"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 31, 01 – 07.08.2024 г.

Геометрия и морфема са нашата система: В Обединеното училище в село Ръженà всеки ден е нова надежда за образованието

Петя Николова от Петя Николова
03-08-2024
in Брой 31, 01 – 07.08.2024 г., Брой 34, 24 - 30.08.2023
A A
Ученици от село Ръжена на X Областна панорама на професионалното образование и кариерното развитие

При гостуването си в розоварната на казанлъшкото село Ръжена на шеф Радостин Кирязов му хрумва идеята да използва розова вода при направата на „Най-вкусната пица на света“. Рецептата на известния майстор пицар печели заслужено международното състезание в Португалия, а розовата вода разнася славата не само на България и Казанлък, но и на село Ръжена.

За селото, чието име се произнася с ударение върху последната сричка и не произлиза от ръжен, а по-скоро – от ръж, за ухаещите български рози, но и за храна става въпрос в следващите редове. Сладкодумна и отдадена на професията си,

директорката Албена Кръстева ни отваря както вратите на Обединеното училище „Св. св. Кирил и Методий“ в село Ръжена,

така и очите за красотата на Казанлъшката долина.

„Селото се намира в подножието на Сърнена Средна гора – разказва Кръстева, – между Казанлък и Стара Загора. Голямо е, с над 1000 жители, които са от различни етноси. В Ръжена има насаждения от маслодайна роза, както и розоварна. Децата я посещават и виждат как се обработва розовият цвят, за да се произведе прочутото ни розово масло.“

Албена Кръстева пътува до Ръжена от Казанлък, където живее. Пътувала е почти цял живот, защото 24 години работи първоначално като учител, а след това и като директор на училището в съседното село Кънчево. Преди три години застава начело на ОбУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Ръжена, което предоставя възможност на учениците, които са 100% от уязвими групи,

да получат след X клас професионална квалификация по специалността „Работник в обслужване на заведенията за хранене и развлечения“.

„Тази специалност се въвежда при преобразуването на училището от основно в обединено – уточнява Кръстева. – Предложението е на Община Казанлък и основната идея е да се задържат ромските деца по-дълго в образователната система. Училището е много хубаво. Просторната триетажна сграда е реновирана, санирана, с ремонтирани класни стаи. Имаме обширен двор с широколистни дървета, голям физкултурен салон, актова зала и столова. Когато постъпих, колегите ми споделиха, че учениците биха предпочели по време на практиката вместо да сервират празни чинии, да си приготвят храна. Затова обновихме кухнята и започнахме допълнителни факултативни учебни часове. Единият е по барманство. Другият, на който дадох идея за името, за да се обвърже със специалността, се нарича „Приготвяне и сервиране на ястия от студена кухня“.“

Амбицията на директорката е да преобразува училището в средно. Надява се да успее и чрез реализиране на желанието ѝ да предложат на учениците професия „Готвач“.

„Най-важното е учениците, и предимно момичетата, да остават в училище и след X клас – казва Кръстева. – Затова сме поели в тази посока – да ги привлечем с професия „Готвач“ и да помогнем за предотвратяването на ранните бракове. Да не напускат училище, защото им се налага да изкарват прехраната си. В момента най-голямата им мотивация са шофьорските курсове, но се надяваме да се мотивират и от самото образование и то да се превърне в ценност за тях.“

И тъй като Казанлък е туристически център, който привлича посетители не само с главозамайващото ухание на роза дамасцена и роза алба, но и с Долината на тракийските царе, Кръстева намира свой съратник в пазара на труда.

„Регионът има нужда от персонал, който да работи в хотелите и в заведенията за хранене – пояснява тя. – Българските ресторантьори също трябва да положат усилия, като преразгледат условията си и предложат по-добро заплащане, осигуряване на 8-часов работен ден, както и стимул за положен извънреден труд. Работата в кухня и обслужване на клиенти никак не е лесна, така че една минимална заплата или заплата от 1200 – 1300 лева съвсем не са достатъчни. Можем също да помислим и за сключване на предварителни договори между завършващите ученици и заведенията за хранене и развлечение.“

Ако погледнем обективно, Обединено училище „Св. св. Кирил и Методий“ в село Ръжена има всички шансове да прогресира.

За настъпващата учебна година се очаква учениците да бъдат между 166 и 170,

нямат слети паралелки и приемат деца както от съседните населени места, така и от Казанлък. Един от големите козове на директорката Кръстева е нейният млад и ентусиазиран екип. Средната му възраст е между 30 и 40 години, като преобладават тези до 35. Младите хора са идейни, а директорката насърчва креативността.

Затова, когато учителката на II клас Радина Ангелова пожелава да създаде за децата в начален етап кулинарен клуб „Бон Апети“, идеята се възприема възторжено. Закупуват се престилки с отпечатано върху тях името на Клуба, учениците си изработват готварски шапки и започват да правят сандвичи, салати, безалкохолни коктейли. Ангелова излиза в майчинство, но наследилите я две учителки – Нермин Мюмюн и Женя Антонова, заразяват с интереса си към кулинарията и се сработват отлично с учениците.

Ентусиазмът и желанието винаги се възнаграждават. Не закъсняват успехите и хубавите срещи. Клуб „Бон Апети“ се включва успешно на организираната от сдружение „Жените на Казанлък“ кулинарна изложба с благотворителна цел за защитено пространство „Детство без насилие“.  Изделията, приготвени от децата, се изкупуват най-бързо и училището събира най-много средства. А дали защото името привлича, или просто се намесва съдбата, но на кулинарен фестивал в село Шейново децата от клуб „Бон Апети“ се запознават с Иван Звездев.

