"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 35, 31.08. - 06.09.2023

Графити артистът Станислав Трифонов-Насимо: Животът е училище

Разбрах колко е важно постоянно да се стремим да се учим и да бъдем с настроението на ученици, да поддържаме жаждата си за знание постоянно жива

Мария Георгиева от Мария Георгиева
31-08-2023
in Брой 35, 31.08. - 06.09.2023
A A

Той вярва, че изкуството има една-единствена цел – да издига човешкото съзнание. Затова споделя, че артистите и творците носят огромна отговорност, понеже сътвореното от тях има силно влияние върху хората. От родното Търговище и любовта към рисуването до необятните пространства на стрийт арта в Канада, Индия, Китай, Русия, Португалия и цяла Европа, Станислав Трифонов-Насимо, превръща сивите стени на битието в изкуство с душа. София е дом на десетки негови графити творения, които носят посланията на духа. От лика на благия дарител дядо Добри в квартал „Хаджи Димитър“ до образа на световноизвестния художник и авангардист Христо Явашев-Кристо върху фасадата на столичната Математическа гимназия, Насимо насища градското пространство със силния заряд на своето изкуство.
За живота като училище, уважението към майс­торите първоучители и приложеното знание –
откровен разговор с художника и графити артист за в. „Аз-буки“.

 

 

Насимо рисува образа на световноизвестния художник и авангардист Христо Явашев-Кристо върху фасадата на Столичната математическа гимназия.
Повече за работите на твореца на ART BY NASIMO

Кои бяха вашите най-големи вдъхновители и учители, които ви изградиха като човек и художник?
– Много са. Първият ми учител е Румен Райнов, който ми преподаваше до VIII клас рисуване в училището в Търговище. След това в школата по рисуване попаднах на уникално добър преподавател – г-н Момчилов, който пък пръв ми разясни тайната на графити изкуството и стенописта. През годините съм чиракувал и съм се учил от много други художници. През 1998 г. ме приеха във Факултета по изобразителни изкуства на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“. Там моите колеги ми бяха най-доб­рите учители. Много съм благодарен, че попаднах и в класа на Йордан Йорданов – той силно ми повлия с живописта си. Винаги съм се възхищавал на композициите, стилистиката на формите и цветовете, които ползва. След това попаднах и при доц. Иван Узунов – при него затвърдих рисунката си. А класическата си живопис усъвършенствах при американската художничка Мириам Брикс.
На графити сцената следя развитието на доста артисти и мнозина от тях ме вдъхновяват, особено силно Аксел Войд, Себас Веласко, Сайнер, Ариз и още… В България за мен технически смятам, че Bozko е най-силният артист и определено работата му ме надъхва. Харесвам много и стените на Павел Калоянов и Ганата, както и на други. Смятам, че малка България има много сериозни таланти в тази област.
Говорейки за учители, най-важният учител дойде малко по-късно в живота ми. Името му е Девамрита Свами – той е духовният ми водач.

– Споделяте, че всеки ден е училище за теб и винаги търсите знанието. Вярвате ли в максимата, че когато ученикът е готов, Учителят се появява – изпитвали ли сте я в реалния живот?
– Винаги е така, иначе едва ли ще се появи. При себе си определено забелязвам как работи този перфектен часовник.

– Изрисували сте много фасади на български училища – с образите на Кристо, Елин Пелин, на художника Никола Маринов в родното ви Търговище… Какво лично послание се стремите да предадете на ученици и учители, създавайки тези внушителни графити?
– Различно е. Няма едно определено послание, което целя да предам. Често пресъздавам това, в което в момента вярвам, през което преминавам или съм осъзнал. Или това, за което копнея – тези неща се отразяват в естеството на работата ми. Не е нужно винаги да го мисля предварително, в процеса на създаване посланието идва само. Отдавайки се на творчес­кия процес и доверявайки му се, нещата излизат сами.

– Как бихте нарисували Учителя в своя живот – какво пространство бихте избрали за него?
– Аз съм го рисувал вече. Имам една картина, на която съм нарисувал мъдрец с качулка и спрей. Той е анонимен и стои в сянка, но присъствието му се усеща въпреки това.

