"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 4, 2023

Педагози от Видин се обучават как да се справят със стреса

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-01-2023
in Брой 4, 2023
A A
Интерес на форума предизвиква темата за синдрома на професинално прегаряне – т.нар. бърнаут

Борислава БОРИСОВА

Педагозите от видинското Средно училище „Петко Рачев Славейков“ се обучават как да се справят с професионалния стрес. Инициативата е на училищния психолог Стела Дечева. Тя уточнява, че участниците в обучението са определили чрез специален тест как приемат случващото се около тях и как да подобрят реакцията си в напрегнати ситуации. По време на обучението учителите са получили отговор на много въпроси, свързани със стреса на работното място, който не е малък, казва още училищният психолог.
И допълва, че колкото по-добре преподавателите се справят с него, толкова по-ефективни ще са. Ако учителите са под постоянно напрежение, това оказва влияние и на учениците, на поколенията след нас. Защото, когато има стресирани учители, ще има и стресирани деца.
Преди Стела Дечева да организира обучението на своите колеги, тя самата преминава през такъв курс. След завършването му ѝ хрумва, че всъщност това е необходимо не само за работата ѝ като психолог, но и за учителите. Те трябва да знаят как да работят в стресираща среда, за да може да се справят.
В рамките на обучението учителите се запознават с вредния и полезния стрес и разликата между тях. Полезният стимулира развитието ни. Научават и какво се случва, ако стресът спре да се обработва и само се трупа, като постепенно се превръща в постоянен, или т.нар. „хроничен стрес“, който не води до нищо хубаво. Дечева допълва, че според официална информация 80% от диагностицираните заболявания са причинени от стрес или са влошени вследствие на преживян стрес.
Интерес по време на обучението предизвиква и темата за синдрома на професионално прегаряне – т.нар. бърнаут. Това е състояние на „изчерпване на енергията при професионалистите в сферата на социалната помощ, когато те се чувстват претоварени от проблемите на хората, с които работят“, казва Десислава Крумова – педагог, участник в обучението. Тя е преподавател по български език и литература от 10 години. Споделя, че както във всяка професия, така и в учителската има много стрес. Затова смята, че обучението е много полезно и вдъхновяващо. То е дало отговори на въпросите, които всеки учител си задава, но често ги избутва някъде далеч в съзнанието си и не им дава отговор.
„Освен чисто теоретичната част, която не беше натоварваща и бе поднесена много забавно, правихме и тест – допълва Крумова. – С него всеки от нас успя да си отговори дали когато има някакъв проблем, търси разрешението и причината у някого другиго, или у себе си.“
Десислава Крумова е категорична, че подобни обучения са необходими и в бъдеще ще са още по-нужни. Участниците са уверени в това, защото такъв тип обучения им помагат да подредят приоритетите си. А всички имат нужда от това в динамичното и напрегнато ежедневие, в което живеем. Такъв тип обучения не дават рецепти, не учат на някакви правила, а помагат всеки да опознае по-добре себе си, проблемите и работата си.

Your Image Description

Свързани статии:

Най-бедните ползват най-малко Чрез устойчиви продукти към ресурсна независимост Как да се постигнат резултати в класните стаи – 3 Екранното поколение

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Най-бедните ползват най-малко

Next article

Д.ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители: Време е за промени в Закона за предучилищното и училищното образование

Next article
Д.ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители: Време е за промени в Закона за предучилищното  и училищното образование

Д.ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители: Време е за промени в Закона за предучилищното и училищното образование

Учени изследват рискови природни явления

Учени изследват рискови природни явления

В ход е дигиталното обучение

Създават регионален хъб за биоикономика

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"