"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 44, 2 - 8.11.2023

Съвременният учител през погледа на гимназисти

В ПХГ „Св. св. Кирил и Методий“ в Казанлък подготвят Книга за будителите

Диляна Кочева от Диляна Кочева
01-11-2023
in Брой 44, 2 - 8.11.2023
A A
Десетокласници представят будителите на Казанлък и региона

Ученици и учители от Профилираната хуманитарна гимназия „Св. св. Кирил и Методий“ в Казанлък посрещнаха Деня на народните будители с редица интересни и много различни инициативи. „Опитахме се да избягаме от традиционните и добре познати формати, като изработването на плакати например“, разказва за в. „Аз-буки“ учителката по български език и литература в училището Валентина Койчева.
Тя посочва, че заедно с децата учителите са подготвили Книга за будители. В нея се съдържат както факти и данни за Деня на народните будители – 1 ноември, така и мнението на техните ученици за съвременното будителство, за учителя и училището на новото време. Информацията е получена въз основа на анкети, попълнени от всички ученици от 15-те паралелки в гимназията. Допитването е направено в рамките на часа на класа. Идеята за инициативата е на преподавателката по български език и литература в гимназията Мариела Аргирова, а данните обработва Валентина Койчева.

Обобщените данни са повече от любопитни. Оказва се, че днес будителите се опитват
да решават проблеми свързани с расизма, да помагат на деца, затрудняващи се с ученето, и да работят в посока реновиране на образователната система. Такива са най-често срещаните отговори на осмокласниците. Около подобни предложения се обединяват и учениците от X и XI клас. Те са на мнение, че реформите в образователната система трябва да продължат, за да може училището да става все по-привлекателно място за младите хора. Зрелостниците смятат, че съвременното будителство трябва да помага за приемането на предизвикателства и насърчаване на инициативността сред обществото.
„Децата ни имат много съвременна визия за училището на бъдещето. Всички те се обединяват около идеята, че в клас трябва да се търсят решения на актуални обществено значими проблеми“, допълва Койчева.

Почти всички ученици в гимназията си представят училището на бъдещето иновативно, модерно, с електронна система, виртуална реалност и класна стая. Желанието на осмокласниците и десетоклас­ниците е часовете да са по-кратки и да започват по-късно. Около предложение за ограничаване на мобилните устройства, часове по етика, посещаване на повече социални, културни и исторически обекти се обединяват част от десетокласниците. Индивидуалният подход към всеки ученик също е от съществено значение според учениците от IX клас.

„Интересното е, че учителят на бъдещето трябва да бъде перфектният баланс между приятел и учител. Децата смятат, че трябва да бъдем строги, но в същото време добронамерени. От опит казвам, че този модел работи. Учениците трябва да усещат, че всичко, което правиш, е за тяхно добро“, казва учителката.
В последния въпрос от анкетата е трябвало да се посочат поне по пет имена на съвременни будители. Сред отговорите присъстват учители, лекари, полицаи, пожарникари и хора на изкуството. Като съвременни будители възпитаниците на гимназията посочват и имената на личности с принос в различните сфери на живота у нас и по света – Григор Димитров, Ивет Лалова, Станка Златева, Валя Балканска, Теодосий Теодосиев, Георги Господинов, Мария Лалева, Виктория Бешлийска, Илън Мъск, Малала Юсуфзай, Грета Тунберг, Марк Зукърбърк и Мишел Обама.

Отбелязването на Деня на народните будители в училището не спира дотук. По инициатива на учителите по история и цивилизации Ваня Георгиева и Николай Марков гимназистите изработват презентации за част от будителите в Казанлък. Ученици от X клас разказват пред съучениците си за бележити личности като акад. Деч­ко Узунов, Димитър Чорбаджийс­ки-Чудомир, Петьо Ганин, Иван Милев, д-р Христо Стамболски, Петър Топузов и Иван Хаджиенов. Информацията за делото и живота им събират сами, прецизират и презентират. И когато говорим за значими имена в родната история,
редно е те да бъдат представени на място с голямо историческо съдържание.

Лекцията на тема „Будители от Казанлък и региона“ се провежда в гимназията съвместно с Историческия музей „Искра“ в Града на розите. „Всички тези казанлъчани са оставили дълбока следа в нашата история“, разказва Койчева.
Освен това в страницата на училището в социалните мрежи цялата седмица преди 1 ноември се публикуват четения от гимназисти на известни творби на български писатели. В инициативата се включват деца от VIII, IX и XII клас, а идеята е на учителите по български език и литература в школото Златка Манева, Стела Томова и Светла Димова.

Кулминацията на празника е раздаването на портрети на значими личности и будители в центъра на града. Инициативата е съвместна между учениците от XI клас и петимата преподаватели по български език и литература в ПХГ „Св. св. Кирил и Методий“. „Миналата година раздадохме около 500 брошури. Тази година са със 100 повече“, завършва Койчева.

Your Image Description

Свързани статии:

Беронови дни в ЕГ „Петър Берон“ в Кюстендил Европейците искат безопасен интернет за децата От инвестицията до персонализираната медицина „Аз-буки“ събира учени от страната

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Делници и празници

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Учителството е професия, която се краде

Next article

Беронови дни в ЕГ „Петър Берон“ в Кюстендил

Next article
Беронови дни  в ЕГ „Петър Берон“ в Кюстендил

Беронови дни в ЕГ „Петър Берон“ в Кюстендил

Ръст на средствата за изследователска  и развойна дейност

Ръст на средствата за изследователска и развойна дейност

Структура на разходите за НИРД  по източници на финансиране

Структура на разходите за НИРД по източници на финансиране

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"