„Беше по Великденските празници и менюто трябваше да бъде на великденска тематика – разказва Албена Кръстева. – От читалището в село Шейново ни поканиха да се включим в кулинарната надпревара с участието на Иван Звездев. Нашите деца се представиха толкова добре, че спечелихме първа награда. Така се запознахме. Разменихме си телефони и през следващата учебна година ще поканим Иван Звездев да дойде на гости и в нашето училище.“

Срещите с известни личности не са рядкост за Обединеното училище в Ръжена.

Както казва директорката, „при нас всяка седмица се случва нещо“. Гостували са майстор Владимир Караджов от „Бригада нов дом“, текстописецът Димитър Маринов, станал популярен и със съвместната си песен с Тото, личности от региона и хора, чиято дейност мотивира учениците.

„Нашият счетоводител – добавя директорката, – се занимава с парапланеризъм. Един ден донесе в училище парапланера си, показа го на децата и им разказа за своето хоби.“

Ако в бъдеще деца от село Ръжена полетят с парапланери над красивата Казанлъшка долина, никой няма да се изненада. Не само защото са се запознали отблизо с летенето с парапланер, а и защото любовта към природата е станала част от ценностната им система.

Преди две години ОбУ „Св. св. Кирил и Методий“ въвежда като иновация допълнителен избираем учебен час „Екологично образование“ в III и IV клас.

„Моята идея винаги е била учениците да отглеждат различни растения, подправки, да засаждат цветя и дървета, като по този начин развиваме умения, но и ги учим да опазват околната среда – споделя Албена Кръстева. – Искаме да развием у децата тези навици и опазването на природата да стане част от ценностна им система. Тази година кандидатствахме за удължаване срока на иновацията с още две години и за разширяването ѝ в целия начален етап. Вече всички ученици от I до IV клас ще изучават предмета екологично образование.

Учебният час е с продължителност 60 минути и се провежда в алтернативна класна стая

– в парк или на друго открито място, където в неформална обстановка децата ограждат мравуняци, поставят табели с апел за опазване на гората, запознават се отблизо с видовете животни и растителност, а учителят им обяснява.

„Но освен иновативния учебен час по екология – казва директорката, – училището предлага различни клубове по интереси. Децата се занимават с театър, танци, математика. Имаме клуб „Млад природолюбител“, „Приказен свят“, „Виртуално училище“ и Клуб по изобразително изкуство. Работихме и по проект „Учим заедно“ на програма „Заедно в час“, където децата от клуб „Моят модерен екологичен град“ изработваха модели на екологични сгради – училище, болница, мол, направиха влак и кран, който се задвижва със соларен панел.“

От тази година в обучението въвеждат бинарни и интердисциплинарни уроци.

За пример Кръстева посочва успешния урок по БЕЛ и математика с оригиналното наименование „Геометрия и морфема са нашата система“.

Креативността се проявява и в едно конкретно произведение, което заслужава специално място във витрината на Обединеното училище в Ръжена. Това е възрожденска къща, изработена от децата със специални образователни потребности. Те са 15 на брой, а за тях се грижат ресурсен учител, психолог и логопед.

По идея на ресурсния учител в ръководения от нея клуб за работа с деца със специални потребности и с помощта на учител по математика, децата създават красива възрожденска къща с двор от естествени материали. „Покривът е направен от почвената смес за орхидеи – обяснява директорката. – Отне им време, разбира се, но се получи наистина прекрасно произведение.“

Дълго може да се разказва за Обединеното училище в Ръжена. Екипът и неговата директорка усърдно работят и с родителите. Защото са разбрали, че

ключът към задържането на учениците от общността в образователната система е именно в комуникацията с техните родители.

„Трябва да ви кажа – обобщава Албена Кръстева, – че това училище е едно от най-тежките в община Казанлък. Наследих го с много проблеми и много задължителни предписания за изпълнение, а ни чакаше и проверка от Националния инспекторат. Ние сме единственото училище в общината, което е инспектирано два пъти. Първия път на институционална среда и на управление получихме оценка „Добър“, но на образователен процес ни поставиха „Задоволителен“.

При тазгодишната проверка и трите ни оценки са „Добър“, като за първите два показателя с малко не ни достигна да получим максималната оценка. Имаме още много да работим, но вървим напред, защото събрахме много добър екип. Непрекъснато си помагат един на друг и дори мисля, че това също е причина да се задържат в училище. Рядко се срещат толкова добри колективи.“

Децата от ОбУ – с. Ръжена пред щанда си на кулинарната изложба, организирана с благотворителна цел от сдружение „Жените на Казанлък“
На кулинарния фестивал в село Шейново
Ученици от село Ръжена на X Областна панорама на професионалното образование и кариерното развитие

С Иван Звездев на Кулинарния фестивал в село Шейново
Възрожденската къща, направена от децата със СОП

Your Image Description

Свързани статии:

Доброволци от Швейцария изрисуваха училища в Самоков Без пропуснат час Ваксинация и гъвкав подход Община Русе дарява културен чек на зрелостниците

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Албена КръстеваОбУ „Св. св. Кирил и Методий“Регионисело Ръжена

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

Next article

Защо виждаме цветове, които ги няма?

Next article
Защо виждаме цветове, които ги няма?

Защо виждаме цветове, които ги няма?

Математическо дарование от Поморие

Математическо дарование от Поморие

Училище с дъх на море: СУ „Иван Вазов“ в Поморие ще посрещне учебната година с нова професионална паралелка „Електронна търговия“

Училище с дъх на море: СУ „Иван Вазов“ в Поморие ще посрещне учебната година с нова професионална паралелка „Електронна търговия“

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"