"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Strategies for Policy in Science and Education-
Strategii na Obrazovatelnata i Nauchnata Politika
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2024 Брой 12, 21-27.03.2024 г.

Наставниците – необходимата подкрепа за младите учители

Донка Тънкошиева от Донка Тънкошиева
22-03-2024
in Брой 12, 21-27.03.2024 г.
A A
Работен момент от обучението. Снимка – Община Бургас

75% от новоназначените учители напускат системата през първите 5 години. Една от причините е, че не могат да се справят със всичко, което изисква професията. Директори на училища често споделят, че има млади хора, които са родени за учители и други, които дори и след време си остават неподготвени за тази професия. Данните са представени в Бургас.

Първите 23 бургаски преподаватели преминаха обучение по обновената двугодишна програма на Общината „Млади учители“. Целта е педагозите с повече опит да оказват подкрепа и

да бъдат ментори на новоназначените учители

в началото на кариерния им път. Надграждането на „Млади учители“ е продължение на целенасочените дългогодишни усилия на Община Бургас да задържи младите педагози, като им осигури необходимите условия за подкрепа, професионална квалификация и пълноценно кариерно развитие.

Двудневният обучителен семинар на тема „Подкрепа на новоназначени учители“ бе осъществен от екип на фондация „Заедно в час“, които работят по международния проект NEST за подкрепа и продължаващо обучение на нови учители. Присъстващите бяха запознати с конкретни методи и инструменти за осъществяване на ефективна менторска подкрепа с цел

повишаване педагогическата компетентност на новоназначените учители.

В рамките на месец менторите ще наблюдават уроците на по-младите си колеги, ще дават насоки при необходимост и ще анализират предизвикателствата в работата им. През пролетта ще се състои надграждащо онлайн обучение, след което до края на учебната година ще се провеждат периодични онлайн срещи за подкрепа на менторите и обсъждане на извършваните наблюдения.

„Наставничеството на много места не се осъществява. Директорът не назначава наставници, за да пести пари, защото трябва да се плащат 60 –70 лева месечно на наставника“, коментира Константин Янков от Синдиката на българските учители.

По думите му, завършващите

млади педагози имат базови липси на знания и умения,

а някои показват остър дефицит на елементарни знания и умения. И това говори зле за либералния подход за дипломиране в университетите.

„Що се отнася до учители на по-зряла възраст, които влизат за първи път в клас или се връщат в училище след дълго прекъсване – те също имат остра нужда от наставник. Най-малкото, за да се справят с огромната административна работа“, допълва той.

„Преподавателите, които двата бургаски университета извеждат, са изключително добре подготвени теоретично, но определено има

нужда от още повече практика в реалната класна стая.

Необходима им е допълнителна подкрепа в ситуации, свързани с управлението на класната стая, на дисциплината, как да индивидуализират подхода си спрямо конкретно дете“, коментира зам.-кметът по образование Михаил Ненов пред БНР – Бургас.

Недка Шопова – главен учител по професионална подготовка в ПГ по електротехника и електроника „Константин Фотинов“ в Бургас, е един от учителите, преминали през курса. Тя е ментор от началото на учебната година на свой бивш ученик, който вече е неин колега. Уточнява, че и предната учебна година също е била ментор.

„Обучението наистина ми беше много полезно.

Ролята на наставника е много голяма.

От нея до голяма степен зависи дали този млад човек ще се задържи в образователната система. За мен бе много полезно да видя в материалите как наставникът трябва да направи разговор с младия колега, различните типове поведение на младите хора и т.н.“, обяснява учителката.

Освен това казва, че е от голямо значение да се изгради добра връзка между младия преподавател и ментора. Много ѝ помага фактът, че младите колеги са бивши нейни ученици и тя е следила цялостното им развитие.

Мартин Калудов, преподавател по професионална квалификация, на който Шопова е ментор, е категоричен, че има нужда от такава подкрепа. „Образованието не е само преподаването в час. Човек има нужда от насоки при боравенето с документацията. Преподавател с дългогодишен опит  може да даде практически съвети за овладяване на класа. Да не говорим и за това, как да комуникираме с родителите. Наставникът дава кураж и увереност, от която човек има нужда“, казва той.

Your Image Description

Свързани статии:

Дигитална грамотност в мебелното производство Със спорт и езици заедно успяват в 17. СУ „Дамян Груев“ Дисциплината гарантира сигурност Ученици изградиха соларна станция

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags БургасРегиони„Млади учители“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Над 1500 училища с направление по природни науки в новите STEM центрове

Next article

Bulgarian Language and Literature, issue 2/2024, Volume 66

Next article

Bulgarian Language and Literature, issue 2/2024, Volume 66

Празник на езиците озари 20. ОУ „Тодор Минков“

Празник на езиците озари 20. ОУ „Тодор Минков“

11 училища създадоха лаборатория за иновации по предприемачество и финансова грамотност

11 училища създадоха лаборатория за иновации по предприемачество и финансова грамотност

Последни публикации

  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2025, Volume 33
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2025, Volume 33
  • Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2024 г.
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 3/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2024, Volume 32
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА НАУЧНО СПИСАНИЕ, ГОДИНА XXXI
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5s/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 5/2023, Volume 31
  • Strategies for Policy in Science and Education, Number 4/2023, Volume 31

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"