– В свят, наситен с посредствено изкуство, каква според вас е рецептата за създаване на високо изкуство? Вкусът към красивото възпитава ли се?
– Някои казват, че и моето изкуство е посредствено. Може би всичко е въпрос на гледна точка. Аз мисля, че едно от най-важните условия и може би дори рецепта е да си автентичен – няма нищо по-добро от това да бъдеш себе си. И все пак обаче смятам школовката за изключително важен елемент. Винаги си личи, ако човек е минал през добро обучение, и винаги личи обратното, но само за тези, които имат тренирани очи, за да го видят. Вкусът определено се възпитава. Това, което слушаме и гледаме, оформя цялостния ни характер и определя посоката на движението ни според мен.

– Една от вашите изложби носи името Life is a Study – „Животът е училище“. Това ли е житейската ви философия? 
– Това заглавие на изложбата се роди поради факта, че в този период имах нужда да мина отново през основите, да затвърдя рисунката си и да стъпя на по-солиден фундамент. Тогава започнах да разбирам колко е важно постоянно да се стремим да се учим и да бъдем с настроението на ученици, да поддържаме жаждата си за знание постоянно жива.
Житейската ми философия може би наистина може да се сведе до това, че животът е училище. Ние сме тук с цел и силно вярвам, че тя се простира отвъд това да си уредим лесен и комфортен живот на обикновени консуматори. Искали сме да дойдем тук, да се опитаме да го играем шефчета, и Творецът ни е създал площадка, на която да играем. Но в същото време и да си научим урока и евентуално, ако изкласим, да се върнем оттам, откъдето сме дошли, а именно като духовни искрици, частици от Него, да се върнем в Царството Му.

– Вярвате ли, че книгите имат силата да бъдат учители?
– Словото може да бъде много могъщо. Естествено, зависи от намерението, което е вложено в него. По-голямата сила обаче е в прилагането на прочетеното. Иначе много може да пълним хардуерите си, но по-ценното и работещо за мене е по-малко знание, но приложено и осъзнато.

– Може ли човек сам на себе си да бъде учител според вас?
– Деликатен въпрос е това. Може и да е възможно, но времето и животите, които ще ти отнеме да научиш определени неща, ще са доста повече, отколкото, ако минеш през някой, който вече е врял и кипял в определената сфера.

– Каква би трябвало да бъде есенцията на съвременното образование?
– Според мен трябва да се учим да уважаваме майсторите, минали преди нас. Уважението е в основата на развитието. Децата трябва да се учат да уважават по-възрастните. Възрастните – да уважават децата, и всички да уважаваме и почитаме мъдрите хора, които са посветили живота си в служба към Бога, и всички живи същества. Стига да се огледаме внимателно, ще видим, че такива хора има и не е задължително те да са побелели старци с бради.

– За кои уроци сте най-благодарен на своите учители – и в рисуването, и в живота?
– Благодарен съм за всички уроци, но най-вече за урока никога да не си вярвам, че на 100% вече съм разбрал всичко, винаги да се стремя да се уча и да се забавлявам в процеса. Колкото до уроците в живота, изключително съм благодарен на духовните си наставници, които ми припомнят, че тук сме за малко и най-важното е да се научим да служим, използвайки целия си потенциал за благото на всички.

– Чий образ мечтаете, но все още не сте успели да претворите на стената?
– Има само един образ, който никой художник не е успял да изобрази, и това е образът на Бога. Красотата Му, казват мъдрите, е невъобразима, сиянието Му е по-голямо от сиянието на хиляди слънца. На фона на огромната Вселена съзнанията ни не могат да си въобразят такава красота, а какво остава да я пресъздадат.

Your Image Description

Свързани статии:

7 медала от Рио за атлетите ни 45 000 ученици в занимания по интереси 600 студенти участват в „Летен университет“ Писателката Мария Лалева: Словото е визитната картичка на човека

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Учителите в моя живот

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

По пътя на знанието

Next article

Да приготвиш обенто, да засадиш сакура

Next article
Да приготвиш обенто, да засадиш сакура

Да приготвиш обенто, да засадиш сакура

Triples of Disjoint Paths вetween Points on a Circle

Enriching Large Document Stores with Intelligent Metadata: a Framework for Effective Knowledge Management and Applied Analytics

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"