"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 47, 23 - 29.11.2023

Подкрепа навреме

330 000 деца са получили възможности за равен достъп до образование и умения по проекти на МОН

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
23-11-2023
in Брой 47, 23 - 29.11.2023
A A
Министър Галин Цоков разговаря с медалистите по хокей на трева от „Спешъл олимпикс“

Деляна ЛУКОВА

Над 330 000 деца и ученици са подкрепени по проектите на МОН за равен достъп до образование и формиране на умения. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на форум в Пловдив, на който бяха отчетени резултатите от работата по последния прог­рамен период на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. Във форума участваха още заместник-министрите на образованието и науката Наталия Митева и Мариета Георгиева.
Домакин е СУ „Любен Каравелов“. Изпълнението на фолклорния ансамбъл „Тракийска младост“ дава началото на събитието, на което присъстват началници на регионални управления на образованието, директори на училища, ученици и работодатели.

Общо 169 000 ученици, учители, родители и медиатори са получили подкрепа по проект „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“. Техническите устройства, раздадени на училищата по време на ковид пандемията, се използват и днес – в часовете на информационни технологии и компютърно моделиране, за подготовка на дипломни проекти, както и при дълго отсъствие на ученик от училище по здравословни причини. Благодарение на допълнителни обучения по различни предмети много ученици са постигнали добри резултати на националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити, отчете министърът. Заедно с децата през обучение за работа с образователни платформи са преминали родители и образователни медиатори.

Проф. Цоков подчерта, че грижата за образованието на децата в детските градини, както и на тези със специални образователни потребности също е сред важните приоритети на МОН. Именно към тях са насочени проектите за приобщаващо образование – 84 000 деца от уязвими групи и живеещи в бедност са подпомогнати с обучения, финансови облекчения и психологическа подкрепа, за да се адаптират и интегрират в детската градина. Достъп до образование са получили 12 000 деца и ученици със специални образователни пот­ребности, хронични заболявания и с изявени дарби.
Училищата с паралелки за професионална подготовка, въвели дуалната система, са финансирани за закупуване на оборудване, работно облекло или учебни помагала, а 11 000 гимназисти са получили възможност за работа още като ученици по проект „Подкрепа за дуалната система на обучение“. Други 14 000 са усвоявали тънкостите на различни професии по време на стажове в реална работна среда във фирми и предприятия в цялата страна в рамките на проект „Ученически практики 2“, а над 44 000 – по „Студентски практики 2“. Много от тях вече имат трудови договори и след завършването си са започнали постоянна работа в компаниите, в които са стажували.
Министър Цоков е категоричен, че постигнатото ще бъде надградено. Една от реформите в тази посока е за промяна на учебното съдържание и неговото структуриране, така че учениците да формират умения и компетентности, а не само да възпроизвеждат знание. Предвидени са и законодателни промени в Закона за професионалното образование и обучение, а именно – разработване на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение и нови Държавни образователни стандарти за квалификация по професии.

Призьори от олимпиади и състезания от Професионалната гимназия по електроника и електротехника в Пловдив направиха демонстрации пред министър Цоков и участници във форума, които посетиха училището. Гимназистите впечатлиха с уменията си за демонтиране на роботизирана система за деление по цвят, макет на уред за измерване на кислород в кръвта и сърдечен пулс, радиоуправляем четириколесен макет на роботизирана платформа, която извършва самостоятелно движение, следейки крива, устройство с микроконтролерно управление, програмиране на електрически велосипед, 3D моделиране на проектирани печатни платки. Гостите бяха поканени да измерят сатурацията и пулса си и да опитат късмета си, като „завъртят“ електронното колело.

В STEM центъра на гимназията лауреатът от национални олимпиади по информационни технологии Евгени Данаилов показа свой проект, а Мирчо Маглежанов демонстрира изобретението си – самолет. В лабораторията по химия учениците направиха химичен коктейл, а преподавателите разказаха за методите за интегрирано преподаване и обучение.
Професионалната гимназия, която е одобрена за Център за високи постижения в професионалното образование, ще придобие нов облик с ремонти за близо 6 млн. лева по национални програми на МОН и по Националния план за възстановяване и устойчивост.

Your Image Description

Свързани статии:

Близо 800 000 лв. компенсации за деца без място в детска градина Над 55 млн. лв. за модернизация на научни обекти 7 млн. лв. за изкуства и спорт в училищата Без онлайн тест за кандидати за стаж в държавната администрация

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Срещи във фермата

Next article

Как се градят здрави подвижни мостове от… спагети

Next article
Как се градят здрави подвижни мостове от… спагети

Как се градят здрави подвижни мостове от... спагети

Екоерата на младите иноватори

Екоерата на младите иноватори

Възпитаничка  на СУ „Иван Вазов“  в Поморие с приз  за статистическо есе

Възпитаничка на СУ „Иван Вазов“ в Поморие с приз за статистическо есе

Последни публикации

  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1s/2025, година XXXIII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3s/2024, година XXXII
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2024, година XXXII
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2023, година XXXI
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2023, година XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"