"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 20, 2023

Защо хората боледуват

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-05-2023
in Брой 20, 2023
A A

Защо хората имат болести, ако са преминали през милиони години еволюция? Това е въпрос, на който се надява да отговори ново генетично изследване. За първи път то идентифицира именно базовите двойки на човешкия геном, които играят решаваща роля в човешките заболявания. Констатациите са публикувани в специалното издание Zoonomia на Science, цитирано от nauka.offnews.bg.

Международният екип от изследователи се ръководи от д-р Стивън Газал от Университета на Южна Калифорния. Учените анализират геномите на 240 бозайници под микроскоп, в това число и хора, прилагайки безпрецедентна резолюция при сравняването на тяхната ДНК. Те успяват да идентифицират базови двойки, които са „ограничени“. Това означава, че са останали постоянни при различните видове бозайници в хода на еволюцията.

„Успяхме да идентифицираме къде генните мутации не се толерират в еволюцията, и демонстрирахме, че тези мутации са значими, когато става дума за заболяване“, обяснява Газал. Екипът установи, че 3,3% от базите в човешкия геном са „значително ограничени“, включително 57,6% от кодиращите бази, които определят позицията на аминокиселината. Това означава, че тези бази имат необичайно малко варианти между видовете в набора от данни. Над седем пъти е по-вероятно най-ограничените базови двойки при бозайниците да бъдат причина за човешко заболяване и над 11 пъти по-вероятно, когато изследователите разглеждат най-ограничените базови двойки само при примати.

Наборът от данни е предоставен от консорциума Zoonomia. Според сайта на проекта той „прилага напредъка в технологиите за секвениране на ДНК, за да се установи как геномите генерират огромното богатство на животинското разнообразие“.

Your Image Description

Свързани статии:

Да запазим пчелите Как се гради музей с 1,5 млн. експоната Камъните на светлината Бъдещето е в термоядрения синтез

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Добрата новина

Next article

Pedagogy, Number 4s/2023, Volume 95

Next article

Pedagogy, Number 4s/2023, Volume 95

Ученици от 140 СУ „Иван Богоров“ и НИОН „Аз-буки“ отбелязаха със специално събитие 24 май

Ученици от 140 СУ „Иван Богоров“ и НИОН „Аз-буки“ отбелязаха със специално събитие 24 май

Детство мое – реално и вълшебно

Детство мое – реално и вълшебно

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"