"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 45, 9 - 15.11.2023

Без телефони в часовете

Традициите са живи в ОУ „Христо Ботев“ в село Расово, област Монтана

Диляна Кочева от Диляна Кочева
09-11-2023
in Брой 45, 9 - 15.11.2023
A A
Заниманията по интереси са насочени към съхраняване на традициите

Децата в селското училище получават всичко, което и учениците в големия град – квалифицирани учители и модерна образователна среда“, казва Веселка Георгиева – директор на Основно училище „Христо Ботев“ в село Расово, община Медковец, област Монтана. В средищното школо учат 54 ученици. Всеки ден с училищен автобус пътуват и децата от съседните села Аспарухово и Долно Церовене. Имат и смесена подготвителна група с 6 деца на възраст 5 и 6 години. Училището е с над 160-годишна история. От година на година Расово обезлюдява, което се отразява респективно и на броя на децата в ОУ „Христо Ботев“.

„Селото ни е много хубаво и добре уредено. Лошото е, че тук няма работа. Затова повечето семейства заминават или за София, или в чужбина“, казва Георгиева. Спомня си, че в годината, в която става директор – 2016 г., броят на учениците е 140, а сега са 54. „С всяка година намаляват все повече. Но няма как да се сърдим на хората. Нормално е всеки да търси начин за по-добър живот. Те искат да се върнат в Расово, но за да го направят, трябва да има къде да работят“, допълва тя.
В селото има земеделски кооперации, които осигуряват работни места, но те не са достатъчни за всички жители. „Ще продължим да се борим училището да съществува. Децата не са виновни, че живеят в такова време. Ако се наложи, и на слети паралелки ще минем“, споделя тя.
Истината е, че община Медковец и кметството в Расово много им помагат. Намират възможности за допълнително финансиране, за да не се стигне до сливане на класовете.

Всички заедно се опитват да запазят училището, защото закрият ли го, и селото ще изчезне.
Към момента класовете са самостоятелни, независимо че в някои от тях децата са едва по 5 – 6. От бюджета на училището осигуряват безплатно столово хранене за всички ученици. Освен това имат и сборна група от I до IV клас по целодневна организация. Школото разполага и с много добра материална база.
„Използваме много нови технологии. Образователните игри са сред любимите на учениците ни“, казва директорката. Разполагат с интерактивни дисплеи и компют­ри. „Времето се развива, няма как ние да си стоим на едно място“, смее се моята събеседничка.
След завършването на ОУ „Христо Ботев“ децата продължават образованието си в Лом. Веселка Георгиева не прекъсва връзката си с бившите си възпитаници и следи тяхното развитие. Всички в училището много се гордеят със своите студенти.
„В момента имаме няколко бивши възпитаници от социално уязвими групи, които учат за лекари и учители“, разказва директорката. За желанието им да кандидатстват във висше училище и да изберат толкова отговорни за обществото професии, определено роля има и домашната среда.

„Ако в семейството държат на образованието, тогава и детето ще учи“, категорична е тя. Разказва, че един от настоящите студенти е от семейство с двама родители, които не са учили. Но и двамата са единодушни, че искат детето им да може да чете и да пише, да завърши образованието си и след това да учи в университет. Така и става. „Още като започна училище при нас, родителите споделиха с нас тази своя мечта. Всички учители подадохме ръка на това дете – помагахме с допълнителни часове при нужда. И резултатът е налице. Тази година той ще се дипломира във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ със специалност „Начална училищна педагогика с чужд език“, казва директорката.

Освен това Георгиева споделя, че за годините, в които е директор, е станала свидетел как осем родители за завършили при тях основното си образование. Те са били ученици в самостоятелна форма на обучение и са се справили с успешното полагане на изпитите. „Искаха и те да се изучат, така като децата им го правят“, казва моята събеседничка.
Повод за гордост е и бившата възпитаничка на училището и ученичка на Георгиева – писателката Дебора Йорданова. Тя има зад гърба си вече две книги – „Закъснял подарък“ и „Анджи в света на доброто“. Талантът ѝ се откроява още в ученическите години. Младата жена не забравя родното школо и често се връща в класната стая. В училището се провеждат нейни четения, с които вдъхновява учениците да следват мечтите си. „Тя е нашият пример, че дори човек от село може да постигне успех, стига да вярва в себе си и упорито да преследва целите си“, казва директорката. Книгата с разкази „Анджи в света на доброто“ носи името на дъщерята на авторката и се продава с благотворителна цел – лечение на малката Димона от Шумен, която е с аутизъм.
Не е необичайна практика и бивши техни възпитаници да се завръщат в родното школо в нова роля. Наталия Асенова е една от тях. Преподава български език в училището в Расово от 2016 г. до тази есен. От настоящата учебна година работи в СУ „Отец Паисий“ в Медковец. Истината е, че единствената причина да напусне, е желанието ѝ да има по-голямо поле за професионална реализация. Тръгва си благодарна за всичко, което е научила, и готова да предаде знанията и уменията си нататък.

„В училището ни се опитваме да запазим традициите, да възпитаме добри хора с богата ценностна система и да ги убедим, че образованието е много важно“, разказва Георгиева. Споделя, че много се гордее с това, че се е преборила в училището да няма телефони. Всяка сутрин децата оставят мобилните устройства в кабинета на директорката и си ги взимат чак в края на учебния ден. Родителите могат да се обаждат по всяко време, ако има нужда. Тогава Георгиева вика конкретното дете в междучасието, то се чува с майка си или баща си в кабинета и пак оставя телефона при директорката.
Категорична е, че децата се учат на дисциплина още в подготвителната група. Точно заради това тя трябва да бъде задължителна и за всички деца без изключение.
В училището в Расово децата не изпитват затруднения с българския език, независимо че той не им е майчин.
„Малко са учениците, при които у дома не разговарят на български“, допълва моята събеседничка. С децата, които изпитват затруднения, работят по проекта на Министерството на образованието и науката „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ още в подготвителната група.
„С работата по проекти и редовното посещаване на подготвителна група затрудненията с българския език до голяма степен се преодоляват“,
казва още тя. Освен това в училище всички деца говорят на български и когато някое дете каже нещо на майчин език, другите го поправят и го амбицират да говори само на български.

В училището нямат проблем и с отпадането на ученици или нежеланието им да го посещават. Към школото работи медиатор. Сътрудничат много успешно и с Местната комисия за борба с противообществените прояви на малолетните и непълнолетните.
„Истината е, че само едно дете не сме успели да приобщим към образователната система. За трета година правим опити. Всеки път едно и също – започва училище на 15 септември и след това спира да идва. Нищо не помага при него. Говорихме с родителите, институциите също помагат, но не можем насила да го водим всеки ден“, обяснява Георгиева. Преди време са имали проблем и със сключването на ранни бракове, но сега нямат. Все по-голяма част от хората разбират колко е важно децата им да учат. „Диплома трябва да имат, бракът няма да им избяга“, смее се Георгиева.

В училището има и богат извънкласен живот. Учениците им редовно участват в конкурси по изобразително изкуство и печелят ежегодно много награди и отличия. Всички групи за занимания по интереси са насочени в посока запазването на традициите и тяхното предаване от поколение на поколение. Българските празници Цветница, Великден, Бъдни вечер, Лазаров ден, Иванов ден оживяват в класните стаи.
„Стараем се да ги празнуваме така, както са го правили нашите предци“, споделя директорката. В школото се радват на подкрепата на родителите, които с голям ентусиазъм се включват в живота на училището. Всяка година организират благотворителна изложба под надслов „С доброто на Великден“. Тогава родителите правят у дома заедно с децата си сладкиши и вкусни тестени изделия – предимно питки и козунаци, свързани с празника. След това храната, която остане, се подарява на няколко ученици, които са от много бедни семейства.
„Редовно се случва в училище да купуваме баничка или нещо сладко на учениците с по-нисък социален статус или тези от многодетни семейства. И аз го правя, и колегите също. Никой няма да обеднее за 1 или 2 лева. Хора сме все пак“, казва директорката. Тя е педагог с 33-годишен стаж. Основното си образование получава в това училище. След това завършва средно в Лом, полувисше в Силистра и висше в Шумен. И като се дипломира, започва работа като учител по БЕЛ и руски език в ОУ „Христо Ботев“ в Расово. Но продължава да се обучава и развива професионално, като получава III ПКС „Организация и управление на образованието“.

„Надявам се и след мен да го има училището. Знанието е всичко, най-голямото богатство“, казва Веселка Георгиева. Споделя, че се натъжава, че ценностите девалвират, а парите изместват добродетелите. Все повече са семействата, за които образованието не е основен приоритет. Вече и обществеността не се отнася с уважение към учителската професия.
„Родителят не може да прави забележки и да се кара на учителя“, казва тя. Вярва, че в начален етап на обучение трябва да има нормативна възможност за пов­таряне на клас. „Не може дете, което не се е научило да пише или да чете, да отиде в V клас. Когато стане това, вече нищо не може да се направи. Този ученик ще завърши училище неграмотен“, казва тя. Връщайки се назад във времето, си спомня, че това никога не се е случвало. Началното образование дава основата, върху която се градят всички други знания и умения. „Трябва да бъде както беше преди. Стоиш, докато не научиш“, завършва директорката.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailЕкотехники преподават във Видин СУ „Николай Катранов“ – Свищов55+ вдъхновяващи истории и предложение за брак Родителите са ключът към приобщаването Ученици и родители за обучението в клас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Сърцето на училището

Next article

От Правец до всяка точка на света

Next article
От Правец до всяка точка на света

От Правец до всяка точка на света

Проф. Ангел Учиков ще ръководи МУ – Пловдив

Проф. Ангел Учиков ще ръководи МУ – Пловдив

Великотърновският с нов чуждестранен партньор

Великотърновският с нов чуждестранен партньор

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"