"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 25, 2023

Разходите за образование на ниво 4,4 – 4,5% от БВП

С бюджета за 2024 г. и 2025 г. ще се търси увеличаване на средствата, тъй като страната ни изостава от европейските стандарти, посочва министър Галин Цоков

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
21-06-2023
in Брой 25, 2023
A A

„Образованието и науката са инструмент, който дава възможност за развитие. Те трябва да бъдат национален и бюджетен приоритет. В секторната програма за образование и наука е заложено да няма намаляване на разходите.“ Това заяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на изслушване в Парламентарната комисия по образование и наука, в което очерта приоритетите на екипа си. Той посочи, че финансирането за образование ще бъде поне 4,4 – 4,5% от БВП, а за наука – 0,45% от БВП.

Министърът допълни, че с бюджета за 2024 г. и 2025 г. ще се опитат да увеличат заложените средства за образование и наука, тъй като страната ни изостава от европейските стандарти.
Сред приоритетите на екипа на проф. Цоков ще бъде и изграждането на съвременна образователна среда в училище. За целта ще бъдат продължени програмите за строеж на нови сгради на детски градини и училища. Ще бъде дадено началото и на нова програма за строителство на училищни сгради, физкултурни салони и спортни площадки.

Приоритет на Министерството ще бъде и изграждането на цялостна концепция за дигитализация на училищното образование, в която да бъде поставен акцент върху използването на платформата „Дигитална раница“.

Ще бъдат започнати и разговори за промени в учебното съдържание. Едната е краткосрочна и цели да се намали излишната фактология в учебните програми. Министър Цоков уточни, че ако промените са малки, няма да има нужда от издаване на нов учебник по съответния предмет.

Той иска да започне и дискусия как учебните програми могат да бъдат конструирани по-рамково, по-интегрирано и по-компетентностно. За целта ще започне и диалог за промяна на формата на НВО и ДЗИ, така че да бъдат ориентирани към оценка на умения и компетентности.

Ще бъде разработен и стандарт за качеството на системата на училищното образование, тъй като, по думите на министъра, без такъв не могат да се правят анализи и измервания. Предвижда се и въвеждането на концепция за езиковата интеграция на децата и учениците.

С промени и изменения в Закона за висшето образование ще бъде дадена възможност на университетите да предлагат 3-годишни бакалавърски и 2-годишни магистърски програми. Приоритет е и повишаването на заплатите в сектора.

На заседанието стана ясно, че е излязло решението на Върховния административен съд относно Наредба 16 от юли 2022 г. за провеждане на конкурсите за директори на училища. Жалбата срещу нея, заради която бяха спрени конкурсите, е отхвърлена. В решението обаче е посочено, че представители на МОН не могат да участват в комисиите по избора на директори. МОН има 14-дневен срок да реши дали да обжалва. Междувременно в Министерството вече се прави анализ колко конкурса трябва се проведат и дали има готовност с разработването на достатъчно тестови задачи и казуси. Министър Цоков посочи, че ако има готовност с провеждането на конкурси, най-вероятно ще се започне с училищата, в които от най-дълго време длъжността се заема от временно изпълняващ.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПромяна в модела на промяната Васил Велев, председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България:Васил Велев, председател на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България: МОН събира директорите за STEM центровете Първа процедура по Програмата за наука

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Изкуствен подсладител може да разруши ДНК

Next article

Pedagogy, Number 5s/2023, Volume 95

Next article

Pedagogy, Number 5s/2023, Volume 95

The Transcendental Entrance into the Post-Global

Socio-cultural Nature of the Infodemic and its Appearances under Global Turbulence

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"