За патронния празник на гимназията единайсетокласници с профил „Философия“ представят авторската си пиеса „Тракийски симптом“
Националната природо-математическа гимназия „Акад. Любомир Чакалов“ отбеляза на 20 февруари 137 години от рождението на своя патрон. Кулминацията на празничния ден е тържественият спектакъл „Българщината през вековете“, на който ученици от клубовете по дейности по интереси и по Националната програма „Заедно в изкуствата и спорта“ представят своята дейност чрез песни, танци, презентации и постановки. Единайсетокласници с профилиращ предмет философия и учител Красимира Иванова също се включват в празника със своята авторска пиеса „Тракийски симптом“. Как решават да създадат спектакъла и какви са стъпките за реализацията му, споделя пред „Аз-буки“ Мина Разбойникова от XIЕ клас.
Стела МАРИНОВА
В екипа са общо 27 ученици. Когато научават, че от тях се изисква да направят нещо за профила си, стъпвайки на темата за траките и тяхната философия, първоначално се хващат за главата.
„Не бяхме сигурни каква философия са имали траките, без да имат писменост, чудехме се какво ще правим. След доста мислене и креативни предложения стигнахме до идеята, че много ни харесва структурата, по която е направен „Балкански синдром“, и оттам идва и нашето заглавие „Тракийски симптом“, обяснява Мина. Тя разкрива, че по подобен начин „публиката“, в лицето на част от актьорския състав, се включва в пиесата и изказва мнението си, докато Евридика оплаква убития Орфей.
При подготовката на постановката учениците са разделени на шест отбора: търсене на информация, актьори, костюми и дизайн, сценаристи, техника, реклама. Мина и нейният отбор трябва да открият информацията. „Лека полека намирахме информация за третирането на жените по времето на траките и решихме, че това е важно за нас. Искахме да включим колко са били малтретирани и как им е било забранено да философстват по какъвто и да е било начин. Това е доста главна тема в нашата пиеса, защото Орфей е бил убит от гроздоберачки, след като ги скастря, че те философстват“, обяснява единайсетокласничката. Учениците искат да засегнат и темата за изкуството и любовта, да представят Евридика и нейната безкрайна любов към Орфей и идеите на публиката за изкуството, базирайки се възможно най-много на истински факти. „Има и някои артистични интерпретации, за да изглежда пиесата по-добре на сцената, но опитахме всичко да е възможно най-точно към малкото информация, която успяхме да намерим за облеклото на траките и техните философски идеи“, допълва Мина.
Екипът ѝ се събира през зимната ваканция, за да оформи документ от 15 страници с всичко, което намира. А след като се връщат на училище, дооформят идеята и стигат до това, което наистина искат да представят на публиката. „Темата за философията на траките е доста сложна за представяне в пиеса от 7 минути. Същевременно искахме да я свържем с днешното време. Да говориш за философските идеи на траките, е едно, а да говориш за тях, съчетани с философските идеи и идеите за изкуството сега, е много по-различно. И публиката ще се въвлече много повече, ако виждат нещо, което могат да разпознаят. Опитали сме възможно най-добре да съчетаем съвременното и миналото“, разказва още Мина. Учениците решават да разчупят малко постановката, включвайки и забавни моменти, показани с езика на тялото.
Участващите ученици са от различни класове, затова организацията на репетициите е сложна, но успяват да се справят. След като сценарият на пиесата е готов, гимназистите провеждат непрестанни репетиции – във всяка празна класна стая, в коридора, по време на неофициалните репетиции за патронния празник. „Репетициите ни сплотиха по интересен начин, защото не сме от един клас“, споделя ученичката.
Не минава и без проблеми. В един момент две от главните актриси са болни и се налага друг да чете репликите им. В неделята преди празника пък се провежда олимпиадата по биология, поради което много от учениците отсъстват, за да могат да се подготвят.
„Последните ни репетиции бяха с три от актрисите и всички други реплики се четяха от един и същи човек, включително и репликите на Орфей. Това беше изключително комична гледка – да гледаш едно момче как играе женска роля, след това със същия дъх изиграва следващата женска роля, която е напълно несъгласна с предходната“, издава Мина. Всичко обаче се нарежда и на 20 февруари учениците поставят пиесата. За да пренесат публиката във времето на траките, екипът за костюми и дизайн обмисля цветовете на костюмите до всеки детайл, правят дори и лира на ръка, вземат колони назаем от друга гимназия. Рекламата прави флаери, които закачват в училище, и видео, което се публикува в „Инстаграм“.
През цялото време екипът получава подкрепа от своите преподаватели. „Работим с прекрасен учител. Госпожа Иванова се интересува и от театрално изкуство и беше от огромна помощ през цялото време. Преди това сме учили философия и с д-р Шанова, която в момента е в майчинство, но с нея също поддържахме контакт и имаше идеи в самото начало“, казва Мина. Самият профил, който избира да изучава задълбочено в XI и XII, също оказва влияние. „Има го този ефект на НПМГ, ако мога да го нарека така. Когато си в толкова научна среда, понякога стигаш до другата крайност и се интересуваш много повече от изкуство. И мнозина от нас, които сме записали профил „Философия“, сме в това положение – интересуваме се много от изкуство освен от наука“, допълва ученичката.
Това е първият випуск в НПМГ, който изучава засилено философия по 5 часа седмично. Предметът не се изучава като модулен само в две от деветте паралелки в XI. „Щастлива съм, че записах философия. При нас тя се води по много разчупен начин благодарение на госпожа Иванова. Има много игри, много групови проекти и дискусии“, споделя ученичката за модулните си часове. Харесва ѝ, че всеки има право да изрази мнение.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg