучение

От полюс до полюс

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Два метра и два термометъра

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"