"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 25, 2023

Спешни изменения в приема на студенти

Преструктурирането се прави, за да отговори на търсенето на пазара на труда

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-06-2023
in Брой 25, 2023
A A

Държавата ще субсидира обучението на 42 611 новоприети студенти през следващата академична година, реши Министерският съвет, като утвърди броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища и научните организации през учебната 2023/2024 г. За следващата учебна година е заложено цялостно увеличение на местата за първокурсници с 1289. По предложение на Министерството на здравеопазването е увеличен броят на местата в ПН „Здравни грижи“ и „Обществено здраве“ за специалностите „Медицинска сестра“, „Акушерка“ и „Управление на здравните грижи“. По заявки на МО и МВР е увеличен и приемът по професионални направления „Военно дело“ и „Национална сигурност“. Предвижда се през учебната 2023/2024 година да бъдат приети 2228 докторанти в държавните висши училища. 349 места за докторанти се разкриват и в научните организации – 202 в БАН и 65 в Селскостопанската академия.

Спешни действия за частично преструктуриране на план-приема на студенти в държавните висши училища за следващата академична година, за да се отговори на нуждите на пазара на труда, разпореди министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. В комуникация с висшите училища е подготвено разкриването на допълнителни 125 места за специалности от професионално направление „Информатика и компютърни науки“, съобщават от МОН. За сметка на това ще бъде намален приемът по професионални направления „Психология“ – с 5%, „Администрация и управление“ –
с 6%, и „Икономика“ – с 2%.

Възражения към предложения през май план прием бяха изказани от народни представители, работодателски организации и синдикати. От Асоциацията на индустриалния капитал в България дори изпратиха писмо до премиера акад. Николай Денков и просветния министър Галин Цоков, в което заявяват, че подготвеното решение противоречи напълно на представените нужди на пазара на труда. Отбелязва се още, че се предлага увеличение на приема по ПН „Психология“ с близо 44%, „Обществени комуникации“ с 23 %,

„Икономика“ с близо 13 % и „Администрация и управление“ с близо 34%. За сметка на това има намаление на приема във важни за икономиката направления като „Математика“, „Информатика и компютърни науки“, „Проучване и добив на полезни изкопаеми“ и други. От АИКБ посочват, че с предлагания прием постигнатото от предходните екипи на МОН се връща в изходната точка, и настояват проектът да не бъде одобряван.

По повод критиките и исканията за ревизиране на приема от МОН заявяват, че промените към този момент няма как да бъдат по-драстични поради напредналия етап на кандидатстудентската кампания и обстоятелството, че висшите училища са направили разпределение на бройките по специалности. На 5 юни е приключило и едномесечното обществено обсъждане на проекта, като не са постъпили предложения и възражения за броя на приеманите студенти и за разпределението им.
През тази година е заложено и цялостно увеличение на местата за студенти през следващата учебна година, което е в резултат от анализ на комплекс от обстоятелства, отбелязват от МОН. Едно от тях е по-големият брой на завършващите средни училища – с 2240 повече в сравнение с миналата година. Взети са предвид и броят на приетите студенти през миналата година по професионални направления, писма от потребители на кадри на регионално ниво, заявки на министерства.

При преразпределението са използвани данни от Рейтинговата система на висшите училища в България за съответните професионални направления по отношение на процента на работещите на позиция, изискваща висше образование, или заемащи длъжност по призвание.

Your Image Description

Свързани статии:

Търсят се учители за обучение в ЦЕРН Министър Галин Цоков: Ключова е промяната в системата на оценяването Полемика с книгите Засилваме образователните връзки с Китай и Дания

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Що е то паушално пътуване?

Next article

Търсят се учители за обучение в ЦЕРН

Next article
Търсят се учители за обучение в ЦЕРН

Търсят се учители за обучение в ЦЕРН

Ключовите умения се градят от ранна възраст

Министър Галин Цоков: Ключова е промяната в системата на оценяването

Полемика с книгите

Полемика с книгите

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"